SME

Keď elektronický obchod víťazí nad kamenným

Ak sú pri predaji výrobku, služby alebo myšlienky potrebné komplexné informácie, elektronický obchod môže byť tým najefektívnejším a najlacnejším spôsobom predaja.

Nedávno som si kúpil notebook. Celý balík stál asi tritisíc dolárov. Pred kúpou som navštívil kamenné obchody, hovoril som s predajcami cez telefón a hľadal som informácie aj na internete. Zistil som pritom, že web bol zďaleka najužitočnejší.

Veľa cestujem. Hľadal som preto ľahký počítač s dlhou životnosťou batérie. Výkon procesora už nebol taký dôležitý a nebol som príliš limitovaný financiami. Keďže išlo o veľkú investíciu, môj prirodzený impulz mi velil zájsť najskôr do kamenného obchodu a prehovoriť s ľuďmi. Nasadol som preto do auta a polhodinu som šoféroval k jednému z veľkých nákupných centier. Chvíľu som jazdil dookola po parkovisku, hľadajúc predajňu PC World, napokon som zaparkoval nesprávne a musel som prejsť značnú vzdialenosť pešo.

SkryťVypnúť reklamu

V obchode som rýchlo našiel miesto s ponukou asi tridsiatich notebookov. Prezrel som si ponúknuté modely a začal som sa rozprávať s jedným z predavačov. Bol mladý. Spýtal som sa, ako dlho vydrží batéria pri jednom z modelov. „Asi dva dni,“ odpovedal. Zostal som na neho hľadieť s otvorenými ústami: od takejto batérie totiž môžete očakávať maximálne štyri hodiny.

Našiel som iného predavača. Nie, nevie, koľko tento model váži a, nie, nemôže mi k nemu poskytnúť žiadnu dokumentáciu. Oslovil som tretieho. Tomu sa podarilo nájsť jedinú stránku informácií o notebooku. Nebola na nej informácia o životnosti batérie ani hmotnosť. Odišiel som z obchodu frustrovaný.

Doma som urobil zopár telefonátov. Znechutili ma. Nikto na moje jednoduché otázky nedokázal odpovedať. Spoločnosť Hewlett-Packard bola zúfalo neefektívna. Telefón zdvihli po desiatich minútach a prepojili ma na obchodníka, ktorý však nepoznal ani cenu počítačov. Povedal, že mi zavolá naspäť a už sa neozval.

SkryťVypnúť reklamu

Začal som preto hľadať na webe. Niektoré stránky boli kvalitné, iné nie. Mal som dojem, že webstránka Dellu bola výrazne lepšia, než stránky konkurencie. Potom som objavil Computers.com a na nej odpovede na všetky moje otázky. Nadchlo ma, že som tu našiel špeciálnu kategóriu ľahkých notebookov s dlhou životnosťou batérie. Čo bolo ešte lepšie, v každej kategórii bolo päť najlepších výrobkov označených ako „Voľba redakcie“. Prečítal som si vynikajúce recenzie a technické detaily prístrojov a tiež poznámky zákazníkov.

Rozhodol som sa kúpiť si Dell Latitude C610. Redakcia Computers.com ho odporúčala na prvom mieste a mojim potrebám vyhovoval dokonale. Keď som dokončoval objednávku, náhle mi došlo, aký úžasný v skutočnosti world wide web je. Toto je miesto, kde môže byť zákazník skutočne informovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Tradičný obchod je predaj s ľuďmi. Elektronický obchod je predaj s informáciami. Množstvo maloobchodov, ktoré predávajú tovar s nízkou maržou – napríklad počítače, si nemôže dovoliť kvalitne vyškoliť svoj personál. Či je však marža vysoká, alebo nízka – nákup počítača je dôležitým rozhodnutím a zákazníci chcú mať pri ňom dostatok informácií. Kvalitná webová stránka ich môže poskytnúť mimoriadne dobre a s nízkymi nákladmi.

Neverte rečiam o smrti dot-comu. Elektronický obchod je tu a zostane tu. Elektronický obchod funguje.

Autor: Gerry Mcgovern(Autor je konzultantom, autorom kníh o content managemente Content Critical a The Web Content Style Guide.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 024
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 457
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 983
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 540
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 467
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 972
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 436
SkryťZatvoriť reklamu