Ďalekohľad objavil dieru vo vesmíre

Dieru vo vesmíre, ktorú objavil Herschelov teleskop, má podľa astronómov na svedomí protohviezda V380 Ori.

(Zdroj: ESA)

Dieru vo vesmíre má podľa astronómov a astronómok na svedomí protohviezda V380 Ori.

BRATISLAVA. Herschelov teleskop, ktorého cieľom je hľadanie mladých hviezd, objavil niečo nečakané - skutočnú dieru vo vesmíre. Informoval o tom National Geographic na svojej webovej stránke.

Diera sa nachádza v hmlovine NGC 1999 v súhvezdí Orion. Dieru vo vesmíre odfotografoval už Hubbleov teleskop v decembri 1999, no astronómovia a astronómky ju považovali za oblasť s chladnejším plynom a mračnom prachu tak hustým, že blokuje prechod svetla.

Herschelov teleskop však vďaka infračervenému snímaniu vidí aj cez hustý prach a môže tak snímať aj objekty vnútri neho a v spomínanom mieste neobjavil nič. Astronómovia sa domnievajú, že diera široká 0,2 svetelného roku vznikla pri zrode protohviezdy V380 Ori.

Tom Megeath z Univerzity v Tolede uviedol, že astronóm William Herschel, po ktorom je teleskop pomenovaný, o dierach vo vesmíre uvažoval už v 19. storočí. "Aké ironické, že teraz, takmer jeden a pol storočie neskôr, Herschelov teleskop sa pozrel na niečo, čo každý považoval za mrak a napokon sa zistí, že to bola diera," vysvetlil.