Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Vyhynutie mamutov ochladilo Zem

Americkí vedci tvrdia, že náhly pokles obsahu metánu v atmosfére a následné výrazné ochladenie pred približne 12 800 rokmi spôsobilo vyhynutie obrovských bylinožravcov.

Vyhynutie mamutov azda môže za ochladenie planéty.Vyhynutie mamutov azda môže za ochladenie planéty. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - WIKIMEDIA)

Americkí vedci tvrdia, že náhly pokles obsahu metánu v atmosfére a následné výrazné ochladenie spôsobilo vyhynutie obrovských bylinožravcov.

BRATISLAVA. Vyhynutie mamutov a iných obrovských bylinožravých živočíchov, ku ktorému došlo po príchode ľudí na americký kontinent, mohlo mať za následok náhle ochladenie známe pod názvom Younger Dryas. To nastalo pred približne 12 800 rokmi ako dôsledok zníženia obsahu metánu v atmosfére. Tvrdia to vedci z University of New Mexico.

Odborníci vypočítali, že veľké prehistorické bylinožravce ako napríklad mamuty vyprodukovali ročne celkovo takmer desať miliárd kilogramov metánu. Taktiež sa im pomocou vzoriek ľadu z obdobia pred približne 12 800 rokmi podarilo zistiť, že práve v tomto čase došlo k náhlemu poklesu obsahu metánu v atmosfére.

Kombináciu týchto údajov dospeli k záveru, že rapídne zníženie počtu týchto bylinožravcov a ich následné vyhynutie mohlo mať za následok 12,5 až 100-percentný pokles obsahu metánu v atmosfére. Túto teóriu podporuje aj fakt, že táto udalosť bola dva až štyrikrát rýchlejšia než posledných päť najväčších znížení koncentrácií metánu za uplynulých 500-tisíc rokov.

Vedci na základe týchto poznatkov, ktoré publikoval časopis Nature, navrhujú, aby sa za začiatok takzvaného antropocénu považovalo obdobie pred približne 13 400 rokmi, keď došlo k prvej veľkej migrácii ľudí na americký kontinent. Doteraz sa za začiatok antropocénu považovala priemyselná revolúcia, ktorá sa začala v roku 1760.

Britskí vedci z University of Sheffield však prednedávnom uverejnili štúdiu, v ktorej tvrdia, že ochladenie Younger
Dryas spôsobila obrovská povodeň na území Severnej Ameriky, keď sa voda z dnes už neexistujúceho obrovského jazera Agassiz vyliala do Severného ľadového oceánu.

Táto udalosť spôsobila zastavenie Golfského prúdu a následné prudké ochladenie, ktoré trvalo približne 1400 rokov.

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS).

Na vaše prianie, madam

Opäť sa bude aj Kremeľ otriasať. Nie obavami, ale rehotom Putina.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha

Zoom: Ukázali, aké dlhodobé problémy spôsobí Covid-19

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto