SME

Keď elektronický obchod víťazí nad kamenným

Ak sú pri predaji výrobku, služby alebo myšlienky potrebné komplexné informácie, elektronický obchod môže byť tým najefektívnejším a najlacnejším spôsobom predaja.

Nedávno som si kúpil notebook. Celý balík stál asi tritisíc dolárov. Pred kúpou som navštívil kamenné obchody, hovoril som s predajcami cez telefón a hľadal som informácie aj na internete. Zistil som pritom, že web bol zďaleka najužitočnejší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa cestujem. Hľadal som preto ľahký počítač s dlhou životnosťou batérie. Výkon procesora už nebol taký dôležitý a nebol som príliš limitovaný financiami. Keďže išlo o veľkú investíciu, môj prirodzený impulz mi velil zájsť najskôr do kamenného obchodu a prehovoriť s ľuďmi. Nasadol som preto do auta a polhodinu som šoféroval k jednému z veľkých nákupných centier. Chvíľu som jazdil dookola po parkovisku, hľadajúc predajňu PC World, napokon som zaparkoval nesprávne a musel som prejsť značnú vzdialenosť pešo.

SkryťVypnúť reklamu

V obchode som rýchlo našiel miesto s ponukou asi tridsiatich notebookov. Prezrel som si ponúknuté modely a začal som sa rozprávať s jedným z predavačov. Bol mladý. Spýtal som sa, ako dlho vydrží batéria pri jednom z modelov. „Asi dva dni,“ odpovedal. Zostal som na neho hľadieť s otvorenými ústami: od takejto batérie totiž môžete očakávať maximálne štyri hodiny.

Našiel som iného predavača. Nie, nevie, koľko tento model váži a, nie, nemôže mi k nemu poskytnúť žiadnu dokumentáciu. Oslovil som tretieho. Tomu sa podarilo nájsť jedinú stránku informácií o notebooku. Nebola na nej informácia o životnosti batérie ani hmotnosť. Odišiel som z obchodu frustrovaný.

Doma som urobil zopár telefonátov. Znechutili ma. Nikto na moje jednoduché otázky nedokázal odpovedať. Spoločnosť Hewlett-Packard bola zúfalo neefektívna. Telefón zdvihli po desiatich minútach a prepojili ma na obchodníka, ktorý však nepoznal ani cenu počítačov. Povedal, že mi zavolá naspäť a už sa neozval.

SkryťVypnúť reklamu

Začal som preto hľadať na webe. Niektoré stránky boli kvalitné, iné nie. Mal som dojem, že webstránka Dellu bola výrazne lepšia, než stránky konkurencie. Potom som objavil Computers.com a na nej odpovede na všetky moje otázky. Nadchlo ma, že som tu našiel špeciálnu kategóriu ľahkých notebookov s dlhou životnosťou batérie. Čo bolo ešte lepšie, v každej kategórii bolo päť najlepších výrobkov označených ako „Voľba redakcie“. Prečítal som si vynikajúce recenzie a technické detaily prístrojov a tiež poznámky zákazníkov.

Rozhodol som sa kúpiť si Dell Latitude C610. Redakcia Computers.com ho odporúčala na prvom mieste a mojim potrebám vyhovoval dokonale. Keď som dokončoval objednávku, náhle mi došlo, aký úžasný v skutočnosti world wide web je. Toto je miesto, kde môže byť zákazník skutočne informovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Tradičný obchod je predaj s ľuďmi. Elektronický obchod je predaj s informáciami. Množstvo maloobchodov, ktoré predávajú tovar s nízkou maržou – napríklad počítače, si nemôže dovoliť kvalitne vyškoliť svoj personál. Či je však marža vysoká, alebo nízka – nákup počítača je dôležitým rozhodnutím a zákazníci chcú mať pri ňom dostatok informácií. Kvalitná webová stránka ich môže poskytnúť mimoriadne dobre a s nízkymi nákladmi.

Neverte rečiam o smrti dot-comu. Elektronický obchod je tu a zostane tu. Elektronický obchod funguje.

Autor: Gerry Mcgovern(Autor je konzultantom, autorom kníh o content managemente Content Critical a The Web Content Style Guide.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 869
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 701
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 605
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 334
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 906
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 743
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 690
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 637
SkryťZatvoriť reklamu