Technológie: Infračervená kamera pre vodičov?

Noc, hmla. Vidiecka cesta s množstvom zákrut, prechádzajúca lesom. V takých podmienkach niekedy ani najväčšia pozornosť vodiča nezabráni zrážke s človekom na neosvetlenom bicykli, podguráženým chodcom, vracajúcim sa z pohostinstva, alebo s jeleňom respekt

BMW Nigth Vision(Zdroj: Ilustračné/BMW)

Duisburg 12. júla (TASR) íve s iným zvieraťom. Riešenie ponúka unikátna kamera.

Oznámil to Dirk Weiler z Fraunhoferovho ústavu pre mikroelektronické obvody a systémy (IMS) v Duisburgu s kolegami. Fraunhoferova spoločnosť je jednou z nemeckých sietí vedecko-vývojových ústavov.

V naznačených situáciách zabráni zrážke len pohotové dupnutie na brzdu v poslednej chvíli, ak je to ešte možné. Podobných stresov by však vodičov mohli ušetriť infračervené kamery. Živé objekty s približne ľudskou telesnou teplotou totiž jasne žiaria na vlnovej dĺžke okolo desiatich mikrónov (čiže mikrometrov, milióntin metra). Detektory v kamere môžu taký zdroj tepla zaznamenať a lokalizovať. Vodič by tak zbadal potenciálne rizikových ľudí či zvieratá dlho predtým, ako by sa ocitli v zornom poli tlmených reflektorov. Neviditeľné infračervené žiarenie by navyše nerušilo ostatných vodičov.

Má to však háčik. Infračervené kamery pre vlnové dĺžky nad päť mikrónov treba nepretržite chladiť, až na teplotu zhruba mínus 193 stupňov Celzia. Existujú už síce aj dlhovlnné infračervené kamery, ktoré chladenie nevyžadujú, no ide zväčša o vojenské technológie, navyše prakticky nedostupné na európskom trhu.

Vedci a technici z IMS ponúknu takú technológiu, fungujúcu pri izbovej teplote, ako prví v Nemecku. Jadrom ich senzorového systému IRFPA (Infared Focal Plane Array, Infračervené detektorové pole v ohniskovej rovine) je mikrobolometer. Čiže detektor, ktorý je citlivý na teplotu a pohlcuje dlhovlnné infračervené svetlo. Keďže cieľom je získať dvojrozmerný obraz, senzor obsahuje viacero bolometrov usporiadaných do detektorového poľa.

Pohltené svetlo z tepelného zdroja zvyšuje vnútornú teplotu mikrobolometra, čím sa zmení elektrický odpor. Použitie špeciálneho typu prevádzača umožňuje získať priamy výstupný digitálny signál.

Z obídenia potreby zložitého a nákladného chladenia vyplývajú popri automobilizme ďalšie oblasti možného využitia senzorového systému IRFPA. Predovšetkým v prenosných zariadeniach vrátane mobilných telefónov. Vynechanie chladenia šetrí nielen hmotnosť, ale aj batériové napájanie, čo predlžuje dĺžku činnosti. Kamery IRFPA sa javia ako ideálne napríklad pre hasičov, lebo s nimi možno odhaliť skryté ohniská požiaru i včas nájsť omámených ľudí v zadymených priestoroch.

Zdroj: Komuniké Fraunhofer-Gesellschaft zo 6. 7. 2010.

(spolupracovník TASR Zdeněk Urban) juh

Najčítanejšie na SME Tech


Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

DOMOV

Kaliňák vypovedal na polícii, išlo o mafiu

Minister vnútra Robert Kaliňák bol v pondelok na výsluchu v sídle NAKA.

Neprehliadnite tiež

Aká je kvalita vzduchu vo vašom meste? Skontrolujete si ju online

Kvalitu ovzdušia môžete sledovať po hodinách.

Vyskúšali sme Vernee Mix 2, lacný smartfón s obrovským displejom

Extrémne tenké rámčeky, veľký displej a rýchle reakcie. Čínsky smartfón chce zahanbiť veľké značky.

OBJEKTÍV

Hľadali príšeru. Namiesto nej našli v jazere staroveký hrad

Tritisícročný hrad zrejme patril do kráľovstva Urartu v okolí jazera Van.

Z kávovej usadeniny vyrobia palivo

Oleje z usadenín môžu poslúžiť pre odľahčenie fosílnych palív.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 500
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 071
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 403
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 449
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 286
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 035
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 834
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 340
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 180
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 140