SYDNEY, BRATISLAVA. Keď helikoptéry obleteli čínsku loď uviaznutú vo Veľkej koralovej bariére, vrátili sa s dobrými správami. Do mora unikli najviac štyri tony nafty, zvyšných 975 sa podarilo odpumpovať. „Toto množstvo nepredstavuje pre morský život vážnu hrozbu,“ vyhlásil vtedy šéf úradu, ktorý spravuje najväčší koralový útes sveta, Russell Reichelt.
Keď včera po deviatich dňoch Šen Neng 1 odtiahli, ochranári pochopili, že nafta nemusí byť tým najväčším nebezpečenstvom. Loď, ktorou lomcovali vietor a vlny, vyryla tri kilometre dlhý a 250 metrov široký kanál. Koraly zničil trup lode aj antikorózny náter.
„Útes je poškodený viac ako kedykoľvek predtým,“ citovali Brisbane Times hlavného vedca koralového parku Davida Wachenfelda. „Optimistický odhad je, že ak by tu nebolo žiadne chemické znečistenie, obnova potrvá 10 až 20 rokov,“ dodal Wachenfeld.
Posúvajúce sa nákladné plavidlo so 65tisíc tonami uhlia na palube zahubilo kraby či slimáky, ktoré žijú v koraloch. Najhoršie však je, že za sebou zanechalo úlomky farby, ktorá obsahuje železo. „To oveľa predlžuje obnovu útesu, pretože farba zabráni rozširovaniu rastlín a živočíchov,“ vysvetlil Wachenfeld. Presný rozsah poškodenia určí až podrobný výskum.
Útes pri severovýchodnom pobreží Austrálie ako jedinú živú vec na Zemi vidno aj z vesmíru. Koralový pás dlhý 2600 kilometrov je v zozname Svetového dedičstva UNESCO a pre Austrálčanov je aj vecou národnej pýchy.
Čínska loď dlhá ako dve futbalové ihriská v ňom uviazla 3. apríla. Vinníkom hrozí niekoľkoročné väzenie a pokuta státisíce eur. Austrálske médiá špekulujú, že Číňania si odklonom od povolenej trasy chceli skrátiť cestu domov.
Najnovšie vedecké objavy nájdete na veda.sme.sk. Vedu SME hľadajte aj na Twitteri alebo na Facebooku.