Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Objavili najhmotnejšiu superhviezdu

Hviezdny obor sa nachádza vo Veľkom Magellanovom mračne a jeho hmotnosť podľa odborníkov dosahuje až 265-násobok hmotnosti Slnka.

(Zdroj: ESA, NASA, SITA)

BRATISLAVA. Vedcom z University of Sheffield sa pomocou ďalekohľadu v Európskom južnom observatóriu v Čile a údajov z Hubbleovho vesmírneho ďalekohľadu podarilo objaviť hviezdu obrovských rozmerov s označením R136a1, ktorá je v súčasnosti najťažšou známou hviezdou vesmíru. Nachádza sa vo Veľkom Magellanovom mračne, blízkej trpasličej galaxii..

Hmotnosť hviezdy R136a1 dosahuje až 265-násobok hmotnosti Slnka. Doteraz najhmotnejšia známa hviezda dosahovala hmotnosť 150-násobku Slnka. V čase svojho vzniku však R136a1 dosahovala až 320-násobok hmotnosti Slnka. Teraz aj asi tridsaťkrát taká veľká ako naša vlastná hviezda.

Superťažké hviezdy prichádzajú o svoju hmotnosť veľmi rýchlo. Spomínaná hviezda doteraz za svoj krátky, milión rokov trvajúci život prišla o 20 percent hmotnosti. Pre porovnanie, Slnko žiari už 4,57 miliardy rokov, pričom na energiu premenilo len 0,03 percenta svojej hmotnosti.

"Pre svoju blízkosť k Eddingtonovej hranici prichádzajú takéto hviezdy o svoju hmotnosť veľmi rýchlo," uviedol hlavný výskumník Paul Crowther. Znamená to teda, že sú neuveriteľne jasné a horúce. Predpokladá sa, že povrch hviezdy R136a1 dosahuje viac než 40-tisíc stupňov Celzia a je 10 miliónov krát žiarivejšia než Slnko.

Vedci predpokladajú, že hviezdy ako R136a1 tvorí niekoľko mladých hviezd, ktoré sú spojené dokopy. "Podľa mňa je nepravdepodobné, že sa tento nový rekord podarí v dohľadnej dobe prelomiť," uzavrel Crowther.

Informáciu zverejnila webová stránka telegraph.co.uk.

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Po zásahu sa vzdal výkonných funkcií v Pente. Ostáva spolumajiteľom.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Minúta po minúte: PCR testy odhalili dvetisíc nakazených, zomrelo 30 pacientov

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 109-tisíc nakazených.

Testovanie miesto na nový koronavírus.