Apple útočí na reklamný trh Googlu

Na trh mobilnej reklamy vstupuje veľký hráč. Google dúfa, že mu to pomôže striasť protimonopolný úrad.

Šéf spoločnosti Apple Steve Jobs oznámil, že nová verzia operačného systému pre telefóny iPhone bude obsahovať zabudovanú reklamnú platformu iAd.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Apple v lete vtrhne na trh mobilnej reklamy. Šéf spoločnosti Steve Jobs ohlásil, že nová verzia operačného systému pre populárne telefóny iPhone, ktorú Apple plánuje vypustiť v lete tohto roka, bude obsahovať zabudovanú reklamnú platformu iAd. Jobs chce vyťažiť príjmy zo zobrazovania on­line reklamy - trhového priestoru, ktorý dnes kontroluje Google.

Znamená to, že Apple začne predávať a distribuovať reklamu, ktorá sa bude zobrazovať pri programoch bežiacich na iPhone. Príjmy z reklamy si Apple rozdelí s autorom programu (Apple si nechá za distribúciu a sprostredkovanie 40 percent príjmov). Apple vstupuje na potenciálne obrovský trh. Firma doteraz predala 85 miliónov zariadení, ktoré sú schopné reklamu zobrazovať. Podľa Jobsa by počet zobrazení reklamy mohol dosiahnuť jednu miliardu denne.

Nadšená konkurencia

Reklamu na iPhone možno nájsť aj dnes. Predávajú ju menšie spoločnosti, ktoré nemajú centralizovanú distribúciu. Zobrazuje sa ako malý banner na spodnej časti obrazovky mobilu alebo ako malý interaktívny odkaz v rámci programu.

Systém Apple bude priamo súčasťou telefónu, čo mediálnym agentúram umožní vytvárať veľké interaktívne reklamy s videom či malými hrami. Autori programov zas budú môcť reklamu ľahko začleniť do svojho softvéru.

Správa o vstupe veľkého konkurenta by mohla najviac potešiť Google. Silný Apple môže zmierniť tlak regulátorov, pod ktorý sa Google dostal po tom, ako vlani v novembri oznámil, že plánuje kúpiť reklamnú firmu AdMob za trištvrte miliardy dolárov. Transakciu skúmajú americké úrady a podľa agentúry Reuters zvažujú, že ju nepovolia. Po akvizícii AbMob by totiž Google kontroloval pätinu trhu s mobilnou reklamou. Iniciatíva Apple by mohla pohľad úradov dramaticky zmeniť.

Boj o nový trh

Vstupom Apple na trh s mobilnou reklamou sa otvára nová epizóda súboja na poli mobilných zariadení, ktorý sa v najbližších rokoch rozpúta. Zdá sa, že kľúčovými hráčmi budú Apple a Google. Obe firmy majú vlastné mobilné platformy a vlastné reklamné systémy.

Vylúčiť nemožno ani ďalšie firmy. Nokia stále kontroluje podstatnú časť trhu s telefónmi a pripravuje vlastný operačný systém MeGoo. Microsoft v najbližších mesiacoch naplno rozbehne svoju mobilnú verziu Windows 7.

Nová generácia mobilov s prístupom na internet v kombinácii s čoraz rýchlejšími mobilnými sieťami môže byť pre technologické firmy novým veľkým trhom. Šéf Google v Európe John Heirly pred pár mesiacmi vyhlásil, že stolové počítače budú pre užívateľov do troch rokov nepodstatné.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.

KULTÚRA

O smrti speváčky The Cranberries špekulujú

Záhadným spôsobom zrušila aj koncert v Bratislave.

DOMOV

Stretol som desiatky posadnutých, tvrdí exorcista

Exorcista problémy nevyrieši, vraví psychiater.

ŠPORT

Mal Sagan bojovať o víťazstvo? Dilemu Bory rozhodla smola kolegu

Na úvod Tour Down Under skončil tretí.

Neprehliadnite tiež

Ryba si vie vďaka génom zahojiť chrbticu. Aj ľudia ich majú

Ľudia a ryby z radu mihuľotvarých mali pred miliónmi rokov spoločného predka.

Čierna diera si dvakrát grgla. Potvrdili, že čierne diery oddychujú

Vzdialená galaxia pomaly požiera svojho vesmírneho suseda.

Vypočujte si pieseň z Hviezdnych vojen zahranú ceruzkou

Matematická rovnica znie ako chytľavá pieseň zo Star Wars.

Tajomstvo kreativity: Čo hovorí veda

Poučenie, ktoré so sebou prináša veda napovedá aj to, ako dosiahnuť vytúženú budúcnosť.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 913
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 10 087
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 991
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 946
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 292
  6. Kam do tepla v januári? 2 279
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 979
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 894
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 358
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 252