Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Armáda skúša raketoplán. Tají, načo jej bude

Nové lietadlo má na orbite krúžiť mesiace a bezpečne sa vrátiť na Zem. Americká armáda tají, na čo všetko chce nové lietadlo využívať.

Americká armáda prebrala projekt od NASA. Robí okolo neho tajnosti.Americká armáda prebrala projekt od NASA. Robí okolo neho tajnosti. (Zdroj: NASA / Space.com)

MYS CANAVERAL, BRATISLAVA. Vyzerá ako malý raketoplán, no posádku by ste v ňom hľadali márne. Na obežnej dráhe môže obiehať mesiace, po ktorých sa vráti na zem, len aby znova vyletel do vesmíru.

Infografiku po kliknutí zväčšíte.

Kým americká vesmírna agentúra NASA pomaly končí éru raketoplánov, ktoré 30 rokov vynášali do vesmíru astronautov aj techniku, americké vojenské letectvo s niečím, čo sa nápadne na raketoplán podobá, iba začína. Vo štvrtok majú po prvý raz poslať do vesmíru na testovaciu misiu vesmírne lietadlo X-37B.

Malý brat raketoplánu

Stroj s dĺžkou 8,8 metra a rozpätím 4,2 metra nemá posádku - vôbec po prvý raz tak do vesmíru poletí bezpilotné lietadlo. „Funguje na autopilota, doslova, celý zvyšok cesty,“ povedal pre portál Space.com Gary Payton, zástupca námestníka vesmírnych programov amerických vzdušných síl.

Lietadlo X-37 by malo podľa magazínu Air and Space lietať do výšky 200 až 900 kilometrov nad planétou (hranica vesmíru je vo výške 100 kilometrov). Na orbite Zeme môže krúžiť až deväť mesiacov, po ktorých by sa malo automaticky a bezpečne vrátiť na americkú leteckú základňu v Kalifornii.

Vesmírne lietadlo X-37 sa vyvíjalo takmer dve dekády. Na začiatku ho pripravovala NASA spolu s vývojármi firmy Boeing. Pre nedostatok peňazí ho neskôr prevzala americká armáda - presnejšie vojenské letectvo.
A to robí s dnešným testovacím letom X-37B tajnosti. „Úprimne, nevieme ani kedy sa vráti späť,“ povedal pre Christian Science Monitor Gary Payton.

Civilné či vojenské účely

Tajomstvom je zahalený najmä účel stroja, ktorý testuje americké letectvo. Podrobnosti skúšok, ktoré by mal robiť počas prvého testovacieho letu, dostávajú nálepku utajené.

Načo bude americkej armáde bezpilotné lietadlo, ktoré vydrží na orbite deväť mesiacov? Túto otázku si kladú viacerí, armáda totiž o účele stroja mlčí. Viacerí hovoria, že to Američanom umožní „militarizovať vesmír“.

„Tento nápad vám dáva možnosti na civilné aj vojenské využitie,“ povedal pre Christian Science Monitor analytik Chris Hellman. Armáda zatiaľ hovorí, že nové lietadlo im dovolí vykonávať vo vesmíre rôzne experimenty. Pomôže tiež do a z vesmíru posielať veci ako satelitné senzory či iné technológie.

Ak by sa náhodou na orbite lietadlo pokazilo, nie je to problém. „Budeme ho sledovať cez Tichý oceán a má nainštalovaný deštrukčný mechanizmus,“ povedal pre Space.com Payton.

Odborníci však hovoria, že nový stroj by mohla armáda využívať aj vojensky. Podľa nich by mohol X-37 slúžiť ako manévrovací satelit, ktorý môže špehovať nad nepriateľskými štátmi, prípadným snahám o zostrelenie by sa tiež dokázal vyhnúť. Nehovoriac o tom, čo všetko sa dá dať do nákladného priestoru.

Druhý testovací stroj by mali otestovať budúci rok. Či sa vyrobí viacero strojov, závisí od výsledkov.

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Rok 2020 dosiahol remízu. Bol takmer najteplejší

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.

Raketa Virgin Orbit sa prvýkrát dostala do vesmíru

Raketa bola vypustená nad Tichým oceánom z krídla upraveného Boeingu 747-400.

Raketa pri štarte z lietadla na únik z gravitácie spotrebuje menej paliva.
Nálezy zo Sakkáry.