BRATISLAVA. Už o niekoľko dní vypne firma Towercom vysielače analógového televízneho signálu v meste Veľký Krtíš a Medzev. O mesiac na to stratia kvalitný analógový signál aj v Martine a jeho okolí.
Pokiaľ tamojší obyvatelia neprijímajú televízny signál cez kábel alebo satelit, na príjem pozemského signálu budú potrebovať externý digitálny tuner alebo televízor, ktorý je ním vybavený. Ide však len o novšie a teda drahšie modely.
Cena set-top boxu, teda externého tuneru, sa začína na približne dvadsiatich eurách. Môže byť problémom pre občanov s nízkym príjmom. Predchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer) im preto chcela pomôcť dvadsaťeurovou poukážkou na kúpu zariadenia.
Legálnosť pomoci potvrdila v septembri Európska komisia. Celkovo môže ministerstvo dopravy minúť na príspevky 11 miliónov eur, čo zodpovedá 550-tisíc občanom. Podľa vlaňajších odhadov však analógový signál prijíma 690-tisíc domácností.
Nie sú jasné zdroje
Aký mali príjem
Pozemské analógové vysielanie: 690-tisíc domácností.
Satelitné vysielanie: 450-tisíc domácností.
Káblové vysielanie: 650-tisíc domácností.
IPTV (napr. Magio): 90-tisíc domácností.
Aktuálnosť k 1. júlu 2009
Zdroj: Správa TÚ SR
Súčasné vedenie rezortu dopravy zatiaľ nemá jasno v tom, ako a z čoho bude vyplácať tieto príspevky. „Už o niekoľko dní predstavíme model, na ktorom pracujeme,“ povedal Ľubomír Tuchscher z ministerstva.
Brusel nám však už stanovil základné mantinely pomoci. Príspevok môžu dostať len ľudia s nízkym príjmom a dôchodcovia s maximálnym mesačným príjmom 158,89 eura a hendikepovaní občania.
Hovorkyňa Veľkého Krtíša Erika Ľavčoková povedala, že v liste, ktorý k vypnutiu „analógu“ dostali z ministerstva, sa nič o dotácii nepíše. O metodike zatiaľ nepočuli ani v Towercome, ktorý zabezpečuje digitálne vysielanie.
Známa nie je ani metodika finančnej pomoci televíznym spoločnostiam. „Konkrétny výnos zatiaľ nebol oficiálne vydaný, preto sme o nenávratný finančný príspevok nežiadali,“ potvrdila hovorkyňa TV Markíza Oľga Dúbravská.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že pri jeho odchode sa ešte riešili obe metodiky. „Terajšie vedenie sa malo od začiatku zaujímať o túto aktuálnu problematiku,“ hovorí.
Figeľ podľa neho problematiku príspevku a digitalizácie rieši horúcou ihlou a na poslednú chvíľu. Vážny bol vo funkcii štyri roky a o digitalizácii vedel minimálne od roku 2009, keď prebehla súťaž na prevádzkovateľa digitálneho vysielania.
Reklama šla do regiónov
Aj keď nie je vyriešený príspevok na kúpu set-top boxov, ľudí by podľa ministerstva dopravy vypnutie analógových vysielačov nemalo prekvapiť. V dotknutých obciach rozposielajú ľuďom informačné letáky a tieto miesta navštívi aj špeciálny minibus.
Podľa Juraja Koiša, ktorý pred dvomi rokmi šéfoval českému informačnému webu o digitalizácií vysielania, bol najväčší ohlas po webstránke a informačnej telefonickej linke. „Prepadli semináre pre verejnosť,“ povedal.
Slovenskej kampani vyčíta aj priveľkú zameranosť len na pozemské vysielanie. „V Česku sme propagovali všetky platformy príjmu digitálneho signálu, teda kábel aj satelit.“