CANBERRA, BRATISLAVA. Je dlhý tritisíc kilometrov, široký 65 kilometrov a žije v ňom 400 druhov koralov – najviac na svete. Stačí však niekoľko ton nafty a austrálska Veľká koralová bariéra môže byť nenapraviteľne poškodená.
Čínska nákladná loď, ktorá pri najväčšom koralovom útese sveta stroskotala v sobotu, takou hrozbou je.
Austrálske záchranné tímy sa teraz snažia zabrániť tomu, aby sa loď prelomila a nafta z nej sa vyliala na koraly. Šen Neng 1, ktorá uviazla na plytčine, jej má na palube 1050 ton.
Včera sa experti snažili premiestniť loď bez toho, aby sa prelomila, alebo sa jej náklad dostal do mora pri severovýchodnom pobreží Austrálie. Pumpovanie nafty sa môže podľa Los Angeles Times začať už dnes popoludní miestneho času. O tom, či sa preloží aj 65tisíc ton uhlia, ktoré Šen Neng prevážala, ešte nie je rozhodnuté.
Austrálske úrady ani experti si zatiaľ nevedia vysvetliť, ako mohlo vyše 220metrové plavidlo uviaznuť na piesku. Touto oblasťou prechádza údajne šesťtisíc lodí ročne bez nehody. Čínski námorníci sa dostali 12 kilometrov mimo povolenej trasy. Niektorí politici však naznačili, že sa mohli snažiť o skratku.
Ak im dokážu vinu, za porušenie ochrannej zóny útesu im hrozia až tri roky väzenia a pokuta 5,5 milióna austrálskych dolárov (3,8 milióna eur).
Veľká koralová bariéra je podľa austrálskych úradov dlhšia ako Veľký čínsky múr a jediná živá vec na Zemi viditeľná z vesmíru. „Klimatické zmeny sú problémom doslova pre všetky koralové útesy, problémom bolo aj lovenie rýb,“ povedal Los Angeles Times ekológ Ben Halpern.
„Ak k tomu pridáte veľkú ropnú škrvnu, je tu tendencia potisnúť systém za okraj priepasti.“
Najnovšie vedecké objavy nájdete na veda.sme.sk. Vedu SME hľadajte aj na Twitteri alebo na Facebooku.