Mafia II - mafiánske historky

Predstavovať hru, na ktorú mnohí čakajú ako na spasenie je možno dva týždne pred samotným vydaním zbytočný krok. Dokonca po vydaní dema. Nebude to však tradičné opakovanie už dobre známych faktov, ospevovanie predchodcu a desiatky horlivých očakávaní. Par

Predstavovať hru, na ktorú mnohí čakajú ako na spasenie, je možno dva týždne pred samotným vydaním zbytočný krok. Dokonca aj po vydaní dema. Nebude to však tradičné opakovanie už dobre známych faktov, ospevovanie predchodcu a desiatky horlivých očakávaní. Paradoxne oproti oslavným piesňam sme sa rozhodli trochu kritizovať. Len tak zľahka jemne naznačiť, prečo by Mafia II nemusela byť najlepšou hrou tohto roku a čo by nám na nej mohlo vadiť. Ešte vopred menšie upozornenie: ide o čisto subjektívne názory, ktoré si netreba zamieňať s recenziou.


Všetky screenshoty nájdete v galérii hry

Príbeh si dáme len ako rýchlovku: dej sa bude odohrávať v priebehu niekoľkých rokov (1945-1955), začiatok je situovaný na koniec druhej svetovej vojny a tentoraz je rozprávanie chronologické. Vito Scaletti, rodák zo Sicílie, sa vracia z frontu domov, do amerického mesta Empire City (20 štvrtí, raz tak väčšie mesto ako v jednotke Lost Heaven). Privíta ho starý priateľ Joe Barbaro a problémy, problémy a ďalšie problémy. Neutešená finančná situácia v rodine ho prinútia zháňať peniaze nie práve najlegálnejším spôsobom. A už to ide ako po masle, mafia sem, mafia tam, Vito sa zahrabáva do bahna organizovaného zločinu čoraz hlbšie. Mafia II je podobne ako jednotka akčná hra videná spoza hrdinu. Keďže nás čaká otvorený svet Empire City, budeme sa premávať v žijúcom meste - často nie po vlastných, “požičať vozidlo” sa dá jednoducho, no radoví občania sa nie veľmi radi pozerajú na vaše činy, všímajú si nekalé činnosti, zalarmujú políciu. Dobové vozidlá (cca 60 kusov) sa správajú inak než dnešné, elektronikou prelezené tátoše, preto nečakajte extrémne rýchlosti, ďalej sa dostanete skôr precíznou jazdou a zvládnutým riadením než tehlou uloženou na plyne. To je asi tak všetko: plníte príbehové misie, len tak sa túlate, nechýbajú ani postranné úlohy, ktoré sú dobrovoľné a obohatia vás o financie, niekedy pomôžu príbehu.

To, čo by mohlo Mafii II ublížiť a teoreticky sa to na hre i prejaví, je jej dlhá doba vývoja. Nenarážame tentoraz na kvalitu grafického spracovania. To je na vysokej úrovni, za konkurenciou rozhodne nezaostáva, drží s ňou bez problémov krok čo sa týka samotného výzoru, rôznorodosti alebo i animácii a niekedy posledné Grand Theft Auto i posiela kľačať do kúta. Uvidíte to napríklad pri modeli poškodenia vozidiel. Reč je o herných prvkoch ako takých. Rôzne postranné činnosti bez výsledného efektu totiž vyskúšate raz a potom sa k nim nevrátite. Avizované však je, že napríklad pri čistení topánok vám dotyčná osoba môže pomôcť a vieme, že zmenou oblečenia sa zbavíme zatykaču na našu osobu. Bude to stačiť? Nie, že by sme museli hrať šípky alebo biliard, Mafia bola predovšetkým o príbehu. Toho sa mierne obávame. Prerod dobrého chlapca na gangstra tu už v rôznych podobách bol a dáme ruku do ohňa za to, že sa Vito napokon bude snažiť všetko napraviť. Spoločnosť mu neustále bude robiť spomínaný priateľ Joe, ktorý je však taktiež mafiánskym nováčikom a očakávať od neho môžeme maximálne tak hlúpe vtipy a problémy. Videli sme to už mnohokrát.

