Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Záhadné guľové blesky sú ilúzia

Väčšinu z takzvaných guľových bleskov si vytvoril náš mozog. Oklamali ho silné búrky.

Pohľad na jasne žiariacu ohnivú guľu podobnú guľovým bleskom, vytvorenú v laboratóriu. Dali by sa tak vysvetliť niektoré pozorovania guľových bleskov, no laboratórne verzie zväčša existujú prikrátko.Pohľad na jasne žiariacu ohnivú guľu podobnú guľovým bleskom, vytvorenú v laboratóriu. Dali by sa tak vysvetliť niektoré pozorovania guľových bleskov, no laboratórne verzie zväčša existujú prikrátko. (Zdroj: TASR / Universität Innsbruc)

INNSBRUCK. Časť pozorovaní guľových bleskov zrejme možno vysvetliť ilúziami, vyvolanými účinkami magnetického poľa pri dlhých búrkových bleskoch. V časopise Physics Letters A to oznámili Josef Peer a Alexander Kendl z Innsbuckskej univerzity (Rakúsko).

Oklamaný mozog

Vedci skúmali elektromagnetické polia rôznych typov búrkových bleskov. Výpočtami dospeli k záveru, že magnetické polia istej triedy dlhotrvajúcich opakovaných bleskov majú rovnaké vlastnosti ako tzv. transkraniálna magnetická stimulácia (TMS), ktorá sa používa v klinickej a psychiatrickej praxi na podnietenie aktivity neurónov v ľudskom mozgu.

Dostatočne silné magnetické polia vyvolávajú v mozgu špecifickú aktivitu. Platí to zvlášť pre neuróny zrakovej kôry, čo môže viesť ku vzniku iluzórnych obrazov žiarivých útvarov, označovaných ako fosfény. "Správy o žiarivých a zdanlivo skutočných vizuálnych vnemoch rôzneho tvaru a farby, ktoré sa objavili v zrakovom poli pacientov a testovaných osôb pri klinickej aplikácii TMS, sú dobre overené," povedal Alexander Kendl.

S Josefom Peerom vypočítali, že fosfény by u ľudí mohli vyvolať aj blízke dlhotrvajúce blesky, pričom by sa pravdepodobne podobali guľovým bleskom.

"Blesky s opakovanými výbojmi, ktoré vytvárajú stimulačné magnetické pole, pretrvávajúce sekundy, sú málopočetné, iba asi jeden zo sto. Pozorovateľ do niekoľko stoviek metrov od takého blesku však môže zažiť vnem magnetického fosfénu v tvare žiarivej gule. Azda aj so sluchovými a čuchovými vnemami. Na základe podobnosti následne považuje interné vnemy za skutočný guľový blesk," vysvetlil Alexander Kendl.

Guľových bleskov je viacero

Guľové blesky sú vzácne. Toto spoločné označenie však pravdepodobne zastrešuje viaceré javy. Niektoré guľové blesky sú nepochybne reálne, ako dokladajú ich účinky. Teoretických vysvetlení a hypotéz o ich podstate je veľa.

Napríklad Eliášov oheň, žiarivé gule prachových častíc alebo guľky roztopeného kovu. Dokonca sa laboratórne podarilo vytvoriť ohnivé gule, ktoré silne pripomínajú guľové blesky. Problém je v tom, že existujú prikrátko.

Zdroj: Komuniké Universität Innsbruck zo 17.5.2010

Riaditeľ Slovenskej informačnej služby Vladimír Pčolinský.

Ak nezaberie semafor, na rade je lockdown, vraví pandemická komisia

Matovič chce, aby sa kritici testovania ospravedlnili.

Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO) a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška.
Píše Branislav Vančo

Aby sa zo Žilinku nestal ďalší Trnka

Sústreďme sa na reformu prokuratúry.

Verejné vypočúvanie Maroša Žilinku.