Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Urýchľovač už zažil milióny veľkých treskov

Vo Veľkom hadrónovom urýchľovači dochádza v súčasnosti ku sto kolíziám častíc s celkovou energiou sedem teraelektrónvoltov za sekundu.

(Zdroj: CERN)

BRATISLAVA. Vedcom z Európskej organizácie pre jadrový výskum (CERN) sa podarilo vo Veľkom hadrónovom urýchľovači (LHC) počas prvého týždňa experimentu, pri ktorom sa častice zrážajú s celkovou energiou sedem teraelektrónvoltov (TeV), vytvoriť už desať milión ráz podmienky Veľkého tresku. Oznámil to hovorca CERNu James Gillies.

"Vyzerá to naozaj dobre. Získavame obrovské množstvo údajov, ktoré budú analyzovať vedci v laboratóriách po celom svete. Objaviť niečo nové však možno potrvá mesiace až roky," uviedol Gillies, pričom dodal že momentálne dochádza v LHC ku sto kolíziám za sekundu.

V deň spustenia LHC na energetickej úrovni 7 TeV (30. marca) bol počet zrážok polovičný. Jedným z cieľov tohto experimentu je objaviť dlho hľadanú časticu zvanú Higgsov bozón.

Škótsky fyzik Peter Higgs sa o ňom pred troma desaťročiami domnieval, že by mohol vysvetliť, ako sa hmota spojila a vytvorila tak vesmír so všetkým, čo v ňom existuje.

Sulíkova popularita výrazne rastie, Remišovej klesá.

Peter Sagan dnes LIVE na MSR a ČR v cyklistike 2021.

Sledujte online prenos s nami.

Herečka Zuzana Kronerová si nútenú prestávku počas lockdownu užívala a nahrávala audioknihy.

Audiokniha Majster a Margaréta mi dala riadne zaberať, hovorí herečka.

Slovenskí futbalisti po prehre v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Záverečné zápasy v E-skupine sa hrajú v stredu.