Chlapci televíziu, dievčatá telefón
Podľa najnovšieho prieskumu spoločnosti Knowledge Networks/Statistical Research by si tretina amerických detí v prípade, žeby mohli využívať iba jediné médium, zvolila internet. Televíziu by uprednostnilo 26 percent detí vo veku 8-17 rokov, telefón 21 percent a rádio 15 percent.
Zaujímavé sú rozdiely medzi chlapcami a dievčatami. Najdôležitejším médiom pre dievčatá je telefón a internet kladú tesne zaň, na druhé miesto. Pritom však podľa prieskumu používajú internet častejšie (priemerne 2,7 dňa v týždni oproti 2 dňom chlapcov) a trávia s ním aj viac času (46 minút denne oproti 35 minútam). Takisto využívajú viac druhov internetových služieb. Najčastejšie korešpondujú e-mailom, diskutujú cez instant messaging (dvakrát častejšie ako chlapci) a sťahujú z internetu hudbu.
Chlapci častejšie volia internet ako najzaujímavejšie médium, v porovnaní s dievčatami je však pre nich oveľa dôležitejšia aj televízia. „Dievčatá aktívne budujú webové komunity,“ uvádza sa v stanovisku riaditeľa zákazníckych služieb Statistical Research Davida Ticea. „Oveľa častejšie používajú internet na kontakt s inými ľuďmi a vo všeobecnosti si viac vážia všetky komunikačné médiá. Naproti tomu chlapci sa na internet pozerajú skôr ako na hračku.“
Matky pomáhajú s úlohami
Rýchle prijatie novej technológie mladými a najmä ich zjavná ochota vzdať sa doteraz kraľujúcej televíznej obrazovky by sa mali odraziť aj v čiastočnom presune inzercie zameranej na mladých z televízie na internet.
Zmeny sa však prejavujú aj medzi používateľmi, ktorých mala televízia zdanlivo spoľahlivo vo svojom košiari. V januárovom prieskume spoločnosti Digital Market Services 44 percent amerických žien s deťmi uviedlo, že dnes menej pozerajú televíziu, pretože viac surfujú na internete. Súvislosť s obľúbenosťou webu u mladých je zrejmá: až 40 percent amerických matiek, ktoré majú prístup na internet, totiž využíva web, aby pomohli svojim deťom s riešením domácich úloh. (Pre zaujímavosť: takmer štvrtina matiek hrá aj online hry a sťahuje si z internetu hudbu.)
Matky však veľmi často na internete aj nakupujú – častejšie ako bezdetné ženy totiž vyhľadávajú rôzne akcie a zľavy a práve internet im umožňuje nájsť najvýhodnejšiu ponuku.
Znamená to, že internet by v blízkej budúcnosti mohol odkrojiť televízii aj z kľúčového reklamného segmentu rýchloobrátkového tovaru, akým sú napríklad potraviny či pracie prášky. O ich nákupe totiž rozhodujú práve ženy a tie bude čoraz častejšie možné zasiahnuť reklamou najmä na internete.
RICHARD HAVROŠ,
pocitace@smeonline.sk
Keby ste mohli používať len jedno médium, ktoré by to bolo?
Deti 8-17 rokov Chlapci Dievčatá
Internet 33 % 38 % 28 %
Televízia 26 % 34 % 17 %
Telefón 21 % 12 % 31 %
Rádio 15 % 12 % 17 %
Zdroj: How Children Use Media Technology, Knowledge Networks/Statistical Research