Nápady, ktoré ľuďom zlepšia budúcnosť

Svet budúcnosti vylepšia nové objavy. Päťdesiatku najzaujímavejších z nich vybral magazín New Scientist.

Robotické sondy by mohli priniesť kamene z Marsu. Vedci by hľadali stopy po živote i minulosti našej slnečnej sústavy. Umelé bunky a mikroorganizmy by mohli bojovať so znečistením. Supersymetria by zase odpovedala na hádanky fyziky.(Zdroj: NASA/JPL, CERN, DIRJOURNAL)

BRATISLAVA. Vyberte sa za mesto. Nájdete tam obrovskú plantáž s umelými listami. Vyrábať budú energiu, pretože ľudstvo medzičasom zvládlo fotosyntézu. Len kúsok vedľa bude stáť skleník a v ňom rastliny, ktoré ste predtým nikde nevideli. Jednoducho nejestvovali, sú výsledkom pokročilého génového inžinierstva.

Veľké nápady

Z výletu sa vrátite domov a po príchode sa sama zapne elektronika z nových materiálov. Na tenučkej obrazovke z grafénu sa stanete účastníkom 3D dokumentu o výlete k Marsu a skalám, ktoré odtiaľ priviezli sondy späť na Zem.

Globálne otepľovanie už bude na ústupe, pretože geoinžinieri poslali do atmosféry drobné, neviditeľné čiastočky, ktoré odrážajú slnečné lúče. A ďalší technici práve pripravujú systém, ako odčerpať aj zvyšky nadbytočného oxidu uhličitého.

Všetky tieto predstavy sú dnes vedeckou fantastikou. No podobné myšlienky patria k päťdesiatke nápadov, ktoré podľa magazínu New Scientist zmenia vedu aj spoločnosť. Ich realizáciu či nové objavy môžeme očakávať už v blízkej budúcnosti.

V akom svete žijeme?

Za „zázračný materiál“ grafén udelili tento rok Nobelovu cenu za fyziku.

Aj ostatné nápady sú však podobne významné. Cestu k umelým bunkám už vedci odštartovali, génové inžinierstvo funguje roky a na stoly sa dostali prvé geneticky modifikované rastliny. Len nedávno americké úrady oznámili, že uvažujú aj o rybách či o mäse.

Nie všetky dôležité myšlienky však budú okamžite využiteľné. Niektoré nám „iba“ povedia, aký svet nás obklopuje. Urýchľovač neďaleko Ženevy možno predvedie, či má naša fyzika pravdu a jestvuje Higgsov bozón. Alebo možno zistíme, že žijeme v supersymetrickom svete, na ktorý dokonca neverí ani väčšina časticových fyzikov.

V najbližších rokoch pravdepodobne nájdeme množstvo planét, ktoré budú pripomínať Zem. Pri mnohých zistíme, že tam môžu jestvovať podmienky vhodné na život. Aj keď to New Scientist nespomína, možno sa v najbližších rokoch dočkáme potvrdenia, že život sa nevyvinul iba na našej planéte.

Univerzálne lieky

Možno nájdeme dôkazy, že život na Zem priniesli kométy či asteroidy. Alebo zistíme, že kamene z Marsu nám nemusia rozprávať iba príbeh o dávnej minulosti slnečnej sústavy, ale aj o mikróboch, ktoré na červenej planéte žili pred miliardami rokov. Vtedy tam tiekla voda a na Marse boli rozsiahle oceány.

Medzičasom však už budú vedci skúmať dynamiku ľudských spoločností na sociálnych sieťach. A vy sa už nebudete strachovať jesene či zimy, pretože váš lekár vás zaočkoval univerzálnou vakcínou proti všetkým mutáciám chrípky.

Umelé bunky

Craig Venter už dokázal vložiť umelo vytvorenú DNA do bunky. Vedci teraz pracujú na vytvorení umelých bunkových stien. Ďalším krokom budú syntetické bunky.

Druhy na počkanie

Nový život stvoriť ešte nevieme, no môžeme prenášať gény. Čoskoro dokážu vedci stvoriť mikróby na počkanie, ktoré by robili presne to, čo sa do nich „naprogramuje“.

