Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Urýchľovač už zažil milióny veľkých treskov

Vo Veľkom hadrónovom urýchľovači dochádza v súčasnosti ku sto kolíziám častíc s celkovou energiou sedem teraelektrónvoltov za sekundu.

(Zdroj: CERN)

BRATISLAVA. Vedcom z Európskej organizácie pre jadrový výskum (CERN) sa podarilo vo Veľkom hadrónovom urýchľovači (LHC) počas prvého týždňa experimentu, pri ktorom sa častice zrážajú s celkovou energiou sedem teraelektrónvoltov (TeV), vytvoriť už desať milión ráz podmienky Veľkého tresku. Oznámil to hovorca CERNu James Gillies.

"Vyzerá to naozaj dobre. Získavame obrovské množstvo údajov, ktoré budú analyzovať vedci v laboratóriách po celom svete. Objaviť niečo nové však možno potrvá mesiace až roky," uviedol Gillies, pričom dodal že momentálne dochádza v LHC ku sto kolíziám za sekundu.

V deň spustenia LHC na energetickej úrovni 7 TeV (30. marca) bol počet zrážok polovičný. Jedným z cieľov tohto experimentu je objaviť dlho hľadanú časticu zvanú Higgsov bozón.

Škótsky fyzik Peter Higgs sa o ňom pred troma desaťročiami domnieval, že by mohol vysvetliť, ako sa hmota spojila a vytvorila tak vesmír so všetkým, čo v ňom existuje.

Autorská strana Samuela Marca

Správa o stave republiky: Vládnu nám Fekišovce (píše Samo Marec)

Mali plné ústa rečí o boji proti papalášom, ale pri prvej príležitosti sa sami papalášmi stali.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár a premiér SR Igor Matovič počas brífingu po spoločných raňajkách s prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou v Prezidentskom paláci.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

Čas na zadné dvierka

Právny štát sa odkladá. Poľsko a Maďarsko zrejme prinútia Úniu k ústupu.

George Clooney vo filme The Midnight Sky, ktorý aj sám režíroval.

Pohľad na nočnú oblohu pri teleskope VLT v Čile. Zelenú žiaru pri horizonte spôsobuje svetelné žiarenie atmosféry, zvané aj airglow.