Trestať? Áno, ale najlepšie kolektívne

Dnes pomôžeš ty nám, zajtra my tebe. To je rozšírený princíp spolupráce ľudí žijúcich v skupinách. Lenže, čo robiť, ak niekto túto spoluprácu zneužíva? Dôležitým prvkom je trest, no klasický pohľad naň by sa mal zmeniť.

Kmeňoví bojovníci sú uznávanými členmi skupiny. Majú právo dozerať a trestať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)


Zločin a trest

Niektorí členovia skupiny
nespolupracujú na spoločných cieľoch, no majú výhody
vyplývajúce z členstva
v skupine.
Spoluprácu udržiavajú tresty, ktoré obmedzujú výhody
parazitov.
Náklady na trestanie,
ak ich nesú jedinci,
môžu byť privysoké
Lepší je postup,
pri ktorom vychádza trest
z koordinovaného rozhodnutia skupiny.

BRATISLAVA. Klasik evolučnej biológie a úspešný popularizátor sociobiológie Matt Ridley raz uvažoval, ako by pre vydavateľstvo z Marsu krátko a jasne opísal, čo je typické pre ľudský druh.

Napadli mu tieto slová: „Pre človeka je charakteristické, že žije vo veľkých skupinách s komplexnými vzťahmi medzi jednotlivcami.“

Dnes ty mne, zajtra ja tebe

Pod komplexnými vzťahmi si možno predstaviť veľa vecí. No určite zahrnujú aj konkurenciu v rámci poznania, že uznanie je nedostatkový tovar, aj spoluprácu v duchu hesla dnes pomôžeš ty mne, zajtra ja tebe.

V malých skupinách ľudia často udržiavajú osobné vzťahy. Vyplýva z nich, že okrem očakávanej vzájomne výhodnej reciprocity spolupracujú aj preto, lebo nechcú podrážať svojich priateľov neúčasťou na spoločnom úsilí.

Lenže vo väčších skupinách, ako je napríklad kmeň, sa tieto mechanizmy motivácie na spoluprácu môžu strácať. Jej členovia si udržia mnohé výhody plynúce z členstva vo veľkej skupine ešte aj po tom, čo prestanú spolupracovať a stanú sa parazitmi.

Ako odstrániť parazitov

Výskum vedený známym antropológom Robertom Boydom z Kalifornskej univerzity v Los Angeles a jeho tímom z Inštitútu Santa Fé v Novom Mexiku bol zameraný na to, ako sa najlepšie vyrovnať s parazitujúcimi jedincami.
Parazitov možno definovať ako ľudí, ktorí majú výhody z členstva v skupine, ako je napríklad získavanie potravy alebo ochrana pred nepriateľmi bez toho, aby sa podieľali na práci alebo obrane.

Ukazuje sa však, že napriek tejto na prvý pohľad lákavej možnosti väčšina členov veľkých skupín aj tak spolupracuje.

Prečo? Boyd a jeho tím predpokladajú, že spoluprácu udržiavajú tresty, ktoré obmedzujú výhody parazitov.
Existujú domorodé kmene, ktoré potrestajú príživníkov (ktorí sa napríklad vyhýbajú boju) tým, že im nedovolia oženiť sa, mať rodinu – a teda ani šíriť svoje lenivé gény.

Hrozba straty sociálnych výhod býva vo všeobecnosti taká silná, že vedie ku zvýšenej spolupráci aj vo veľkej skupine.

Čierni pasažieri

Je tu jeden problém: náklady spojené s trestaním príživníkov, ktoré nesú jedinci, pre nich môžu byť často vyššie ako výhody vznikajúce zo zlepšenej spolupráce v skupine.

Inými slovami, členovia skupiny, ktorí poctivo trestajú nepoctivých, napríklad tak, že ich odmietajú podporiť, môžu sa sami ocitnúť v nepríjemnej situácii až izolácii.

Vznikajú tak „čierni pasažieri“ alebo paraziti druhého typu: to sú takí, ktorí radšej nepotrestajú nepoctivosť, aj keď o nej vedia, aby s tým sami nemali problémy.

Boyd sa na základe štúdie zverejnenej v Science nazdáva, že najúčinnejšou formou sankcií sú tie, ktoré vyplývajú z koordinovaného rozhodnutia v rámci skupiny. Hlavným prínosom je, že náklady na trest sú v tom prípade rozložené na viacero členov.

Takéto tresty sú efektívne aj v spoločnostiach, ktoré nemajú ustanovené formálne pravidlá a metódy sankcií.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 902
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 547
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 503
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 122
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 811
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 727
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 562
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 906
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 886
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 787

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

V súťaži Anasoft litera zvíťazil príbeh zo súčasnosti Som Paula

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

Neprehliadnite tiež

Čo sa stane, ak by sa antarktické sopky pod ľadom prebudili

Jedna z nich v budúcnosti vybuchne. Nevieme len, kedy.

Prečo vám obrazovka mobilu škodí a ako zmierniť únavu očí

Modré svetlo zhoršuje spánok, videnie a spája sa aj so vznikom rakoviny.

Chobotnice si vybudovali vlastné mesto a správaním prekvapili vedcov

Biológovia objavili neďaleko východného pobrežia Austrálie chobotničie mesto, ktoré pomenovali Oktlantída.

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nabíjanie elektromobilov nemusí byť v budúcnosti zložitejšie ako tankovanie paliva.