BRATISLAVA. ČTK to povedali zástupcovia dopravných podnikov v oboch mestách. Lístky si pomocou mobilu kupujú najmä príležitostní cestujúci z radov mladej generácie. Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaviedol systém v polovici novembra 2008, o pár mesiacov nato rozbehol predaj lístkov cez sms-správy aj košický dopravný podnik.
"Pre nás ako dopravcu je kľúčové, že ľudia si sms lístky kupujú a neriskujú jazdu načierno a následne pokutu," zhodnotil predseda predstavenstva DPB Branislav Zahradník. Mnoho pasažierov podľa neho cestovalo v minulosti bez lístka preto, že si ho nemali kde kúpiť. "Pokrytie populácie mobilnými telefónmi je však tak vysoké, že výhovorka o ´zatvorenej trafike´ alebo ´nefungoval automat na lístky´ odpadla," dodal.
Čiernych pasažierov ubudlo
Pokles čiernych pasažierov potvrdila aj hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Monika Murová. "Ide o to, aby cestujúci mali ďalšiu možnosť kúpiť si lístky, pokiaľ si ich nestihnú zadovážiť iným spôsobom. V tomto smere sms lístky určite pomohli," poznamenala.
V hlavnom meste sa od spustenia systému pred vyše poldruha rokom predalo viac ako štyri milióny sms cestovných lístkov. Vo východoslovenských Košiciach, kde systém funguje od vlaňajšieho apríla, to bolo takmer 660.000 sms lístkov.
Kupujú hlavne mladí
Modernú formu predaja v oboch mestách využívajú okrem príležitostných cestujúcich aj turisti či študenti, kúpa lístka mobilom oslovuje skôr príslušníkov mladej generácie. Oba dopravné podniky hodnotia zavedenie nového spôsobu predaja ako úspešnú. "V súčasnosti ju denne využíva okolo 11-tisíc cestujúcich, keďže ide o pohodlnú a praktickú formu," dodal Zahradník.
V Bratislave si možno sms-kou kúpiť 70-minútový cestovný lístok za 0,80 eura a celodenný lístok za 3,50 eura. Hodinový sms lístok v Košiciach stojí 0,80 eura.