V podstate nás teda čaká jazdenie v aute a streľba - stačiť by to malo, avšak v automobiloch žiaľ chýba pohľad spoza volantu a jediný použiteľný pohľad sa stáva ten umiestnený za vozidlom. Ostatné vozidlá sa správajú pomerne hlúpo, idú si svojou cestou bez ohľadu na vaše šialené kúsky. Vyjsť z uličky so stopkou sa takmer nedá bez porušenia predpisov. Policajti sa vás snažia zadržať iba v prípade, že vás vidia alebo ich niekto upozorní, no keďže sa v Empire City pohybuje mnoho ľudí, málokedy uniknete pozornosti strážcom zákona. Pri naháňačkách s nimi zistíte, že pokým máte kam, môžete bežať - samozrejme ak za vami nie je spúšť a desiatky mŕtvych, vtedy si so zatýkaním už nik hlavu nerobí. Horšie je, ak omylom zrazíte chodca, prípadne vám policajt vstúpi do cesty, aby vás zastavil, no spraví to neuveriteľne hlúpo, vy ho prejdete a následne po vás už všetci strieľajú . Ak vykonáte nejaký trestný čin, polícia najprv loví vaše auto podľa ŠPZ-ky. Stačí vozidlo nenápadne vymeniť a máte čiastočne po probléme. Až keď vás policajti zbadajú ako konkrétnu osobu, idú priamo po vás. Zaujímavé riešenie, len by pomohlo zobrazenie perimetra viditeľnosti policajných zložiek na radare. Taktiež pri streľbe, ktorá je mimochodom arkádovejšia, než by si človek pomyslel, je nutné sa neustále kryť. To berieme, ale samotné krytie je trochu neotesané. Stlačíte tlačidlo pre kryt, Vito sa prirodzene schová za prekážku, no ak ju chcete opustiť, musíte Vita od nej “odlepiť”, neexistuje ani rýchly presun za druhú prekážku, ktorá je vo vašej tesnej blízkosti. Ono to nie je žiadna hanba, za ktorú by sme chceli biť palicou, len jemne poukazujeme na vek, ktorý sa žiaľ takto na hre prejavuje.

Výrazne vyššia náročnosť, pri ktorej už na strednej obtiažnosti dostanete len čiastočnú regeneráciu zdravia, má svoje výrazné plus. Vito nie je Chuck Norris a musí sa neustále kryť. Naskriptované scény vám však často hodia protivníkov tak, že vás takmer istotne zasiahnu, pretože ich často ani nevidíte (sú ukrytí) a orientovať sa musíte podľa kompasu. Pre lepší pocit je možné celý HUD ukryť a tým pádom nastáva mierny chaos, hoci vám hra signalizuje, odkiaľ na vás niekto strieľa. Rany, ktoré schytáte, po chvíli aspoň čiastočne prebolia, no samotný koncept bol v hrateľnom deme až smiešne prostý: choď dopredu, nájdi si úkryt, zisti, kde sú panáci, vystrieľaj ich, prejdi do ďalšej miestnosti, kde tento postup zopakuj. Samotnej streľba akoby chýbala potrebná váha, vážnosť, z týchto situácii nestrieka adrenalín.

Všetko sú to samozrejme len veľmi nepatrné dojmy, ktoré sa môžu pri užívaní si hry ako celku okamžite vytratiť. Príbehových kapitol by malo byť 15, rovnaký čas by nám malo trvať i dohranie hry. Ak však hru nebude pokope držať práve zápletka, budeme mať do činenia, bez urážky, s úplne obyčajnou akčnou hrou, len v tomto prípade si nezastrieľame proti mutantom, teroristom, vojakom či robotom. Lenže Mafia II prekvapiť stále môže - musí však mať pôsobivú atmosférou. Dokázalo to Red Dead Redemption, ktoré by bez nej bola hra ohlodaná na kosť. Síce s otvoreným svetom a pekným tátošom, ale stále len čosi nadpriemerné, kde by sme mohli snívať o tom, aké to mohlo byť. Mafia II sa spolieha na staršie herné prvky - na tom nie je nič zlé, no musí ich vedieť i adekvátne oživiť.

