Americkí vedci bránia klimatológov aj planétu

Akademici obvinili politikov z honu na čarodejnice. Kroky proti klimatológom prirovnali k naháňaniu komunistov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- errolgatumbato)

Americkí akademici obvinili politikov z honu na čarodejnice. Kroky proti klimatológom prirovnali k naháňaniu komunistov.

WASHINGTON, BRATISLAVA. „Sme znepokojení súčasným stupňovaním politických útokov na vedcov vo všeobecnosti a na klimatológov obzvlášť.“ Takýmto slovami sa začína otvorený list 250 vedcov americkej Národnej akadémie vied, ktorý publikoval prestížny vedecký magazín Science.

List, ktorý najskôr odmietli zverejniť noviny Wall Street Journal, Washington Post aj New York Times, prirovnáva útoky na klimatológov k republikánskemu naháňaniu komunistov v Spojených štátoch v päťdesiatych rokoch.

„Je to hon na čarodejnice,“ komentoval tieto praktiky Peter Gleick, prezident Pacifického inštitútu. Práve pre „zelený blog“ denníka New York Times dodal, že útoky na klimatológiu nie sú založené na vede, ale na politike. „Sú presvedčivé, obsiahle a konzistentné objektívne dôkazy, že ľudia menia klímu spôsobom, ktorý ohrozuje našu spoločnosť a ekosystémy, od ktorých sme závislí,“ píše sa tiež v liste vedcov.

Akademici v ňom zdôrazňujú, že planéta sa ohrieva v dôsledku nárastu koncentrácií plynov zachytávajúcich teplo a „nič na tom nezmení ani zima so snehom vo Washingtone“. Väčšinu týchto plynov za posledné storočie má na svedomí ľudská činnosť, najmä spaľovanie fosílnych palív a odlesňovanie. Vedci tvrdia, že človek už premohol prirodzené zmeny klímy, čo povedie k dosiaľ bezprecedentným zmenám klimatických vzorcov. Výsledkom bude stúpanie hladín oceánov a zmeny v hydrologickom cykle. Oceány budú kyslejšie.

„Môžeme ignorovať vedu a strkať hlavu do piesku a dúfať v šťastie, alebo sa môžeme správať v záujme verejnosti tak, aby sa rýchlo a značne zredukovala budúca hrozba," končí sa list vedcov.