Mediálny magnát Rupert Murdoch tvrdí, že radšej bude mať menej čitateľov, ktorí platia, ako veľa tých, ktorí chodia na jeho weby zadarmo. Rozhodol sa preto skryť články pred internetovými vyhľadávačmi, ako napríklad Google.
BRATISLAVA. "Všetko alebo nič," povedal si Rupert Murdoch. Jeho vydavateľstvo News International včera spustilo nové stránky webov The Times a Sunday Times, ktoré majú byť zamknuté pred internetovými vyhľadávačmi a širokými masami. Nový dizajn stránok totiž umožní neplatiacim čitateľom pozerať si len titulnú stránku webu. Nebudú si ale môcť otvoriť jednotlivé články. Texty tak zmiznú aj z Googlu.
Podľa zástupcu šéfredaktora The Times Toma Whitwella, dôvodom, prečo nebude môcť hocikto čítať články, je posilnenie rozdielu medzi platiacimi a ostatnými zákazníkmi. "Ak žiadate, aby vám niekto platil, musí mu byť jasné, za čo si platí," povedal Whitwell.
Zaregistrovaní užívatelia môžu zatiaľ využívať nové weby bezplatne. Táto skúšobná verzia však o štyri týždne skončí a potom si budú musieť všetci za obsah platiť. Cena za nové Timesy je stanovenú na jednu libru denne alebo dve libry týždenne.
Žurnalistika má svoju cenu
Šéfredaktor Timesov James Harding si myslí, že bezplatné spravodajstvo na internete "podkopávalo hodnotu Timesov a narúšalo dojem, že žurnalistika má svoju cenu".
Kým noviny si kúpilo len 500-tisíc ľudí, na web Timesov chodilo asi 20 miliónov unikátov. To sa teraz výrazne zmení.
Ide zatiaľ o najradikálnejší krok. Murdoch už v minulosti spoplatnil Wall Street Journal, kde však ponúkol časť textu bezplatne a až pre jeho dočítanie žiadal registráciu. Články sa tak objavovali aj vo vyhľadávačoch. Wall Street Journal sa aj vďaka veľkému množstvu on-line predplatiteľov stal najpredávanejším denníkom v USA.
Kritici sa radujú, že to niekto riskne
Podľa BBC ide o veľký experiment, ktorý nám napovie veľa o budúcnosti novinárčiny a o ochote platiť za ňu. Útočí totiž na prevládajúcu filozofiu online žurnalistiky, ktorá hovorí, že najdôležitejšie je, aby váš materiál zdieľalo čo najširšie publikum.
BBC dodáva, že síce mnohí novinári Murdochove radikálne rozhodnutie odsudzujú, ale zároveň sú radi, že sa našiel niekto, kto "prinajmenšom otestuje vodu". Ak by Murdoch uspel, isto by ho s nadšením nasledovali.
Otázkou podľa portálu Mashable.com zostáva, ako chce Murdoch prilákať čitateľov, keď stránky skryje pred vyhľadávačmi a sociálnymi sieťami. Riskuje totiž, že ľudia budú informácie hľadať inde.
Murdoch sa však drží filozofie, že menej je niekedy viac, a preto chce radšej menej čitateľov, ktorí mu budú platiť, ako veľa tých, ktorí jeho služby využívajú zadarmo.