Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Objavili najhmotnejšiu superhviezdu

Hviezdny obor sa nachádza vo Veľkom Magellanovom mračne a jeho hmotnosť podľa odborníkov dosahuje až 265-násobok hmotnosti Slnka.

(Zdroj: ESA, NASA, SITA)

BRATISLAVA. Vedcom z University of Sheffield sa pomocou ďalekohľadu v Európskom južnom observatóriu v Čile a údajov z Hubbleovho vesmírneho ďalekohľadu podarilo objaviť hviezdu obrovských rozmerov s označením R136a1, ktorá je v súčasnosti najťažšou známou hviezdou vesmíru. Nachádza sa vo Veľkom Magellanovom mračne, blízkej trpasličej galaxii..

Hmotnosť hviezdy R136a1 dosahuje až 265-násobok hmotnosti Slnka. Doteraz najhmotnejšia známa hviezda dosahovala hmotnosť 150-násobku Slnka. V čase svojho vzniku však R136a1 dosahovala až 320-násobok hmotnosti Slnka. Teraz aj asi tridsaťkrát taká veľká ako naša vlastná hviezda.

Superťažké hviezdy prichádzajú o svoju hmotnosť veľmi rýchlo. Spomínaná hviezda doteraz za svoj krátky, milión rokov trvajúci život prišla o 20 percent hmotnosti. Pre porovnanie, Slnko žiari už 4,57 miliardy rokov, pričom na energiu premenilo len 0,03 percenta svojej hmotnosti.

"Pre svoju blízkosť k Eddingtonovej hranici prichádzajú takéto hviezdy o svoju hmotnosť veľmi rýchlo," uviedol hlavný výskumník Paul Crowther. Znamená to teda, že sú neuveriteľne jasné a horúce. Predpokladá sa, že povrch hviezdy R136a1 dosahuje viac než 40-tisíc stupňov Celzia a je 10 miliónov krát žiarivejšia než Slnko.

Vedci predpokladajú, že hviezdy ako R136a1 tvorí niekoľko mladých hviezd, ktoré sú spojené dokopy. "Podľa mňa je nepravdepodobné, že sa tento nový rekord podarí v dohľadnej dobe prelomiť," uzavrel Crowther.

Informáciu zverejnila webová stránka telegraph.co.uk.

Martin Dúbravka dostáva gól z penalty v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Jediný gól zápasu padol z penalty.

Sportnet a 1 ďalší 24m

Podľa Szijjártóa sú slovensko-maďarské vzťahy najlepšie za posledné roky.

Situáciu pokazili aj futbalové zápasy.

Čo zaujímavé sa deje v kozme.

Na Euro 2020 hrozia aj iné ohniská. V Maďarska sa na štadióne stretlo 60-tisíc ľudí.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.

Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.