BRATISLAVA. Do dvoch týždňov by sa mal rozbehnúť predaj 3D televízorov na našom trhu. Viaceré špecializované predajne aj internetové obchody potvrdili, že ich začnú ponúkať už koncom marca alebo v apríli.
Ponuka značiek sa bude rozširovať postupne. V júni, keď sú majstrovstvá sveta vo futbale, by už mohli byť s televízormi na trhu zastúpení všetci ich výrobcovia. Šampionát môže totiž ich predaj dobre naštartovať.
Prvý bude Samsung
Už v marci začne predávať 3D televízory Datart. Pre SME to potvrdil Jan Špaček z reťazca. Ako prvé predstaví televízory značky Samsung, ktorá oficiálne spustí ich predaj na našom trhu 1. apríla. V apríli Datart ponuku rozšíri o televízory Panasonic, neskôr aj o ďalšie značky.
Začiatkom apríla by sa mohli objaviť 3D televízory aj v elektrodomoch Nay. V apríli a máji by mali byť v ponuke predajní Electro World. Podľa Jána Gabriša, obchodného manažéra pre čiernu techniku a telekomunikácie tohto reťazca, by sa mali 3D televízory Samsung a Panasonic objaviť na trhu v apríli, Sony v máji a LG v lete.
V apríli chcú zaradiť 3D televízory do ponuky aj internetoví obchodníci. „Máme iba približný termín začiatku ich predaja na slovenskom trhu, a to je začiatok apríla. Vtedy začnú platiť cenníky s novým sortimentom niekoľkých výrobcov," povedal Pavol Franko, obchodný riaditeľ Internet Mall Slovensko, ktorá prevádzkuje obchod na webe Mall.sk. V ponuke Hej.sk by mali byť do polovice roka.
Zaradiť 3D elektroniku do sortimentu naopak neplánuje Hypernova. Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa reťazca, to odôvodnila tým, že výrobky moderných technológií vyhľadávajú zákazníci hlavne v špecializovaných predajniach.
Predajú sa desiatky kusov?
Na našom trhu si 3D televízory kúpi len úzky okruh zákazníkov, vraví Ľubomír Drahovský, analytik agentúry Terno. Predpokladá, že do konca roka sa tu predajú len desiatky kusov. Slabší záujem očakáva nielen pre ich cenu.
V ich neprospech podľa neho hovorí aj to, že možnostiam 3D televízorov nie je štandardne prispôsobené vysielanie u nás a nie je tu ani dostatočná ponuka filmov v tomto formáte. Z pohľadu spotrebiteľov, ktorí citlivo reagujú na referencie, nie sú zanedbateľné ani nejednoznačné hodnotenia testovaní výhod 3D televízorov.
Záujem o kúpu 3D televízorov nielen na našom, ale aj širšom stredoeurópskom trhu môže pritom pomôcť výrobe u nás. Galantský závod Samsung Electronics Slovakia vyrába 3D televízory práve pre trh krajín strednej a východnej Európy. Výrobu 3D televízorov rozbehol v tomto roku aj nitriansky závod Sony.
Ako zlepšiť dokonalé veci? Zdokonalením
Ako oživiť trh, ktorý je už natoľko spokojný s televízormi, že si ich nedokáže predstaviť lepšie, kladú si otázku výrobcovia. Tie nové 3D sa príliš od dnešných nelíšia. Ak sú v čomsi iné, tak je to spracovanie obrazu. Sú schopné tak rýchlo striedať zobrazenie na displeji, aby blikajúce okuliare zaistili iný obraz pre každé oko bez toho, aby sme si to všimli.
Výsledkom je priestor, pri ktorom z obrazovky vylieza scéna vpred, priamo do obývačky. Technológia, ktorá vznikla pôvodne pre herný priemysel, zaujala aj výrobcov spotrebnej elektroniky.
Nová trojrozmerná éra však nie je výzvou len pre výrobcov elektroniky. Zareagovať budú musieť aj filmové štúdiá a poskytovatelia obsahu, aby nám prostredníctvom blu-ray diskov, káblovky či satelitu dopravili vysielanie v takom formáte, aby sme novú technológiu mohli v obývačke využiť. Zatiaľ je o takýto obsah núdza. Nezachránia to ani animované rozprávky či 3D športové prenosy. Uvedomujú si to aj výrobcovia 3D televízorov, ktorí sa na pultoch predajní snažia udržať ceny noviniek na uzde. 3D okuliare a synchronizačné moduly pre ne sú zatiaľ iba príplatkovým, voliteľným príslušenstvom.
Kým filmové štúdiá testujú nové kamery s dvoma objektívmi a vývojári upravujú strihové štúdiá tak, aby si poradili s dvojnásobným objemom dát, na tretí rozmer sa musia pripraviť všetky čipy a prenosové kanály pracujúce s multimediálnym obsahom.
Odvetvové združenia sú na 3D časy pripravené už dlhšie. Upravili všetky štandardy tak, aby nápor 3D obrazu zvládli s dostatočnou rezervou. Objavujú sa prvé počítačové 3D monitory, na trh dorazili 3D notebooky a máme aj fotoaparát, pre ktorý je fotografovanie 3D snímok hračkou.
Ak sa podarí dostať trojrozmerné zobrazenie do stredobodu pozornosti, celý technologický priemysel čaká obdobie významného rastu, ktoré sa dotkne všetkých segmentov, kde je potrebné zobrazovať čokoľvek. Veď kto by už chcel obyčajný mobil, počítač či displej na mikrovlnke, ak v obývačke pribudol vo videní tretí priestor.
Milan Gigel