Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Supervietor trhá horúcu planétu

Prúdenie vetra na vzdialenej exoplanéte je rýchlejšie, ako naše stíhačky. Dôvodom je teplota, na strane otočenej k hviezde je až tisíc stupňov Celzia.

Supervietor dosahuje na exoplanéte rýchlosť až sedemtisíc kilometrov za hodinu.Supervietor dosahuje na exoplanéte rýchlosť až sedemtisíc kilometrov za hodinu. (Zdroj: NASA/ESA)

BRATISLAVA. Tímu holandských a amerických astronómov sa podarilo zmerať rýchlosť vetra v atmosfére planéty HD 209458b, ktorá obieha okolo hviezdy HD 209458 v súhvezdí Pegas vzdialenej od Zeme približne 150 svetelných rokov.

Údaje týkajúce sa oxidu uhoľnatého v atmosfére poukazujú na vysokorýchlostné prúdenie vetra z horúcej na chladnejšiu stranu planéty. Podľa časopisu Nature vedci zaznamenali v atmosfére tejto planéty vietor dosahujúci rýchlosť takmer dva kilometre za sekundu (asi 7000 kilometrov za hodinu).

Planéta HD 209458b patrí do kategórie planét zvanej horúci Jupiter. Ide o plynných obrov, ktorí obiehajú veľmi blízko svojich materských hviezd. Obežná dráha planéty tvorí asi jednu osminu vzdialenosti Merkúru od Slnka, čo znamená, že materská hviezda planétu intenzívne zohrieva a povrchová teplota na horúcej strane dosahuje tisíc stupňov Celzia.

Keďže je však planéta otočená k hviezde iba jednou stranou, jej odvrátená strana je omnoho chladnejšia. "Veľké teplotné rozdiely na Zemi nevyhnutne vedú k prudkému vetru a ako odhaľujú naše nové merania, nie je tomu inak ani na planéte HD 209458b," uviedol spoluautor štúdie Simon Albrecht z Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Informáciu zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.

Rádiový signál vysielame sto rokov.

Odpovede vedátorov na otázky poslucháčov.