Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Mesiac je suchý, vodu má asi z komét

Mesiac nemá vlastnú vodu. Podľa vedcov je pod povrchom úplne vyprahnutý, vodu naň zrejme priniesli iné kozmické telesá.

Mesačná skala, ktorú na Zem priniesla misia Apollo.Mesačná skala, ktorú na Zem priniesla misia Apollo. (Zdroj: SCIENCE / NASA)

BRATISLAVA. S vodou na Mesiaci to nemusí byť až také ružové, ako tvrdili niektoré nedávne správy. Optimistické hovorili, že Mesiac je plný vody, triezvejšie, že sú tam aspoň molekuly hydroxylu. Prítomnosť vody na našom spoločníkovi totiž objavili viaceré kozmické misie.

Americkí vedci teraz nadšenie schladili. Podľa magazínu Science tvrdia, že Mesiac je a vždy bol suché miesto. Ak sa na jeho povrchu voda nachádza, vesmírne teleso za to pravdepodobne vďačí dopadom komét. Zachary Sharp spolu s tímom z univerzity v Novom Mexiku sa totiž rozhodli znovu preskúmať vzorky, ktoré z Mesiaca na Zem priniesli viaceré americké misie programu Apollo.

Porovnávali pritom dva izotopy chlóru a výsledky konfrontovali s výsledkami z meteoritov a pozemských skál. Prítomnosť a pomery týchto izotopov totiž nepriamo hovoria aj o prítomnosti vodíka uloženého hlbšie v kozmických telesách.

Výsledky neboli pre Mesiac dobré. Podľa vedcov naznačujú, že takmer nejestvuje šanca, žeby voda vôbec existovala pod povrchom našej prirodzenej družice.

Policajti kontrolujú dodržiavanie protipandemických opatrení na železničnej stanici v Košiciach.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Bez opozície by neprešiel.

Druhé plošné testovanie za sto miliónov dosiahlo toto.