Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Jašter bojoval rohami o samice

Rohatá beštia z Utahu. Tak vyzerá nový dinosaurus, ktorého objavili americkí vedci.

Kosmoceratops.Kosmoceratops. (Zdroj: LUKAS PANZARINA)

UTAH, BRATISLAVA. Pred miliónmi rokov sa na území dnešného Utahu prechádzal rohatý netvor.

V teplých a vlhkých močiaroch žil pred 76 miliónmi rokov Kosmoceratops, dinosaurus, ktorého hlavu pokrývalo až pätnásť rohovinových výstupkov.

Veľké nosorožce

Pozostatky zrejme najrohatejšieho jaštera v histórii, ktorý mal viac ako päť metrov a vážil dva a pol tony, objavili americkí paleontológovia v oblasti Grand Staircase Escalante National Monument. O Triceratopsovom príbuznom informovali v odbornom magazíne Plos One.

„Tieto zvieratá boli v podstate také nadmerne veľké nosorožce,“ povedal pre britský denník Guardian Scott Sampson z utahského Múzea prírodnej histórie.

Nadrozmerná hlava

Dinosaurus, ktorého lebku našli vedci v ťažko prístupnom teréne, pripomínal práve nosorožce. Mal však oveľa viac rohov. „A v porovnaní s telom mali aj nadmerne veľkú hlavu,“ dodal Sampson.

Vedci teraz špekulujú, načo takýmto tvorom boli rohy. V minulosti sa zväčša prikláňali k hypotéze o ochrane pred dravcami, teraz skôr tvrdia, že slúžili ako dôkaz sexuálnej zrelosti. Praveké jaštery tieto rohy používali podobne ako dnes jelene, zväčša pri súbojoch o samice.

Kosmoceratops pritom zrejme nie je posledným bizarným dinosaurom, ktorého vedci objavili.

„Nový tvor z Utahu je len špičkou ľadovca,“ vysvetlil pre BBC Raymond Alf z kalifornského múzea v Claremonte. Podľa vedcov nás v najbližších rokoch čakajú ďalšie podobné prekvapenia.

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.