Podiel dominantného Slovak Telekomu na počte všetkých účastníckych pripojení kontinuálne klesá už od roku 2005, keď na jeho konci dosahoval ešte 97,72 %. K polroku tohto roka už to bolo len 89,4 %, zvyšok ovládajú alternatívni operátori.
Telekomunikačný úrad osobitne skúmal aj trh pevných liniek, ktoré používajú bytoví zákazníci na miestne, medzimestské alebo medzinárodné volania. Tu alternatívni operátori poskytujú služby pre 8,3 % bytových zákazníkov. Tento podiel na koláči si takmer na polovicu rozdelili firmy Orange a UPC, ktoré majú na alternatívnom trhu podiel po 40 %. Tretím najväčším alternatívnym operátorom s podielom vyše 13 % je Antik Telecom, ktorý poskytuje verejnú telefónnu službu bytovým zákazníkom na východnom Slovensku. O zvyšok alternatívneho trhu sa delí šesť ďalších operátorov, ktorí obsluhujú 3,6 % bytových zákazníkov. Údaje sú z konca júna tohto roku.
Na maloobchodnom trhu firemných zákazníkov už alternatívci poskytujú cez pevné linky služby miestnych, medzimestských, alebo medzinárodných volaní už pre 17,6 % zákazníkov, zvyšok opäť obsluhuje Slovak Telekom. Najväčší alternatívni operátori podľa počtu nebytových pripojení sú spoločnosť Swan s podielom 37,1 % a Slovanet s 20 % podielom. Tretím najväčším alternatívnym operátorom, ktorý poskytuje verejnú telefónnu službu firemným zákazníkom, je spoločnosť ŽSR s podielom 13,8 %. Podiel počtu pripojení firemným zákazníkov ostatných šiestich alternatívnych operátorov spolu bol ku koncu júna tohto roka na úrovni 18,5 %.
Zo získaných podkladov a informácií podľa Telekomunikačného úradu vyplýva, že aj keď spoločnosť Slovak Telekom poskytuje cez pevné linky služby najväčšiemu počtu zákazníkov, ostatné podniky si tu postupne upevňujú svoju pozíciu. Najväčší alternatívni operátori pritom ponúkajú verejnú telefónnu službu samostatne, aj ako doplnok k televíznym službám, prípadne k poskytovaniu širokopásmového prístupu na internet. “Dá sa momentálne predpokladať, že v budúcnosti sa zvýši počet pripojených zákazníkov za účelom odoberania verejnej telefónnej služby v pevnom umiestnení u spoločnosti Orange, ktorá je túto službu schopná poskytovať takmer na celom území Slovenska a svojou kampaňou s podstatne nižšími cenami oslovila mnohých zákazníkov,“ uviedol vo svojej štúdii Telekomunikačný úrad SR.
Regulátor na základe zistení navrhol zrušiť špecifické povinnosti, ktoré bol Slovak Telekom povinný doteraz dodržiavať. Medzi ne patril zákaz nenáležito uprednostňovať určitú skupinu bytových zákazníkov alebo viazanie služieb. Ak návrhy regulátora nadobudnú právoplatnosť, Slovak Telekom na maloobchodných trhoch nebude musieť dodržiavať povinnosti, medzi ktoré parili okrem vyššie spomínaných aj zákaz požadovať neprimerane vysoké ceny alebo brániť vstupu na trh. Pripomienky k návrhom Telekomunikačného úradu je možné podať do 30 dní.