Murdoch skrýva The Times pred Googlom

Mediálny magnát tvrdí, že radšej bude mať menej čitateľov, ktorí platia, ako veľa tých, ktorí chodia na jeho weby zadarmo. Rozhodol sa preto skryť články pred vyhľadávačmi.

Nový web britských Timesov má jednoduchý vzhľad a viac pripomína svoju printovú verziu. O mesiac sa za jeho titulnú stranu zadarmo nik nedostane - ani Google.

Mediálny magnát Rupert Murdoch tvrdí, že radšej bude mať menej čitateľov, ktorí platia, ako veľa tých, ktorí chodia na jeho weby zadarmo. Rozhodol sa preto skryť články pred internetovými vyhľadávačmi, ako napríklad Google.

BRATISLAVA. "Všetko alebo nič," povedal si Rupert Murdoch. Jeho vydavateľstvo News International včera spustilo nové stránky webov The Times a Sunday Times, ktoré majú byť zamknuté pred internetovými vyhľadávačmi a širokými masami. Nový dizajn stránok totiž umožní neplatiacim čitateľom pozerať si len titulnú stránku webu. Nebudú si ale môcť otvoriť jednotlivé články. Texty tak zmiznú aj z Googlu.

Podľa zástupcu šéfredaktora The Times Toma Whitwella, dôvodom, prečo nebude môcť hocikto čítať články, je posilnenie rozdielu medzi platiacimi a ostatnými zákazníkmi. "Ak žiadate, aby vám niekto platil, musí mu byť jasné, za čo si platí," povedal Whitwell.

Zaregistrovaní užívatelia môžu zatiaľ využívať nové weby bezplatne. Táto skúšobná verzia však o štyri týždne skončí a potom si budú musieť všetci za obsah platiť. Cena za nové Timesy je stanovenú na jednu libru denne alebo dve libry týždenne.

Žurnalistika má svoju cenu

Šéfredaktor Timesov James Harding si myslí, že bezplatné spravodajstvo na internete "podkopávalo hodnotu Timesov a narúšalo dojem, že žurnalistika má svoju cenu".

Kým noviny si kúpilo len 500-tisíc ľudí, na web Timesov chodilo asi 20 miliónov unikátov. To sa teraz výrazne zmení.

Ide zatiaľ o najradikálnejší krok. Murdoch už v minulosti spoplatnil Wall Street Journal, kde však ponúkol časť textu bezplatne a až pre jeho dočítanie žiadal registráciu. Články sa tak objavovali aj vo vyhľadávačoch. Wall Street Journal sa aj vďaka veľkému množstvu on-line predplatiteľov stal najpredávanejším denníkom v USA.

Kritici sa radujú, že to niekto riskne

Podľa BBC ide o veľký experiment, ktorý nám napovie veľa o budúcnosti novinárčiny a o ochote platiť za ňu. Útočí totiž na prevládajúcu filozofiu online žurnalistiky, ktorá hovorí, že najdôležitejšie je, aby váš materiál zdieľalo čo najširšie publikum.

BBC dodáva, že síce mnohí novinári Murdochove radikálne rozhodnutie odsudzujú, ale zároveň sú radi, že sa našiel niekto, kto "prinajmenšom otestuje vodu". Ak by Murdoch uspel, isto by ho s nadšením nasledovali.

Otázkou podľa portálu Mashable.com zostáva, ako chce Murdoch prilákať čitateľov, keď stránky skryje pred vyhľadávačmi a sociálnymi sieťami. Riskuje totiž, že ľudia budú informácie hľadať inde.

Murdoch sa však drží filozofie, že menej je niekedy viac, a preto chce radšej menej čitateľov, ktorí mu budú platiť, ako veľa tých, ktorí jeho služby využívajú zadarmo.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  2. Noc architektúry 2018
  3. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  4. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  7. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  8. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  9. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  10. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 584
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 127
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 411
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 760
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 638
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 169
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 784
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 741
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 2 921
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 2 753

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Režisér filmu o Slovenských brancoch: Tí chlapci sú iní, ako si myslíme

Ukazuje, ako sa nebezpečná hra mení na politiku. Film o Slovensku je na Berlinale.

DOMOV

Na firmu u Maďariča padá podozrenie z nekalej súťaže

Centire mala informácie vždy ako prvá.

ŠPORT

Babráci. Fanúšikovia majú právo sa hnevať

Olympijská správa o stave slovenského hokeja.

Neprehliadnite tiež

Majú na to gény aj žalúdok. Zistili, ako sa netopiere dokážu kŕmiť iba krvou

Len tri z viac ako tisícdvesto druhov netopierov pijú krv.

Ich staroba je super. Prečo si niektorí starší zachovajú mentálne schopnosti?

Našli dôvod, prečo si dobre starnúci ľudia zachovajú lepšiu pamäť.

Inteligentnú domácnosť má aj Panasonic, vyskúšali sme ju

Odhalí zlodeja, rozbité okno, tečúcu vodu a prezradí aj najväčšieho žrúta elektrickej energie.

Vedci ukázali, ako fungujú fake news (a kto bude ich obeťou)

Veda ukazuje, prečo falošné správy fungujú, ako falošné správy fungujú a na koho najefektívnejšie fungujú.