NASA predstavila koncepty nových vesmírnych strojov

Cape Canaveral 1. mája (TASR) - Nasledovník starnúcich amerických raketoplánov bude pravdepodobne štartovať ako lietadlo a dokonca sa uvažuje, že lety na obežnú dráhu okolo Zeme sa zaobídu bez pilotov.

Opätovne použiteľné vesmírne lietadlo, vybavené záchranným modulom pre posádku a systémom pre automatické pristávanie, by bolo oveľa bezpečnejšie ako raketoplán, vyhlásili predstavitelia amerického Národného úradu pre vesmír a letectvo (NASA) pri utorkovej prezentácii 15 konceptov budúceho stroja. Tiež prisľúbili, že jeho prevádzka by bola oveľa lacnejšia.

Nový "vesmírny taxík" má začať premávať do roku 2012, to jest v čase, keď raketoplány majú začať dosluhovať.

"Je o niečo menší, takže asi nebude tak pôsobivý, hlučný a energetický, ako keď štartuje raketoplán," povedal o novom dopravnom prostriedku Dennis Smith, manažér programu Space Launch Initiative v hodnote 4,8 miliardy dolárov. "Má však niekoľko celkom pôvabných rysov," dodal.

Napríklad štartovacie rakety sa po oddelení od lietadla môžu vrátiť a pristáť na mieste štartu a nie ako v prípade raketoplánov, keď podporné rakety spadnú do mora na padákoch a musia ich loviť lode.

Jedným z hlavných cieľov NASA je znížiť cenu vynášania nákladu na obežnú dráhu zo súčasných 22.000 dolárov na kilogram v prípade raketoplánov, na maximálne 2200 dolárov na kilogram. Tiež chce znížiť riziko smrteľných katastrof zo súčasnej miery 1:500 na 1:10.000.

Raketoplánom pritom chýba systém na záchranu posádky v prípade nehody počas štartu a prekonanie tohto stavu je kľúčové pre želané zníženie miery rizika, uviedol Smith. Nasledovníci raketoplánov, keďže nebudú potrebovať pilotov, by mohli slúžiť aj ako únikové moduly pre posádku Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS).

Počas uplynulého roku NASA zredukovala počet konceptov z tisícok na 15 prezentovaných, ktoré pochádzajú od troch priemyslových tímov: Boeing z kalifornského Seal Beach, Lockheed Martin z Denveru a "koalície" Orbital Sciences z virgínskeho Dullesu a spoločnosti Northrop Grumman z kalifornského El Segundo. Na budúci rok chce NASA vybrať dvoch finalistov, pričom vývoj nového vesmírneho stroja by sa mal naplno začať v roku 2006. Prvý let by chceli uskutočniť v roku 2012, v prípade odkladov NASA plánuje ponechať raketoplány v prevádzke do roku 2020.

"Na mesiac sme sa dostali za deväť rokov, raketoplán sme vyvinuli za osem rokov. Teraz máme desať rokov a všetko závisí od oddanosti, ktorú sa podarí pre nový systém získať," vyhlásil Smith.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

Podcast Klik

Klik: Prečo sa ľudia nechávajú očipovať

Prehľad technologických správ týždňa.

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 203
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 824
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 070
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 609
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 116
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 001
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 773