Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Vedci možno objavili prach z vesmírnej planétky

Čiastočky prachu objavili v kapsule, ktorú v júni vypustila na Zem sonda Hajabusa.

(Zdroj: JAXA)

BRATISLAVA. Vedci z Japonskej agentúry pre výskum vesmíru (JAXA) objavili v kapsule, ktorú 13. júna vypustila na Zem japonská vesmírna sonda Hajabusa (v preklade Sokol), čiastočky, ktoré môžu pochádzať z planétky 25143 Itokawa. Informovali o tom japonské médiá.

Podľa vedcov sa objavené miniatúrne čiastočky odlišujú od čiastočiek prachu a hliníku, ktoré v kapsule objavili predtým a o ktorých sa domnievajú, že pochádzajú zo Zeme.

Vesmírne rande

Vedci z JAXA v spolupráci s odborníkmi z Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) začali s postupným otváraním kapsule 24. júna, deväť dní po tom, čo ju nad územím základne Woomera Missile Range v Austrálii vypustila sonda Hajabusa, ktorá počas svojho návratu na Zem zhorela v atmosfére.

Predstavitelia JAXA už v júli zverejnili dve fotografie vnútra kapsuly, na ktorých sú vidieť šedé a biele čiastočky. Ich pôvod však vtedy ešte nebol známy.

Sondu Hajabusa vypustili do vesmíru 9. mája 2003 z kozmodrómu Kagošima. V druhej polovici augusta 2005 bol palubný iontový motor vypnutý a s využitím korekčného motora na chemické palivo začala sonda uskutočňovať stretávací manéver s planétkou Itokawa.

Prvý pokus o pristátie a odber vzoriek sonda uskutočnila 19. novembra 2005. Pristátie po dvoch poskokoch bolo síce úspešné a sonda zotrvala na povrchu planétky necelých 30 minút, ale z technických príčin sa odber vzoriek neuskutočnil.

Opakovaný pokus sa konal 26. novembra, keď sonda zotrvala na Itokawe necelú minútu. Vzhľadom na následný únik paliva a uvedenie sondy do núdzového režimu si vedci nie sú istí, či sa sonde podarilo aj odobrať vzorky prachu.

Nútený azyl

Odlet od planétky bol pôvodne naplánovaný už na začiatok decembra 2005. Tridsiateho novembra však riadiace stredisko oznámilo, že sonde začalo unikať palivo z jednej z dvoch súprav pomocných rakiet, pričom druhá súprava navyše pravdepodobne zamrzla.

Predstavitelia JAXA následne stratili so sondou na šesť týždňov kontakt a po jeho obnovení už bolo neskoro, aby sonda zamierila späť k Zemi.

Hajabusa musela preto pri planétke zostať až do apríla 2007.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Boris Kollár.

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.