Vedci chcú vyrobiť dážď. Použijú laser

Ovládať počasie môžu umožniť laserové lúče. Vraj by mohli spustiť dážď aj blesky.

Búrky by nás už nemuseli nemilo prekvapovať. Vedci by chceli počasie ovládať.Búrky by nás už nemuseli nemilo prekvapovať. Vedci by chceli počasie ovládať. (Zdroj: weatherpicturesweatherphotos.net)

Ako kontrolovať počasie?

Na ovládanie počasia sa používa „osievanie mrakov“. Do mračien sa vtedy vypustia drobné čiatočky. Počasie takto „kontrolujú“ najmä v Číne.
Laser je ekologickejší.

BRATISLAVA. Ľudia chceli vždy ovládať počasie. Kedysi to boli tance, ktoré mali priniesť dážď. Dnes sú to tímy vedcov a nové technológie.

Jednou z nich je používanie jodidu strieborného, malých čiastočiek, okolo ktorých sa po ich rozptýlení vo vzduchu vytvoria drobné dažďové kvapky. „Stále však nie je jasné, či je osievanie oblakov efektívne,“ hovorí pre magazín Nature Jérôme Kasparian zo švajčiarskej Ženevskej univerzity.

Kasparian a jeho tím vytvárajú novú techniku „ovládania počasia“. Použili pri nej laser.

Použitie laserového lúča je podľa vedcov oveľa priaznivejšie pre životné prostredie. Technológia je však iba na začiatku vývoja. Už teraz však dokážu odborníci podobným spôsobom vyvolať výboj blesku. Vytvoriť dážď je však zložitejšie.

Vedci musia poslať do oblakov krátke impulzy, ktoré „nabijú“ molekuly kyslíka a dusíka a vytvoria plazmu. Okolo nabitých molekúl sa potom môžu vytvoriť dažďové kvapky, podobne ako okolo čiastočiek jodidu. Švajčiarskemu tímu sa takéto kvapky podarilo vytvoriť v laboratóriu. Potom vyšli do terénu a zistili, že najvyššiu šancu spustiť dážď budú mať v prípade, ak je vonku vysoká vlhkosť.

„To je prvý raz v histórii, keď sa laser použil vonku na to, aby spôsobil kondenzáciu,“ komentoval výsledky publikované v magazíne Nature Photonics fyzik Roland Sauerbrey. Mohlo by podľa neho ísť o prelomovú technológiu, aj keď od reálneho použitia má stále ďaleko.

Niektorí oponenti však tvrdia, že touto technikou sa dážď spustiť nepodarí.

Autor: Tomáš Prokopčák

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg (vpredu v strede), švédsky premiér Ulf Kristersson (vpredu vpravo) a švédska korunná princezná Viktória (vpredu vľavo) pózujú pri príležitosti pristúpenia Švédska do NATO.

Uplynulo 20 rokov od vstupu Slovenska do NATO.

Medveď hnedý.

Stratené dokumenty hovorili o zastrelení medvedice s hmotnosťou 67,9 kg.

Michal Wiezik
Ekológ a ochranár Erik Baláž.

Pochybuje, že odstrelili medveďa z Liptovského Mikuláša.

Juraj Slafkovský oslavuje gól.

Zaznamenal svoj 41. bod v sezóne.

TASR a 1 ďalší