SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Keď elektronický obchod víťazí nad kamenným

Ak sú pri predaji výrobku, služby alebo myšlienky potrebné komplexné informácie, elektronický obchod môže byť tým najefektívnejším a najlacnejším spôsobom predaja.

Nedávno som si kúpil notebook. Celý balík stál asi tritisíc dolárov. Pred kúpou som navštívil kamenné obchody, hovoril som s predajcami cez telefón a hľadal som informácie aj na internete. Zistil som pritom, že web bol zďaleka najužitočnejší.

Veľa cestujem. Hľadal som preto ľahký počítač s dlhou životnosťou batérie. Výkon procesora už nebol taký dôležitý a nebol som príliš limitovaný financiami. Keďže išlo o veľkú investíciu, môj prirodzený impulz mi velil zájsť najskôr do kamenného obchodu a prehovoriť s ľuďmi. Nasadol som preto do auta a polhodinu som šoféroval k jednému z veľkých nákupných centier. Chvíľu som jazdil dookola po parkovisku, hľadajúc predajňu PC World, napokon som zaparkoval nesprávne a musel som prejsť značnú vzdialenosť pešo.

Skryť Vypnúť reklamu

V obchode som rýchlo našiel miesto s ponukou asi tridsiatich notebookov. Prezrel som si ponúknuté modely a začal som sa rozprávať s jedným z predavačov. Bol mladý. Spýtal som sa, ako dlho vydrží batéria pri jednom z modelov. „Asi dva dni,“ odpovedal. Zostal som na neho hľadieť s otvorenými ústami: od takejto batérie totiž môžete očakávať maximálne štyri hodiny.

Našiel som iného predavača. Nie, nevie, koľko tento model váži a, nie, nemôže mi k nemu poskytnúť žiadnu dokumentáciu. Oslovil som tretieho. Tomu sa podarilo nájsť jedinú stránku informácií o notebooku. Nebola na nej informácia o životnosti batérie ani hmotnosť. Odišiel som z obchodu frustrovaný.

Doma som urobil zopár telefonátov. Znechutili ma. Nikto na moje jednoduché otázky nedokázal odpovedať. Spoločnosť Hewlett-Packard bola zúfalo neefektívna. Telefón zdvihli po desiatich minútach a prepojili ma na obchodníka, ktorý však nepoznal ani cenu počítačov. Povedal, že mi zavolá naspäť a už sa neozval.

Skryť Vypnúť reklamu

Začal som preto hľadať na webe. Niektoré stránky boli kvalitné, iné nie. Mal som dojem, že webstránka Dellu bola výrazne lepšia, než stránky konkurencie. Potom som objavil Computers.com a na nej odpovede na všetky moje otázky. Nadchlo ma, že som tu našiel špeciálnu kategóriu ľahkých notebookov s dlhou životnosťou batérie. Čo bolo ešte lepšie, v každej kategórii bolo päť najlepších výrobkov označených ako „Voľba redakcie“. Prečítal som si vynikajúce recenzie a technické detaily prístrojov a tiež poznámky zákazníkov.

Rozhodol som sa kúpiť si Dell Latitude C610. Redakcia Computers.com ho odporúčala na prvom mieste a mojim potrebám vyhovoval dokonale. Keď som dokončoval objednávku, náhle mi došlo, aký úžasný v skutočnosti world wide web je. Toto je miesto, kde môže byť zákazník skutočne informovaný.

Skryť Vypnúť reklamu

Tradičný obchod je predaj s ľuďmi. Elektronický obchod je predaj s informáciami. Množstvo maloobchodov, ktoré predávajú tovar s nízkou maržou – napríklad počítače, si nemôže dovoliť kvalitne vyškoliť svoj personál. Či je však marža vysoká, alebo nízka – nákup počítača je dôležitým rozhodnutím a zákazníci chcú mať pri ňom dostatok informácií. Kvalitná webová stránka ich môže poskytnúť mimoriadne dobre a s nízkymi nákladmi.

Neverte rečiam o smrti dot-comu. Elektronický obchod je tu a zostane tu. Elektronický obchod funguje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marcel Slávik

Minister hospodárstva naňho podal trestné oznámenie.

2 h
Joe Biden.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

2 h
Ilustračná fotografia.

Testovanie sa koná od 18. do 26. januára.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Valec OĽaNO ide ďalej

Peter Tkačenko

Niekto zabudol, že terajšia vláda je zajtrajšia opozícia.

4 h

Neprehliadnite tiež

Etna sa znovu zobudila.

Erupciu sprevádzalo dunenie.

20. jan
Ilustračné foto.

Dinosaurus patril medzi sauropodov.

20. jan

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

20. jan

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 318
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 059
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 755
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 188
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 089
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 587
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 885
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 851
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 553
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 680