Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Hnedý trpaslík je "blízko" pri hviezde

Okolo vzdialenej mladej hviezdy krúži hnedý trpaslík. Obieha dosiaľ najbližšie zo všetkých exoplanét a hnedých trpaslíkov, ktoré dokázali priamo zobraziť.

Hnedé trpaslíky sú telesá, ktoré sú primalé na hviezdu.Hnedé trpaslíky sú telesá, ktoré sú primalé na hviezdu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - astronomynow, TASR)

TUCSON. Medzinárodný ďalekohľad v Čile objavil veľmi mladého hnedého trpaslíka (teleso medzi planétou a hviezdou), ktorý obieha dosiaľ najbližšie okolo podobne mladej hviezdy slnečného typu. V časopise Astrophysical Journal Letters to oznámil šesťčlenný tím, ktorý viedli Beth Billerová a a Michael Liu z Havajskej univerzity v Honolulu a Laird Close z Arizonskej univerzity v Tucsone (obe inštitúcie USA).

Teleso objavili vedci špeciálnym koronografovým zobrazovačom. Ten zatieňuje žiarivé teleso v strede, čo umožňuje vidieť menej jasné telesá či javy v susedstve. Infračervené zariadenie v tomto prípade bolo pripojené k ďalekohľadu Gemini-South s priemerom objektívu 8 metrov na observatóriu v Čile.

Nezvyčajne blízko

Hnedý trpaslík je teleso väčšie ako obrovské plynné planéty typu Jupitera, no stále pod spodnou hmotnostnou hranicou hviezdy. Preto nesvieti vďaka termojadrovým reakciám vo svojom strede, ale vďaka zvyškovému žiareniu vnútra, ktoré sa zohrialo pri vzniku telesa pod vplyvom vlastnej tiaže.

Taký je aj novoobjavený hnedý trpaslík, ktorého vedci nazvali PZ Tel B. Má hmotnosť 36 hmotností Jupitera. Obieha hviezdu PZ v súhvezdí Ďalekohľadu (Telescopii, skrátene Tel), vzdialenú čosi vyše 150 svetelných rokov od Slnka. O hmotnosť však v jeho prípade až tak nejde, unikátna je najmä vzdialenosť, ktorá ho delí od materskej hviezdy. Je to iba 18 astronomických jednotiek (18-krát vzdialenosť Slnko-Zem).

Dosiaľ známi hnedí trpaslíci, ako aj exoplanéty, ktoré sa podarilo priamo zobraziť, obiehajú vo vzdialenostiach nad 50 AU, teda ešte o štvrtinu ďalej ako Pluto okolo Slnka.

Okolo mladej hviezdy

PZ Tel B obieha po dosť výstrednej dráhe okolo svojej materskej hviezdy, ktorá je vlastne akýmsi Slnkom v podstatne mladšom vydaní. Hviezda má "iba" 12 miliónov rokov, čo je na hviezdu takého typu naozaj mladý vek. Preto v jej sústave zostáva ešte veľa chladného prachu, z ktorého by mohli vznikať planéty. Otázne však je, či k vzniku takýchto telies vôbec môže dôjsť, keďže v sústave je práve hnedý trpaslík.

Zdroj: Komuniké University of Arizona z 29.7.2010

Na zápase Maďarsko - Portugalsko v Budapešti boli desaťtisíce fanúšikov.

Vláda sprísni podmienky návratu na Slovensko. Ako, rozhodne o týždeň.

Štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí Martin Klus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 464 obetí.

Publicista Matúš Ritomský.

Z odstupu má Slovensko výsledky, ale uspokojiť by nás to nemalo.

Na zápase Maďarsko - Portugalsko bolo 60-tisíc fanúšikov.

Otázky a odpovede o delta variante.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.

TASR 16. jún