Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
TÝŽDEŇ VO VEDE

Na Slovensku našli staroveký poklad

Vedci objavili hrob germánskeho náčelníka plný cenných artefaktov. Uvideli aj tajomné zviera a zistili, že fyzika je trochu iná.

Unikátny hrob germánskeho náčelníka neďaleko od Bratislavy.Unikátny hrob germánskeho náčelníka neďaleko od Bratislavy. (Zdroj: SITA/AÚ SAV, NASA)

Máme radi dobré správy. To sú také, kedy vedci zase o kúsok posunú hranice ľudského poznania. A páčia sa nám o to viac, keď môžeme zamávať našimi drobnými lokálpatriotickými pästičkami.

Ale bez irónie: je úžasné, keď sa darí slovenským vedcom, a keď urobia čosi zásadné dokonca v stredoeurópskom kontexte. To sa podarilo tímu domácich archeológov, ktorí neďaleko Bratislavy našli hrob germánskeho náčelníka.

Ba čo viac, v hrobe zrejme z prvého storočia nášho letopočtu objavili poklad – vzácne nádoby, šperky či ďalšie predmety. Dúfame, že sa podľa obľúbeného slovenského zvyku niekde cestou „nestratia“.

Ak si predstavujete, že pravdy vedy sú pravdami na veky vekov, pravdepodobne vede nerozumiete.

Podstatou vedeckého procesu je, že veci sa dookola overujú a tvrdenia sa snažia vyvrátiť (falzifikovať). A niekedy sa stane, že sa vyvrátiť naozaj podaria.

Podobne ako v prípade jednej fyzikálnej konštanty, pri ktorej sa ukázalo, že konštantou vlastne nie je. Stačili k tomu „iba“ silné teleskopy, vzdialenosti desať miliárd svetelných rokov a drobná odchýlka v nameraných hodnotách.

Ukázalo sa, že konštanta jemnej štruktúry (takzvaná alfa) zrejme nadobúda rôzne hodnoty spolu s určitým smerom. A my, našťastie, asi žijeme v tom najideálnejšom mieste v kozme.

Každý poznáme príbehy o jednorožcovi. Príhody o vietnamskej antilope saola však poznať zrejme nebudeme. Pre domorodcov v Laose však má toto zviera podobne mystický štatút.

Agentúry tento týždeň informovali, že dedinčania v tejto komunistickej ázijskej krajine tajomné zviera chytili. Bohužiaľ, len pár dní nato uhynulo, vedci však do oblasti stihli pricestovať. Otázne teraz je, či sa máme tešiť, alebo skôr smútiť.

Debatovať o globálnom otepľovaní a klimatickej zmene je ako hovoriť o náboženstve. Je úplne jedno, ktorá strana má argumenty, ľudia aj tak slepo veria svojmu presvedčeniu.

Skôr či neskôr však dôjde na diskusiu o dobách ľadových. Akousi anomáliou v takýchto prirodzených cykloch našej planéty bol mladší dryas. Ukazuje sa však, že tento náhly útok ľadu neprebiehal na celej planéte - Antarktída sa údajne ohrievala. Čochvíľa zistíme, či tento poznatok dokážeme využiť pri predpovedaní klimatických procesov v nasledujúcich desaťročiach. Aj keď by sme boli radšej, ak by sme nemuseli.

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.

Boris Kollár mal v Bratislave vážnu dopravnú nehodu

Predseda parlamentu je pri vedomí, previezli ho do nemocnice.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.
Luka Modrič strieľa gól v zápase FC Barcelona - Real Madrid.