Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Slovenský výskum môže pomôcť životu v kozme

Pestovať rastliny odolné voči škodlivej rádioaktivite vo vesmíre bude možné, prišli na to výskumníci zo SAV.

Rastliny sa dokážu prispôsobiť aj kontaminovanej pôde neďaleko Černobyľu.Rastliny sa dokážu prispôsobiť aj kontaminovanej pôde neďaleko Černobyľu. (Zdroj: SCIENCE/ Ukrajinská národná akadémia vied)

Pestovať rastliny odolné voči škodlivej rádioaktivite vo vesmíre bude možné, prišli na to výskumníci zo SAV a vedecký časopis.

BRATISLAVA. Aj vďaka slovenskému výskumu je predstava života ľudí vo vesmíre reálnejšia. Výskumníci z Ústavu genetiky a biotechnológií rastlín SAV pestovaním sóje a ľanu v rádioaktívnej černobyľskej oblasti zistili, že rastliny sa dokážu prispôsobiť životu v rádioaktívnom prostredí.

Rastliny vo vesmíre

Podľa vedúceho výskumnej skupiny Martina Hajducha, ktorý výsledky výskumu prezentoval na tlačovej besede, to do budúcna môže znamenať využitie týchto plodín vo vesmíre. Novinári z vedeckého časopisu New Scientist totiž prišli na to, že budúci vesmírni cestovatelia, ktorí budú potrebovať rastliny odolné voči vesmírnemu žiareniu, by sa mohli o poznatky našich výskumníkov oprieť.

Hajduch túto predstavu síce označil za sci-fi aplikáciu výskumu, jedným dychom však dodal, že časom sa môže zmeniť na realitu. Slovenská výskumná skupina v spolupráci s ukrajinskou stranou skúmala adaptáciu proteínov rastlín v oblasti Černobyľu, kde pred dvadsiatimi štyrmi rokmi vybuchla jadrová elektráreň. Výskumníci založili dve políčka, jedno v rádioaktívnej oblasti do päť kilometrov od elektrárne, druhé v kontrolnej nekontaminovanej oblasti.

Spočiatku to bolo sto kilometrov od Černobyľu, neskôr ho presunuli do oblasti desať kilometrov od vybuchnutej elektrárne. "Pointa nášho výskumu je v porovnaní rastliniek na kontaminovanom a nekontaminovanom políčku. Na základe toho zisťujeme, aké sú rozdiely, akú sú proteíny v rastlinách", vysvetlil svoju prácu Hajduch.

Ochranný účinok

Na základe porovnaní rastlín z oboch oblastí výskumníci zisťujú, čo sa deje, keď sa rastliny prispôsobujú zvýšenej rádioaktivite. " Za pomoci analýzy proteínov sme zistili, že v semenách ľanu sa akumuluje ešte menej rádioaktivity ako v sójových semenách a potvrdili zmenenú akumuláciu proteínov, ktoré produkujú betaín. Ten je známy ochrannými účinkami proti ionizujúcemu žiareniu v ľudskej krvi," prezentoval najnovšie výsledky Hajdúch.

Zistenia výskumníkov možno využiť už dnes. Pestovanie sóje a ľanu totiž pomáha odstraňovať škodliviny z oblastí zamorených rádioaktivitou. Výskumná skupina by mala vo výskume pokračovať ďalej, momentálne sa na to hľadajú financie a pripravuje sa publikácia, ktorá zhrnie doterajšie poznatky.