BRATISLAVA. Záujem o e-shopy narastá hlavne preto, že nastavili výhodnejšie ceny a majú lepší výber tovarov, ako ponúka bežná obchodná sieť. Výborné skúsenosti s nákupom na internete má 23 percent nakupujúcich a tento typ nákupu jednoznačne odporúčajú.
"Internetoví užívatelia preferujú nákup v slovenských e-shopoch pred zahraničnými," vyplýva z prieskumu správania sa nakupujúcich za ostatných 12 mesiacov, ktorý uskutočnila Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC). Ako najväčšie ohrozenie pri nakupovaní na internete uvádza 78 % internetovej populácie podvody týkajúce sa kvality produktov. Obavy z podvodov pri reklamácií trápia tri štvrtiny respondentov a finančných podvodov sa bojí 71 percent ľudí.
V sledovanom období odpovede respondentov potvrdili, že 95 % slovenskej internetovej populácie už nakupuje na internete. Spolu 45 percent užívateľov internetu aspoň raz štvrťročne nakupuje v internetových obchodoch a 34 % respondentov zaznamenalo v e-shopoch päť a viac nákupov. Takmer polovica respondentov nakúpila za viac ako 200 eur a 11 percent minuli vyše 1000 eur. Viac peňazí utratili muži a ľudia vo veku 25 až 34 rokov. "Prevažná väčšina ľudí predpokladá, že bude nakupovať v nasledujúcich mesiacoch v rovnakej miere ako v predchádzajúcom období."
Z hľadiska druhu ponúkaného sortimentu v e-nákupoch najviac ľudia kupovali knihy (41 %), oblečenie a obuv (34 %) a vstupenky (29 %). Muži kupovali viac technické produkty a ženy produkty každodennej spotreby. Porovnávače cien produktov na internete využíva takmer pri každom nákupe 27 percent opýtaných, takmer pätina ich nevyužíva a každý 20. respondent tento nástroj nepozná.
Nadpolovičná väčšina opýtaných dokáže rozlíšiť reklamný email a pamätajú si obchody, kde sa zaregistrovali. Málo reklamných emailov dostáva 44 percent zapojených do prieskumu. Najčastejšie využívaným spôsobom doručenia tovaru je doprava kuriérom. Doba únosná pri čakaní na dodanie tovaru sa pohybuje do troch dní.