Nedávno som si kúpil notebook. Celý balík stál asi tritisíc dolárov. Pred kúpou som navštívil kamenné obchody, hovoril som s predajcami cez telefón a hľadal som informácie aj na internete. Zistil som pritom, že web bol zďaleka najužitočnejší.
Veľa cestujem. Hľadal som preto ľahký počítač s dlhou životnosťou batérie. Výkon procesora už nebol taký dôležitý a nebol som príliš limitovaný financiami. Keďže išlo o veľkú investíciu, môj prirodzený impulz mi velil zájsť najskôr do kamenného obchodu a prehovoriť s ľuďmi. Nasadol som preto do auta a polhodinu som šoféroval k jednému z veľkých nákupných centier. Chvíľu som jazdil dookola po parkovisku, hľadajúc predajňu PC World, napokon som zaparkoval nesprávne a musel som prejsť značnú vzdialenosť pešo.
V obchode som rýchlo našiel miesto s ponukou asi tridsiatich notebookov. Prezrel som si ponúknuté modely a začal som sa rozprávať s jedným z predavačov. Bol mladý. Spýtal som sa, ako dlho vydrží batéria pri jednom z modelov. „Asi dva dni,“ odpovedal. Zostal som na neho hľadieť s otvorenými ústami: od takejto batérie totiž môžete očakávať maximálne štyri hodiny.
Našiel som iného predavača. Nie, nevie, koľko tento model váži a, nie, nemôže mi k nemu poskytnúť žiadnu dokumentáciu. Oslovil som tretieho. Tomu sa podarilo nájsť jedinú stránku informácií o notebooku. Nebola na nej informácia o životnosti batérie ani hmotnosť. Odišiel som z obchodu frustrovaný.
Doma som urobil zopár telefonátov. Znechutili ma. Nikto na moje jednoduché otázky nedokázal odpovedať. Spoločnosť Hewlett-Packard bola zúfalo neefektívna. Telefón zdvihli po desiatich minútach a prepojili ma na obchodníka, ktorý však nepoznal ani cenu počítačov. Povedal, že mi zavolá naspäť a už sa neozval.
Začal som preto hľadať na webe. Niektoré stránky boli kvalitné, iné nie. Mal som dojem, že webstránka Dellu bola výrazne lepšia, než stránky konkurencie. Potom som objavil Computers.com a na nej odpovede na všetky moje otázky. Nadchlo ma, že som tu našiel špeciálnu kategóriu ľahkých notebookov s dlhou životnosťou batérie. Čo bolo ešte lepšie, v každej kategórii bolo päť najlepších výrobkov označených ako „Voľba redakcie“. Prečítal som si vynikajúce recenzie a technické detaily prístrojov a tiež poznámky zákazníkov.
Rozhodol som sa kúpiť si Dell Latitude C610. Redakcia Computers.com ho odporúčala na prvom mieste a mojim potrebám vyhovoval dokonale. Keď som dokončoval objednávku, náhle mi došlo, aký úžasný v skutočnosti world wide web je. Toto je miesto, kde môže byť zákazník skutočne informovaný.
Tradičný obchod je predaj s ľuďmi. Elektronický obchod je predaj s informáciami. Množstvo maloobchodov, ktoré predávajú tovar s nízkou maržou – napríklad počítače, si nemôže dovoliť kvalitne vyškoliť svoj personál. Či je však marža vysoká, alebo nízka – nákup počítača je dôležitým rozhodnutím a zákazníci chcú mať pri ňom dostatok informácií. Kvalitná webová stránka ich môže poskytnúť mimoriadne dobre a s nízkymi nákladmi.
Neverte rečiam o smrti dot-comu. Elektronický obchod je tu a zostane tu. Elektronický obchod funguje.
Autor: Gerry Mcgovern(Autor je konzultantom, autorom kníh o content managemente Content Critical a The Web Content Style Guide.)