V Poľsku znovu pochovali Mikuláša Kopernika

Pozostatky renesančného astronóma Mikuláša Kopernika dnes opätovne pochovali v katedrále v severopoľskom Fromborku. Ceremóniu viedol vedúci predstaviteľ poľskej katolíckej cirkvi, arcibiskup Jozef Kowalczyk.

Mikuláš Koperník bol na začiatku budúcej vedeckej revolúcie.Mikuláš Koperník bol na začiatku budúcej vedeckej revolúcie. (Zdroj: WIKIMEDIA / Jan Matejko)

FROMBORK, VARŠAVA.

Archeológovia objavili Kopernikove pozostatky počas vykopávok v katedrále pred piatimi rokmi. Testy DNA neskôr potvrdili, že lebka a kosti skutočne patria slávnemu hvezdárovi a matematikovi, ktorý sa narodil v roku 1473 a od roku 1503 až do svojej smrti v roku 1543 žil prevažne vo Fromborku.

V tamojšej katedrále ho aj v roku 1543 pochovali, ale presné miesto, kde boli uložené jeho pozostatky, nebolo označené. Podarilo sa ho identifikovať až v roku 2005.

Kopernikovým najslávnejším dielom je De Revolutionibus Orbium Coelestium (O obehoch nebeských sfér), v ktorom tvrdí, že nie Zem, ale Slnko je stredom vesmíru.

Hoci okolo tejto héliocentrickej teórie, publikovanej krátko pred jeho smrťou, sa v Kopernikových časoch viedli rozsiahle spory, dodnes je považovaná za niečo, čo spôsobilo revolúciu v pohľade na fungovanie vesmíru.

Informovala agentúra DPA.