Keďže u nás vychádza Mafia II s českým dabingom, boli sme nesmierne zvedaví na jeho kvalitu a podľa ukážok z demoverzie na prvý diel lokalizácia vôbec nemá. V jednotke sme si vychutnávali skvostný český dabing, ktorý sa nebál používať drsný jazyk a slang, no presne v takej miere, aby sa nám obe zložky neprejedli a hra nám nepripadala vulgárna alebo hlúpa. Anglický dabing bol omnoho “nežnejší”, čo sa ku gangstrom príliš nehodí. V Mafii II je výber dabingových hercov k hlavným hrdinom mierne krkolomný, príliš počuť odrapkané vety, často necítiť potrebné zapálenie pre danú činnosť. Akoby niekto len čítal z papiera slová a nevedel, čo sa v skutočnosti na obrazovke deje. Druhý a dosť závažný problém sa týka vulgarizmov. Ak sú na správnom mieste, používané triezvo a striedmo, zapadajú do konceptu. Žiaľ Mafia II sa vybrala cestou kvantity. Niekedy sa to až nedá počúvať a človek si pripadá, akoby sa nechcene zapojil do rozhovoru násťročných mladých ľudí, ktorí zjedli všetku múdrosť sveta.

Ešte raz: toto nie je žiadna recenzia, len možno príliš odvážny pohľad na to, čo nám tak trochu na Mafii II vadí. Pri plnej verzii vôbec nemusí. Možno budete zdieľať náš názor, možno ho striktne odmietnete a nazvete nás šarlatánmi. V diskusii máte k tomu priestor. Jedno je isté: všetci svorne veríme, aby to aj po tých rokoch čakania dopadlo na výbornú. Zatiaľ to však môže nepríjemne škrípať.

Dojmy z dema

Demo očakávanej Mafie 2 sa konečne objavilo na Steame a užijú si ho aj majitelia zlatého Xbox Live a PSN plus.

Hrateľná ukážka obsahuje upravenú misiu Buzzsaw, ktorá je oproti finálnej podobe prevedená do letného obdobia. V nej máte za úlohu zabiť Fatmana, ktorý nechce platiť a vašou úlohou je mu stručne vysvetliť, že takéto veci sa nerobia. Než sa ale do samotnej misie pustíte, veľmi rýchlo zisíte, že demo ponúka určitú časť slobody. Vita môžete prezliecť, dopriať mu whisky, či si nechať vylepšiť auto, biť sa s chodcami a mať konflikt s políciou, ktorá vás za finančný obnos nechá na pokoji. Takisto sa dá nájsť aj päť čísiel Playboya a prvé nájdete hneď vo Vitovom byte. Demoverzia je v exteriéroch limitovaná na desať minút, dovtedy sa môžete voľne prechádzať mestom dokedy nezačnete plniť misiu (na zastavenie času už existuje patch).

Po menšom obhliadnutí mesta a bitkou s chodcami som prišiel na miesto určenia, kde na mňa čakal Henry s Joem. Kým na miesto činu nedorazil Fatman, krátil si Vito čas konverzáciou s Henrym, ktorého do Empire Bay dohnal Mussoliniho režim a jeho otca dokonca politická situácia stála život. Konverzácia prebiehala formou cutscény, ktorej kamera akoby z oka vypadla filmovým trhákom. K tomu si pridajte skvelé výrazy postáv a cigareta v ústach. Zaujímavý Henryho príbeh však preruší Fatmanov príchod. Kým však traja kumpáni stihli zaútočiť, bolo ich postavenie odhalené. Statickým guľometom som zničil dve vozidlá, čím som zlikvidoval prvých protivníkov a vydal som sa za svojím cieľom do liehovaru, kde ma ďalší nepriatelia privítali dávkou olova. Neváhal som použiť krycí systém, ktorý je úplne podobný ako v Gears of War (nie nadarmo mali českí bratia v kanceláriách túto hru). Samozrejme sa kryli aj protivníci a veľmi rýchlo som sa presvedčil o tom, že Rambo štýl nikam nevedie. Stačia dve až tri rany a padáte k zemi.

Umelá inteligencia však má svoje muchy a niekedy mi bol protivník vydaný na milosť a nemilosť, nereagoval. Alebo sa vôbec nekryl, hoci túto možnosť mal. To sú však len malé chyby na kráse celkový dojem z akcie bol skvelý. Atmosféru dokresľovali aj vtipné hlášky postáv počas prestrelky, pri ceste výťahom Joe neváhal do seba naliať kvapku alkoholu. Postup za cieľom bol pevne daný, nepriatelia ma nikdy neprekvapili, postupne som postupoval z krytu do krytu a protivníkov som likvidoval zo strany.

Keď sme sa konečne dostali k Fatmanovi, začal prosiť o život. Henry mu strčil pištoľ do úst, no zrazu sa ozval výstrel a nečakane začal padať k zemi Henry. Fatman mal v ruke revolver, ktorý neváhal použiť, ale okamžite ho Vito s Joem obdarili poriadnou dávkou olova. Henry mal dieru v nohe, tak bolo nutné zájsť za doktorom. Celá budova sa už začala rozpadať, k tomu mi prišli do cesty ďalší nepriatelia, ktorých som zlikvidoval raz dva starým dobrým Thompsonom. Keď sme sa už konečne dostali von tak už stačilo zájsť k doktorovi, lenže všetok ten chaos okolo privolal pozornosť polície.

Polícii sa mi darilo unikať, lenže na moste ma zastavila policajná blokáda a za mnou boli ďalšie posily. Ocitol som sa v pasci. Policajti kričali nech vyjdeme z rukami nad hlavou, inak zomrieme. Joe kričal na Vita nech niečo urobí, Henry na zadnom sedadlo zomieral, atmosféra sa dala krájať. V najlepšom demo skončilo.

Čo sa týka samotnej optimalizácie tak sa nemusíte ničoho báť. Hra beží v stabilnom framerate aj na slabších PC, lepšie než prekliaty PC port GTA 4. Graficky je hra o triedu vyššie a celkovo má hra viac detailov a interiéry sú veľmi detailne a reálne spracované.

Demo ma rozhodne pozitívne navnadilo na plnú hru už len kvôli kvalitne napísaným dialógom a celkovému príbehu. Hra neprichádza s ničím novým, ale všetky jej mechanizmy sú dobre zvládnuté avšak na zhodnotenie celkovej kvality si musíme ešte chvíľu počkať.

Malou perličku je kompletná česká lokalizácia, ktorej však chýba šťava z jednotky. Dabing vôbec nesedí s mimikou tváre a nie je ani priestorovo nadstavený. Samozrejme nie je problém si hru zahrať v angličtine, z ktorej pocítite tú pravú mafiánsku atmosféru.

Martin Hracho

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 218
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 317
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 867
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 787
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 358
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Nie je za tým len ideológia. Veda vysvetľuje, čo spraví z ľudí teroristov

Islamský štát prehrá, zhodujú sa vedci. Na otázku, či tým hrozba pominie, hovoria jednoznačné nie.

NASA má plán, ako zachrániť planétu pred výbuchom supersopky

Americký úrad navrhol spôsob, ako by sa dalo zachrániť ľudstvo.

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Polemika zástancov prudkého ekosociálneho rozvratu a pomalšie účinkujúcich vplyvov míňa podstatu. Pôsobilo oboje.