Problémom pre operátorov sú aj oranžové tenisky

Bojiskom mobilných operátorov je reklama. Každú novú od konkurencie dôkladne lustrujú.

Orange sa na reklamu O2 sťažoval, že je v rozpore s dobrými mravmi, neprimerane agresívna a deštrukčná a žalovaný v nej hanlivo nakladá s firemnou identitou priameho konkurenta. Rada pre reklamu sťažnosť uznala, súd žalobu zamietol. „Svoje subjektívne poc(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Najviac háklivý na narážky od konkurencie je Orange. Najnovší hráč na trhu O2 konkurentov provokuje.

BRATISLAVA. Na svoje reklamné kampane sú mobilní operátori obzvlášť hákliví. Trh nie je veľký, noví klienti veľmi nepribúdajú, a najjednoduchšie je nalákať ich od konkurencie.

Vhodná komunikačná stratégia je pre operátorov obzvlášť dôležitá. Dokazujú to aj ich investície do reklamy.
Najväčším zadávateľom reklamy bol v minulom roku Orange. Podľa údajov TNS (monitorovaná inzercia podľa oficiálnych cenníkov) investoval do reklamy takmer 58 miliónov eur, T-Mobil okolo 56 a Telefónica O2 necelých 20 miliónov.

Investíciu do reklamy si firmy úpenlivo strážia, dôkladne preverujú čísla pri porovnávacej reklame, na priame či nepriame narážky na konkurenciu sa okamžite sťažujú, nielen Rade pre reklamu, ale aj na súdoch.

Priamo sa nesťažujú

Najcitlivejší na narážky konkurentov je Orange. Naopak, najmladší hráč na trhu O2 často konkurenciu ironizuje.

Na otázky SME, čo sa operátorom na konkurentoch nepáči, a či niektorý podľa nich používa nečestné praktiky, ani jedna firma nepovedala. V sťažnostiach, ktoré posielajú Rade pre reklamu, však bežne označujú reklamu konkurencie za neetickú, nekorektnú a klamlivú. Orange na otázky nereagoval vôbec.

„Pri tvorbe aj posudzovaní marketingovej komunikácie sa riadime zásadami etiky a samoregulácie v reklame,“ odpovedal hovorca T-Mobilu Andrej Gargulák. Sťažnosť je podľa neho štandardný spôsob, ako sa vyrovnať s neetickou reklamou.

O2 sa pochválilo nedávnym víťazstvom v súdnom spore s Orangeom. Okresný súd v Bratislave zamietol žalobu Orangeu na O2 za nečestnú súťaž. Išlo o kampaň „Vyskúšajte niečo iné“, v ktorej bol strhnutý plagát vo farbách Orangeu, a pod ním sa objavila modro­biela plocha O2.

Súd: Je to únosné

Orange argumentoval, že reklama bola v rozpore s dobrými mravmi súťaže, lebo bola neprimerane agresívna a deštrukčná a O2 v nej hanlivo nakladal s firemnou identitou svojho priameho konkurenta.

Pred súdom namietal aj inú kampaň O2 s názvom „Neobmedzujte sa, komu voláte“, v ktorej O2 použil motív zviazaných šnúrok na oranžových teniskách.

Súd v tom problém nevidel. „Podstata hospodárskej súťaže je v poškodzovaní konkurentov, pričom cieľ je iba jeden – zničiť konkurenciu,“ napísala sudkyňa v rozhodnutí. Dôležité podľa nej je, aby „podnikatelia tento cieľ dosahovali spôsobmi, ak nie spoločensky prijateľnými, tak spoločensky únosnými“.

Je prirodzené, že líder trhu si bráni svoju pozíciu,“ myslí si Marian Timoracký zo spoločnosti United Consultants. „No nie je celkom v poriadku, ak ju bráni nekorektným spôsobom, alebo ak akúkoľvek zmienku, ktorá o ňom nie je pozitívna, považuje za sprisahanie.“

Koľko súdnych sporov pre reklamu vedú, Orange ani O2 neprezradili. Hovorca O2 René Parák povedal, že majú už „tretie rozhodnutie súdu, ktoré dalo za pravdu O2 v podobných kauzách s konkurenciou“. O2 vniesol do reklamy viac útočných, akčnejších prvkov – porovnáva cenníky, odkazuje, že je trikrát lepší, aj inak odkazujúce na konkurenciu.

„Naša kampaň je v súlade so zákonom. Je súčasťou prirodzeného konkurenčného boja, na ktorý si naša konkurencia bude musieť zvyknúť,“ odkazuje Parák.

Kontrolujú každé slovíčko

Po sťažnostiach, ktorým dala Rada pre reklamu za pravdu, O2 radu opustil.

BRATISLAVA. Mobilní operátori od začiatku roka 2008 na seba poposielali asi tucet sťažností, a väčšinu označila Rada pre reklamu za opodstatnenú. Rada je len samoregulačným orgánom. Pred rokom sa najmä obaja väčší operátori sťažovali na O2, ktorý ako nováčik bojoval o miesto na prerozdelenom trhu a volil ostrejšie prostriedky.

Spoločné pobúrenie napríklad vyvolala veľká kampaň O2 Fér. Orangeu ani T-Mobilu sa nepáčilo označenie ponuky ako zbavenej akýchkoľvek „neférových podmienok a chytákov“. Sťažovali sa, že kampaň je zavádzajúca, rada však oponovala, že informácie „sú komunikované jasne a zrozumiteľne“. Sťažnosti pokračovali a rada im dala viackrát za pravdu. O2 preto z rady vystúpil. Sťažoval sa aj však už aj O2 a občas sa na seba sťažujú aj T-Mobile a Orange.

Mirka Kernová

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 991
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 757
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 155
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 695
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 295
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 728
  7. Kam do tepla v januári? 2 474
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 236
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 112
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 292

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

LG V30 je skoro dokonalý smartfón pre milovníkov multimédií

Špičkový výkon, skvelý fotoaparát a množstvo ďalších superlatív. Aký je nový smartfón od LG v skutočnosti?

DETSKÁ RUBRIKA

Krahulcom ublížili postreky. Z poškodených vajec sa mladé nikdy nevyliahli

Pôsobením chemikálií sa škrupina na vajíčkach stenčila a nasledoval smutný koniec. Keď si nádejná mama sadla na znášku, vajíčka pod ňou popraskali.

Prekvapivé príslušenstvo: Nintendo spojilo kartónové hračky a hraciu konzolu

Postavte si vlastný klavír, auto na diaľkové ovládanie či robotický oblek.

Prekonáva všetky limity. Nový fotoaparát má 400 megapixelové fotky

Jedna fotografia zaberie 2,4 gigabajtu úložného priestoru.

Môže ukrývať mayské tajomstvá. Našli najväčšiu zatopenú jaskyňu sveta

Potápači našli prepojenie dvoch jaskynných systémov, spolu sú dlhé 347 kilometrov.