Problémom pre operátorov sú aj oranžové tenisky

Bojiskom mobilných operátorov je reklama. Každú novú od konkurencie dôkladne lustrujú.

Orange sa na reklamu O2 sťažoval, že je v rozpore s dobrými mravmi, neprimerane agresívna a deštrukčná a žalovaný v nej hanlivo nakladá s firemnou identitou priameho konkurenta. Rada pre reklamu sťažnosť uznala, súd žalobu zamietol. „Svoje subjektívne poc(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Najviac háklivý na narážky od konkurencie je Orange. Najnovší hráč na trhu O2 konkurentov provokuje.

BRATISLAVA. Na svoje reklamné kampane sú mobilní operátori obzvlášť hákliví. Trh nie je veľký, noví klienti veľmi nepribúdajú, a najjednoduchšie je nalákať ich od konkurencie.

Vhodná komunikačná stratégia je pre operátorov obzvlášť dôležitá. Dokazujú to aj ich investície do reklamy.
Najväčším zadávateľom reklamy bol v minulom roku Orange. Podľa údajov TNS (monitorovaná inzercia podľa oficiálnych cenníkov) investoval do reklamy takmer 58 miliónov eur, T-Mobil okolo 56 a Telefónica O2 necelých 20 miliónov.

Investíciu do reklamy si firmy úpenlivo strážia, dôkladne preverujú čísla pri porovnávacej reklame, na priame či nepriame narážky na konkurenciu sa okamžite sťažujú, nielen Rade pre reklamu, ale aj na súdoch.

Priamo sa nesťažujú

Najcitlivejší na narážky konkurentov je Orange. Naopak, najmladší hráč na trhu O2 často konkurenciu ironizuje.

Na otázky SME, čo sa operátorom na konkurentoch nepáči, a či niektorý podľa nich používa nečestné praktiky, ani jedna firma nepovedala. V sťažnostiach, ktoré posielajú Rade pre reklamu, však bežne označujú reklamu konkurencie za neetickú, nekorektnú a klamlivú. Orange na otázky nereagoval vôbec.

„Pri tvorbe aj posudzovaní marketingovej komunikácie sa riadime zásadami etiky a samoregulácie v reklame,“ odpovedal hovorca T-Mobilu Andrej Gargulák. Sťažnosť je podľa neho štandardný spôsob, ako sa vyrovnať s neetickou reklamou.

O2 sa pochválilo nedávnym víťazstvom v súdnom spore s Orangeom. Okresný súd v Bratislave zamietol žalobu Orangeu na O2 za nečestnú súťaž. Išlo o kampaň „Vyskúšajte niečo iné“, v ktorej bol strhnutý plagát vo farbách Orangeu, a pod ním sa objavila modro­biela plocha O2.

Súd: Je to únosné

Orange argumentoval, že reklama bola v rozpore s dobrými mravmi súťaže, lebo bola neprimerane agresívna a deštrukčná a O2 v nej hanlivo nakladal s firemnou identitou svojho priameho konkurenta.

Pred súdom namietal aj inú kampaň O2 s názvom „Neobmedzujte sa, komu voláte“, v ktorej O2 použil motív zviazaných šnúrok na oranžových teniskách.

Súd v tom problém nevidel. „Podstata hospodárskej súťaže je v poškodzovaní konkurentov, pričom cieľ je iba jeden – zničiť konkurenciu,“ napísala sudkyňa v rozhodnutí. Dôležité podľa nej je, aby „podnikatelia tento cieľ dosahovali spôsobmi, ak nie spoločensky prijateľnými, tak spoločensky únosnými“.

Je prirodzené, že líder trhu si bráni svoju pozíciu,“ myslí si Marian Timoracký zo spoločnosti United Consultants. „No nie je celkom v poriadku, ak ju bráni nekorektným spôsobom, alebo ak akúkoľvek zmienku, ktorá o ňom nie je pozitívna, považuje za sprisahanie.“

Koľko súdnych sporov pre reklamu vedú, Orange ani O2 neprezradili. Hovorca O2 René Parák povedal, že majú už „tretie rozhodnutie súdu, ktoré dalo za pravdu O2 v podobných kauzách s konkurenciou“. O2 vniesol do reklamy viac útočných, akčnejších prvkov – porovnáva cenníky, odkazuje, že je trikrát lepší, aj inak odkazujúce na konkurenciu.

„Naša kampaň je v súlade so zákonom. Je súčasťou prirodzeného konkurenčného boja, na ktorý si naša konkurencia bude musieť zvyknúť,“ odkazuje Parák.

Kontrolujú každé slovíčko

Po sťažnostiach, ktorým dala Rada pre reklamu za pravdu, O2 radu opustil.

BRATISLAVA. Mobilní operátori od začiatku roka 2008 na seba poposielali asi tucet sťažností, a väčšinu označila Rada pre reklamu za opodstatnenú. Rada je len samoregulačným orgánom. Pred rokom sa najmä obaja väčší operátori sťažovali na O2, ktorý ako nováčik bojoval o miesto na prerozdelenom trhu a volil ostrejšie prostriedky.

Spoločné pobúrenie napríklad vyvolala veľká kampaň O2 Fér. Orangeu ani T-Mobilu sa nepáčilo označenie ponuky ako zbavenej akýchkoľvek „neférových podmienok a chytákov“. Sťažovali sa, že kampaň je zavádzajúca, rada však oponovala, že informácie „sú komunikované jasne a zrozumiteľne“. Sťažnosti pokračovali a rada im dala viackrát za pravdu. O2 preto z rady vystúpil. Sťažoval sa aj však už aj O2 a občas sa na seba sťažujú aj T-Mobile a Orange.

Mirka Kernová

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 116
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 699
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 342
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 559
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 926
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 349
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 261
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 053
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 788
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Genocída v Srebrenici pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Križiak pásavý je rád, keď pri párení príde iba o nohu

Jednu končatinu zvyknú samce oželieť, vidina záchrany ich motivuje a predsa len im zostane ešte ďalších sedem nôh.

Krachujúcim hudobníkom môže pomôcť veda. Ukázala, ako zmeniť vkus ľudí

Výskumníci dokonca ovplyvnili, akú sumu boli dobrovoľníci ochotní minúť za hudbu.

Google priznal zber údajov o polohe, aj keď bola vypnutá

Polohu vedel zistiť aj vtedy, ak zariadenie nemalo kartu SIM.

Intel predával roky čipy, ktoré majú bezpečnostné nedostatky

Hackeri môžu vďaka bezpečnostnej diere získať kontrolu nad počítačom.