Budú ľahšie dýchajúce batérie?

Novovyvíjané lítiové batérie, využívajúce kyslík z prúdiaceho vzduchu, sľubujú voči doterajším až trojnásobnú hustotu energie. To by znamenalo vyšší príkon pri podstatne nižšej hmotnosti.

(Zdroj: Stock.XCHNG)

Cambridge 9. apríla (TASR)

V najnovšom čísle časopisu Electrochemical and Solid-State Letters to oznámil päťčlenný tím, ktorý viedla Yang Shaová-Hornová z Massachusettského technologického inštitútu v Cambridge (USA). Prvou autorkou článku bola jej doktorandka Yi-Chun Luová.

Výskumom lítiovzdušných batérií sa zaoberá veľa vedcov a vývojárov. Hlavnou prekážkou je problém, aký materiál by mohol byť najvhodnejší pre elektródy. Tento typ batérií má podobný princíp ako známe lítioiónové, ktoré prevládajú v spotrebnej elektronike a sú kandidátom číslo jedna aj pri automobiloch s elektrickým pohonom. Lítiovzdušné však nahrádzajú bežné vysokohmotné zlúčeniny elektródou založenou na uhlíku a prúdením vzduchu, takže majú oveľa nižšie hmotnosti nie náhodou im venujú extrémnu pozornosť vývojári mnohých veľkých firiem, od IBM po General Motors.

Yang Shaová-Hornová s kolegami zistila, že uhlíkové elektródy lítiovzdušných batérií po pridaní zlatého alebo platinového katalyzátora fungujú so značne vyššou účinnosťou ako v jednoduchej podobe. Poukazuje to na nové materiály pre ešte lepšie elektródy, využívajúce zliatiny alebo oxidy týchto kovov. Dá sa však uvažovať aj o lacnejších alternatívach.

Tím dospel k týmto výsledkom vďaka vlastnej progresívnej metóde analýzy aktivity rôznych katalyzátorov v batériách. Následne s ňou chce vyskúšať širokú paletu materiálov.

Pred komerčným využitím však treba v lítiovzdušných batériách nahradiť kovové lítium, ktoré prudko reaguje aj s nepatrným množstvom vody. V lítioiónových to nie je problém, lebo záporná elektróda je z uhlíkových materiálov. Podobne by sa malo postupovať aj pri lítiovzdušných, trebárs s využitím grafitu, aby sa zvýšila bezpečnosť prevádzky.

Doriešené tiež zatiaľ nie je udržanie funkčnosti lítiovzdušných batérií počas dostatočne vysokého počtu cyklov nabitia a vybitia. Yang Shaová-Hornová s kolegami plánuje dôkladný rozbor chemických okolností, sprevádzajúcich tieto cykly: ktorá zlúčenina kde vzniká v rámci batérie a kedy, a ako reaguje s inými v systéme.

Na margo niektorých firiem, pre ktoré sú lítiovzdušné batérie predmetom desaťročného vývojového programu, poznamenala, že sama si netrúfa určiť časový horizont komerčného využitia tejto technológie. Ak sa potvrdí trojnásobná hustota energie lítiovzdušných batérií pri bezpečnej prevádzke, najskôr sa objavia v cennejšej prenosnej elektronike, počítačoch a mobilných telefónoch. Elektrické autá prídu na rad až po znížení výrobných nákladov.

Zdroj: Komuniké Massachusetts Institute of Technology z 2.4.2010

(spolupracovník TASR Zdeněk Urban) juh

Najčítanejšie na SME Tech


Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 862
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 033
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 718
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 229
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 173
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 158
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 028
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 756
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 597
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 082