Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Čierna diera uteká preč z galaxie

Holandská študentka objavila čiernu dieru, ktorá uniká zo svojej galaxie.

Vzdialená čierna diera (červenou) uniká z galaxie.Vzdialená čierna diera (červenou) uniká z galaxie. (Zdroj: NASA/Hubble)

BRATISLAVA. Pôvodne to mala byť záverečná ročníková práca a nik nečakal zázraky. Študentka Utrechtskej univerzity Marianne Heidová skúmala katalóg vesmírnych zdrojov röntgenového observatória Chandra a porovnávala ich s polohami známych telies.

Zrazu si všimla zvláštny objekt - naznačoval superhmotnú čiernu dieru. Nenachádzala sa však v strede galaxie. Naopak, ležala na jej periférii a od stredu sa vzďaľovala. To zaujalo holandských vedcov z vesmírneho inštitútu SRON a rozhodli sa objav študentky zverejniť.

Čierne diery v stredoch galaxií sú hmotné asi ako miliarda našich Sĺnk. Svojou gravitáciou ovplyvňujú veľké okolie a hmota, ktorá do nich padá, vyvoláva záblesky röntgenového žiarenia. Inak by sme ich nemohli vidieť, svetlo totiž z týchto objektov neunikne.

Nik však dosiaľ nepozoroval, aby sa podobné teleso vybralo na cestu naprieč obrovským hviezdnym systémom. Podľa štúdie v magazíne Monthly Notices of the Royal Astronomical Society sa to však deje vo vzdialenosti jeden a pol miliardy svetelných rokov. Aj keď vedci sú opatrní a pripúšťajú aj možnosť, že za žiarením je obrovská supernova či nejaký iný neznámy dej.

Počítačové simulácie však naznačujú, že ak naozaj ide o čiernu dieru, za jej správaním môže byť jej vznik. Zrejme ju stvorila zrážka dvoch menších čiernych dier, a to výsledný objekt vymrštilo preč z galaxie.

„Ak sa to potvrdí, je to úžasne zaujímavý objav,“ komentoval nález pre Daily Telegraph Robert Massey z britskej Kráľovskej astronomickej spoločnosti. „Len si predstavte tú udalosť, ktorá odhodila hmotu veľkú ako tisícky našich Sĺnk preč z galaxie.“

Koronavírus na Slovensku: Matovič informuje o ďalšom rekorde, v Bardejove a na Orave pokračuje plošné testovanie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.