BRATISLAVA. Večera v luxusnej reštaurácii, masáž či wellness pobyt za polovicu? Na internetových stránkach s kolektívnym predajom to nebude nič neobvyklé. Podmienkou je, aby mali o ponuku záujem viacerí ľudia.
Projekt kolektívneho nakupovania u nás spustili začiatkom augusta servery zabagatel.sk a ZaMenej.sk. V Česku už pritom fungujú asi štyri podobné stránky.
Zvýhodnená cena platí len vtedy, ak tovar alebo službu chce dostatok ľudí. Počet, koľko ich musí byť, je pre rôzne produkty iný. Na zlacnenú večeru tak môže byť potrebných napríklad 156 ľudí, na zájazd 30. Závisí to od podmienok poskytovateľa.
V prípade, keď sa o ponuku zaujíma žiadaný počet zákazníkov, kupujúci dostanú poukážku o nákupe, za ktorú dostanú tovar so zľavou. Keď je záujem slabý, zvýhodnená ponuka vyprší, transakcia sa neuskutoční.
Zľavy pri kolektívnom nakupovaní sa môžu pohybovať od 40 do 90 percent. Topánky Adidas, ktoré pôvodne stáli 33 eur, tak po zľave môžete kúpiť za 20 eur. Tašku, ktorá stála 44 eur, kúpite za polovicu.
Začali už aj u nás
Záujem prejavili už prví zákazníci: „Na internete som našla ponuku na thajskú masáž. O zľavu 50 percent už malo záujem veľa ľudí. Prihlásila som sa aj ja. Problém bol len v tom, že sa nedalo platiť kreditnou kartou. To sa už vyriešilo, teraz musím už len čakať, kým mi príde potvrdenie,“ povedala čitateľka Stanka.
Majiteľ masážneho centra Michal Mäsiar považuje obchod za obojstranne výhodný. Drahšie služby sa podľa neho stanú prístupnejšími. „Nová klientela pomôže vyplniť aj diery v tržbách,“ hovorí.
Aj keď u nás organizátori obchodu cez internet fungujú krátko, na Facebooku majú už približne sto fanúšikov. „Až 40 percent zákazníkov chodí na server cez Facebook,“ hovorí Tomáš Carba, manažér projektu zabagatel.sk. Server zapakatel.cz mal podľa neho za posledný týždeň 53-tisíc návštevníkov. Na jeho slovenskom ekvivalente si za posledné dni kúpilo akciovú pizzu približne 70 ľudí. Ponuka thajskej masáže oslovila 50 ľudí.
„Na začiatku oslovujeme firmy a majiteľov reštaurácií. U produktov je to vzhľadom na marže obchodníka obtiažnejšie, ale vôbec nie nemožné,“ hovorí Jozef Vikarský, vedúci obchodu serveru ZaMenej.sk. Ponúkať najskôr služby a až potom tovar, plánuje aj server zabagatel.sk.
Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum obchodu Terno, si myslí, že pri ponuke tovaru je ťažké zosúladiť vkus zákazníkov: „Cestu vidím skôr v elektronike.“ Kolektívne nakupovať sa zatiaľ dá len v Bratislave. Postupne chcú obchody rozšíriť ponuky aj pre Žilinu či Banskú Bystricu.
Úspech predpokladá väčšina
Obľúbenosť kolektívneho nakupovania v Česku nasvedčuje, že by takémuto nákupu mohli prísť na chuť aj Slováci. „Najväčší úspech to u nás bude mať v predvianočnom období,“ myslí si Drahovský. Podobný názor má aj Jitka Součková z internetového obchodu HEJ.sk. „Záujem bude najmä o služby. Nepredpokladáme však, že kolektívne nakupovanie nahradí klasické e–shopy,“ povedala.
Pre možný vysoký záujem uvažuje o zavedení kolektívneho nakupovania napríklad aj obchod so športovými potrebami EXIsport. Chce ho spustiť v prvej polovici roku 2011.