Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Jupiterova rodina sa rozrastá

Dráhy nepravidelných mesiačikov Jupitera. Pri planéte je pravidelná dráha Callisto, posledného z galileovských mesiacov. Od planéty idú dráhy satelitov, ktoré sa pohybujú v kladnom smere (sprava doľava), najďalej obiehajú mesiace retrográdne, teda zľava doprava. Tri snímky ukazujú pohyb mesiačika S/2001 J3.

Najväčšia planéta slnečnej sústavy má už 39 mesiačikov. Rodina malých telies okolo Jupitera sa minulý týždeň rozrástla o jedenásť. Pohybujú sa po nepravidelných dráhach vo vzdialenosti 300 polomerov planéty (asi 21 miliónov kilometrov) od hranice jej atmosféry.

Slabučké objekty sa vlani v decembri podarilo odhaliť vďaka novej digitálnej kamere, umiestnenej v ohnisku 3,6-metrového teleskopu na vrchole havajskej sopky Mauna Kea. Nová CCD-kamera je dnes najväčšia na svete, má totiž neuveriteľných 12 000 x 12 000 pixelov. Tento počet po prvýkrát v histórii zaručuje detailnejšie snímanie oblohy ako pomocou klasickej fotografie. Citlivé body na čipe kamery sú totiž naukladané hustejšie, ako citlivé zrná najjemnejšej fotografickej emulzie. Zostrojením tohoto snímača sa zrejme skončila éra klasickej fotografie v astronómii.

Objav nových telies vedcov neprekvapil. Dokonca ho čakali. V planetárnom rebríčku bol totiž Jupiter v počte mesiacov až za Saturnom, ktorý ich má 30 (okolo Uránu obieha 20, okolo Neptúna 8 mesiačikov). Spoluobjaviteľ nových satelitov Scott Sheppard z Havajskej univerzity sa domnieva, že čoskoro sa podarí objaviť ďalšie telesá. „Na základe nášho doterajšieho hľadania si myslíme, že Jupiter má mesiačikov s priemerom vyše kilometer asi 100. Tých menších bude zrejme ešte viac,“ hovorí Sheppard.

Vedcov však oveľa viac ako počet vzrušujú dráhy, po akých sa tieto objekty pohybujú. Sú veľmi nepravidelné, majú rôzne sklony voči rovine planetárneho rovníka a navyše, pohybujú sa opačným smerom ako väčšina doteraz známych satelitov. Tieto vlastnosti naznačujú, že objekty nevznikli súčasne s Jupiterom, ale planéta si ich pritiahla z hlavného pásma asteroidov až neskôr. Nič však zatiaľ nie je isté a atronómovia nevylučujú, že nové objavy ich prinútia revidovať aj mechanizmus vzniku planéty a jeho rodiny mesiačikov.

ROMAN PIFFL

Počet známych prirodzených satelitov planét v Slnečnej sústave

Merkúr 0

Venuša 0

Zem 1

Mars 2

Jupiter 39

Saturn 30

Urán 20

Neptún 8

Pluto 1

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Nálezy zo Sakkáry.