Geoinžinierstvo

Boj proti klimatickej zmene možno vyriešime pomocou zásahov do atmosféry. Môžeme odčerpať CO2 aj vypustiť látky, ktoré budú odrážať slnečné lúče späť do kozmu.

Fotosyntéza

Solárne panely sú relatívne neefektívne. Napodobníme preto prírodu a vyrábať budeme čistú energiu, možno aj nové druhy palív.

Kamene z Marsu

Odhalia nám minulosť slnečnej sústavy a ktovie, možno prinesú aj stopy po mimozemských mikróboch.

Supersymetria

Vo Veľkom hadrónovom urýchľovači alebo v americkom Tevatrone možno ukážu, že žijeme v supersymetrickom svete. Jeho existencia by vysvetľovala mnohé záhady kvantovej fyziky.

Bežné veci sa začali ako sny vedcov

Budúcnosť ľudského poznania sa takmer nedá odhadnúť. Dokazuje to aj letmý pohľad do dávnej i nedávnej minulosti.

BRATISLAVA. Pred dvomi tisíckami rokov sme si mysleli, že svet je zvláštna plochá doska.

Pred päťsto rokmi vám za tvrdenia, že Zem sa krúti okolo Slnka, hrozilo upálenie na hranici. Pred dvesto rokmi aj mnohí vedci verili, že naša planéta má najviac šesťtisíc rokov a dôkazy tvrdiace opak sú len klamstvom našich zmyslov.

Od lietadla na Mesiac

Pred zhruba sto rokmi bolo pre väčšinu ľudí lietadlo iba čírou fantáziou.

Pred šesťdesiatimi rokmi o človeku na Mesiaci či vesmírnej stanici vraveli najmä autori vedeckej fantastiky.

Pred dvomi desaťročiami sme nemali dôkaz, že v kozme jestvujú planéty aj mimo našej slnečnej sústavy. A pred desaťročím sme si ešte mysleli, že celovečerné 3D filmy v kinách sú úplný nezmysel.

Dnes už hovoríme o umelej bunke a univerzálnych liekoch a snívame o druhej Zemi či mimozemšťanoch. Načúvame im pomocou rádioteleskopov a hľadáme stopy na iných planétach či na mesiacoch.

Koniec ľudskej opice

Keď v roku 1859 vyšla Darwinovi na to obdobie útla kniha Pôvod druhov, vysmievali sa mu v novinách aj na ulici.

Karikaturisti ho kreslili s telom opice (na snímke Wikimedia) a jeho evolučnú teóriu označovali za chorý nezmysel. Dnes sa podobne pozerajú mnohí na fyzikov, ktorí vravia o kvantovom svete a teórii všetkého, o Higgsovom bozóne, tmavej energii a supersymetrii.

Veda vždy predbieha svoju dobu. No odhadnúť, kam bude smerovať v najbližších rokoch, je nesmierne ťažké.

„Niektoré myšlienky sú ťahmi génia, iné jemnými zmenami pohľadu na staré problémy,“ komentuje New Scientist svojich päťdesiat myšlienok. „No všetky zmenia hranice vedy.“

Ak by aj vedci dokázali zrealizovať nie všetky, ale iba niektoré, stále by šlo o zázrak, ktorý nás posunie ďalej. Rovnako ako keď Galileo Galilei namieril svoj ďalekohľad smerom k Mesiacu, Venuši a Jupiteru.

1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 624
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 099
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 257
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 052
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 988
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 809
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 794

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Ničnerobenie a knihy. Desať najlepších spôsobov, ako si oddýchnete

Najväčšia štúdia o oddychu mala prekvapivé výsledky.

Najrýchlejší kábel zrýchli internetové prepojenie medzi Európou a Amerikou

Kábel rozloží riziko výpadkov pri katastrofách na východnom pobreží USA.

Ako vedci vyvíjajú roboty, ktoré chodia ako ľudia

Kývať nohami nestačí. Ak chcú roboty chodiť, musia najprv pochopiť možnosti svojho tela.

Odomykanie mobilov obrazcom nie je bezpečné

Všetci rozmýšľame príliš podobne.