SME

Komu je lepšie na Facebook vôbec nejsť

Sociálne siete si získavajú čoraz viac ľudí. Ak vás lákajú, je ešte čas naskočiť. Urobte to, ale s rozmyslom, nie je to pre každého.

(Zdroj: flickr.com - Rishi Bandopadhay)

Facebook je v princípe jednoduchý. Treba ho však využívať opatrne a myslieť na to, že pre niektoré typy ľudí je lepšie ho ignorovať.

BRATISLAVA. Ak profil na Facebooku ešte nemáte, ale pýtate sa kamarátov alebo rodiny, čo sa na Facebooku deje, je to jeden z prvých signálov, že vám sociálna sieť na svete má čo ponúknuť.

Pri rozhodovaní treba zvážiť, čo od služby očakávate. Základný princíp je jednoduchý. Vytvoríte si vlastné konto a Facebook vám potom ponúkne niekoľko spôsobov, ako nájsť kontá priateľov a rodiny.

Tých potom požiadate, aby sa s vami spriatelili a Facebook prepojí vaše kontá. Potom stačí na stránku napísať, čo je vo vašom živote nové.

Keď si vaši priatelia otvoria svoju stránku Facebooku, uvidia tam váš odkaz. Rovnako vy uvidíte odkazy, ktoré napísali oni.

Ľudia sa na Facebook nechcú prihlásiť napríklad preto, že sa obávajú, že stránke nebudú rozumieť, prípadne majú strach o súkromie, ak sa s nástrojmi na Facebooku nezaobchádza opatrne, môžu človeku skomplikovať život.

Treba si však dať pozor, koho si do svojho kruhu pustíte. Keďže pridávanie priateľov je jednoduché (bežný človek na Facebooku ich má 130), je veľmi jednoduché vo virtuálnom svete stratiť prehľad o tom, kto všetko vaše správy vidí. Základné nastavenie totiž zobrazí vaše správy pre všetkých ľudí.

Facebook sa dá nastaviť tak, aby vaše informácie videli len ľudia, ktorým to dovolíte. Mení sa aj etiketa toho, ako ľudia narábajú so vzťahmi, pričom nie je neslušné odmietnuť alebo zrušiť facebookové priateľstvo.

Keď sa začínala vyostrovať kauza hayekovci, odstránil si minister práce Jozef Mihál zo zoznamu priateľov napríklad zástupcu šéfredaktora SME. Ani jedna zo strán to nevnímala ako prejav nepriateľstva, ale skôr ako vymedzenie novej hranice pre súkromie politika.

Aj na Facebooku máte právo na súkromie, ale musíte si ho vymedziť.

Ako na Facebook

Láka vás Facebook, ale stále sa neviete rozhodnúť, či má služba pre vás viac kladov, alebo záporov? Aké otázky sú pre vás najdôležitejšie?

1. Mám sa báť o súkromie?

  • Pri dôslednom nastavení možností súkromia môžete obmedziť všetky vaše aktivity na Facebooku tak, aby k nim mali prístup len ľudia, ktorým to vyslovene dovolíte.
  • Väčšina ľudí sa na Facebook prihlási pod vlastným menom. Nie je to však pravidlo. Môžete si vytvoriť facebookový alias a povedať vymyslené meno len tomu, komu chcete.
  • Fotografia pri profile je dobrovoľná. Rovnako môžete vypnúť prepájanie vášho profilu s ďalšími fotografiami na Facebooku.

2. Bojím sa, že tomu nebudem rozumieť?

  • Na Facebook vás pravdepodobne láka to, že sú na ňom vaši priatelia a rodina. Určite je medzi nimi niekto, kto vám základy vysvetlí.
  • Prostredie je v v slovenčine a využívanie základných funkcií nie je náročnejšie ako využívanie e-mailu.
  • Základný princíp je jednoduchý. Do okna napíšete, čo by ste chceli, aby vaši známi vedeli. Ďalšie funkcie môžete začať využívať, len ak vám budú vyhovovať.

3. Má to vôbec zmysel?

  • Obnovenie kontaktu s ľuďmi, ktorí vás zaujímajú, ale nemáte sa k nim ako inak dostať. Napríklad starí priatelia z detstva a školy.
  • Konto na Facebooku vám na webe vytvorí priestor, kde ľudia ľahko nájdu a skontaktujú.
  • Vaši známi sú spravidla dobrým filtrom informácií. Zdieľajú odkazy na stránky a veci, ktoré pre vás budú užitočné, lebo poznáte človeka, ktorý ich odporúča.
  • Facebook sa dá využívať ako zdroj informácií nie len o ľuďoch. Využívajú ho aj médiá a inštitúcie, ktoré prostredníctvom vlastných kont upozorňujú na dôležité správy.

4. Nemám dôvod sa prihlásiť

  • Ak vám vyhovuje mať v živote odstup a udržiavať priamy kontakt len s ľuďmi, ktorí sú vám blízki v dennodennom kontakte, Facebook nie je služba pre vás.
  • Facebook sa snaží zverejňovať stále viac a viac osobných údajov o užívateľoch a len málo ľudí sa svojmu profilu venuje dosť na to, aby svoje údaje chránili. Aj pri najvyššej opatrnosti sa vaše kroky na facebooku dostanú do databázy. Ak vám to prekáža, konto si nevytvárajte.
  • Tým, že Facebooku odovzdáte svoje osobné údaje, sa vzdávate časti svojho súkromia, ktorú dostanete späť len ťažko.
  • Facebook žerie čas. Podľa prieskumu spoločnosti Nielsen strávi priemerný človek na Facebooku približne šesť hodín mesačne. Viac ako polovica ľudí ho navštevuje denne.
Etiketa na Facebooku
  • Základné pravidlo slušnosti na Facebooku je rovnaké ako v živote. Konajte tak, aby sa ľudia okolo vás cítili dobre a rozmýšľajte, ako by ste sa v situácii, do ktorej vystavujete svojich priateľov, cítili vy.
  • Skôr, ako sa o svoj zážitok podelíte so svetom, porozmýšľajte, či by zaujímal kohokoľvek z vašich priateľov. Nemusíte napísať nový status po každom jedle a každej časti obľúbeného seriálu.
  • Nemáte povinnosť si pridať medzi priateľov každého, kto sa vám ozve. Rovnako nemáte právo sa uraziť, ak si vás medzi priateľov niekto pridať nechce. Každý nakladá so svojím digitálnym svetom inak. Rešpektujte to.
  • Opatrne s chatom. Pri začatí konverzácie je slušné sa spýtať, či váš partner má na rozhovor čas a chuť. Facebook automaticky prihlási do chatu každého, kto je na stránke a sám chat nevypol.
  • Označujte priateľov na fotkách s rozmyslom. Chceli by, aby ich na tejto fotke videla celá ich rodina (lebo je dosť pravdepodobné, že časť príbuzných na Facebooku majú)?. Ak si nie ste istý, nechajte ich, nech toto rozhodnutie spravia podľa seba. Nič tak nepokazíte.
  • Rozlišujte medzi súkromnou správou a písaním verejných komentárov. Píšte do statusov na Facebook len veci, o ktoré by ste sa podelili v zásade s kýmkoľvek.
  • Ak sa o facebookovskú skupinu chcete s niekým podeliť, dajte si tú prácu a porozmýšľajte, komu by sa naozaj mohla páčiť. Kobercové bombardovanie celého zoznamu priateľov pozvánkami do skupín, ktoré fungujú ako reklamné nástroje, nie je dobrý nápad bez ohľadu na to, čo vám skupina či aplikácia sľubuje.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu