Štvrtý najnavštevovanejší web na svete oslavuje 15. februára piate narodeniny.
Tento príbeh majú médiá obzvlášť rady, hoci sa možno nikdy nestal. Traja študenti Chad Hurley, Steve Chen and Jawed Karim sa začiatkom roka 2005 zúčastnili jednej zo študentských osláv. Nahrali tam video, keď ho však chceli ho poslať priateľom, zistili, že to nie je vôbec také jednoduché. Vytvorili preto na tento účel jednoduchú stránku a tá sa za rok stala štvrtou najnavštevovanejšou webovou stránkou planéty a z nich urobila milionárov.
Príbeh stránky YouTube, ktorá oslavuje piate narodeniny, bol v skutočnosti možno oveľa menej senzačný. Jeho úspech však nie.
Nahraj sám seba
Doména YouTube.com, ktorú 15. februára traja mladíci zaregistrovali, umožnila svetu úplne primitívnu a pritom takú dôležitú vec: možnosť nahrať na internet svoje amatérske video natočené kamerou, fotoaparátom, alebo počítačom.
A hlavne: ukázať ho priateľom, vložiť do svojej stránky a šíriť medzi všetkými ľuďmi, ktorí majú prístup k internetu.
Slogan „Vysielaj sám seba“ presne vystihuje to, čo urobilo YouTube takým populárnym - povýšil domácke, na kolene vytvorené videá, na mainstream, z bežných ľudí urobil hviezdy. Kritici vždy pridajú ešte ďalší dôvod, prečo sa YouTube.com tak rýchlo rozšíril a stal populárnym: stránka sa od začiatku nevyhýbala kradnutému obsahu, uverejňovala scény z filmov, kompletné videoklipy a veľké množstvo hudby.
Do roka od vzniku stránky pozeralo videá na YouTube denne 65 miliónov ľudí, denne ich na servery pribudlo 150–tisíc. Aspoň jedno z nich už určite videl každý z vás - mladú tínedžerku plačúcu a vykrikujúcu na novinárov „nechajte Britney Spears na pokoji“, alebo malé dieťa, ktoré sa smeje tak, že rozosmeje každého.
Obe trvalo nahrať možno päť minút, dodnes ich však videlo dvesto miliónov ľudí.
Prišiel aj biznis
Veľký úspech YouTube, ktorý mladú firmu vyšvihol na štvrté miesto v návštevnosti na svete, zaujal aj giganta Google.
Internetový vyhľadávač v novembri 2006 stránku odkúpil. Cena? Viac ako jeden a pol miliardy dolárov. Stránku v roku 2007 navštevovalo toľko ľudí ako celý internet v roku 2000, dnes je to už miliarda návštev denne.
Takmer 20 hodín videí za minútu, ktoré sem pribudnú, dali možnosť vzniknúť celkom novým profesiám - celé firmy sa dnes venujú hľadaniu kradnutých videí na YouTube.com, aby potom za ne mohli pre svojich klientov pýtať od Google peniaze.
Iné, tvorivé tímy, sa zase priamo špecializujú na tvorbu videí pre YouTube - natáčajú tzv. virálne videá a žijú z provízií, ktoré im Google vypláca zo zobrazenej reklamy.
Aj tak ťažký chlieb
Pred YouTube však ani dnes nie je úplne jednoduchá budúcnosť.
Pirátsky uverejňované scény z filmov a kompletné videoklipy k populárnym skladbám ho podľa odhadov stoja 300 miliónov dolárov ročne a sto miliónov dolárov ho stoji prevádzka.
Reklama, ktorá je na YouTube čím ďalej tým agresívnejšia, na jeho výdavky nestačí - podľa Credit Suisse by YouTube mohol ročne strácať pol miliardy dolárov, menej pesimistické odhady hovoria o dvesto miliónoch dolárov.
Napriek tomu pri príležitosti piatych narodenín Chad Hurley, jeden zo zakladateľov stránky, nehovoril o svojich víziách negatívne.
„Je to päť rokov, čo sme dali dokopy základné princípy nášho webu a to všetko pre nás platí aj dnes: chceme tvoriť miesto, kde ľudia môžu jednoducho vymeniť s ostatnými svoj príbeh.“