Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Supervietor trhá horúcu planétu

Prúdenie vetra na vzdialenej exoplanéte je rýchlejšie, ako naše stíhačky. Dôvodom je teplota, na strane otočenej k hviezde je až tisíc stupňov Celzia.

Supervietor dosahuje na exoplanéte rýchlosť až sedemtisíc kilometrov za hodinu.Supervietor dosahuje na exoplanéte rýchlosť až sedemtisíc kilometrov za hodinu. (Zdroj: NASA/ESA)

BRATISLAVA. Tímu holandských a amerických astronómov sa podarilo zmerať rýchlosť vetra v atmosfére planéty HD 209458b, ktorá obieha okolo hviezdy HD 209458 v súhvezdí Pegas vzdialenej od Zeme približne 150 svetelných rokov.

Údaje týkajúce sa oxidu uhoľnatého v atmosfére poukazujú na vysokorýchlostné prúdenie vetra z horúcej na chladnejšiu stranu planéty. Podľa časopisu Nature vedci zaznamenali v atmosfére tejto planéty vietor dosahujúci rýchlosť takmer dva kilometre za sekundu (asi 7000 kilometrov za hodinu).

Planéta HD 209458b patrí do kategórie planét zvanej horúci Jupiter. Ide o plynných obrov, ktorí obiehajú veľmi blízko svojich materských hviezd. Obežná dráha planéty tvorí asi jednu osminu vzdialenosti Merkúru od Slnka, čo znamená, že materská hviezda planétu intenzívne zohrieva a povrchová teplota na horúcej strane dosahuje tisíc stupňov Celzia.

Keďže je však planéta otočená k hviezde iba jednou stranou, jej odvrátená strana je omnoho chladnejšia. "Veľké teplotné rozdiely na Zemi nevyhnutne vedú k prudkému vetru a ako odhaľujú naše nové merania, nie je tomu inak ani na planéte HD 209458b," uviedol spoluautor štúdie Simon Albrecht z Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Informáciu zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.

Haščák strávil noc za mrežami. Môže tam pobudnúť dlhšie

Po zásahu sa vzdal výkonných funkcií v Pente. Ostáva spolumajiteľom.

V bratislavskom Digital Parku, kde sídli finančná skupina Penta, zasahovali ozbrojení policajti. Na snímke podnikateľ Jaroslav Haščák počas zadržania.
Boris Beňa, Daniel Čech a Milan Lučanský.
Špecializovaný trestný súd odsúdil Miroslava Marčeka na 23 rokov väzenia.

Veď nám to hovoril, on už iný nebude

Prečo sa treba rozlúčiť s narušiteľom Kollárom.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.

Zoom: Najkrajší rádioteleskop Arecibo sa už nedá opraviť

Podcastový prehľad noviniek z vedy.