SME

YouTube: Vysielaj sám seba

Každú minútu naň pribudne toľko videí, že by ste ich museli pozerať celý deň. YouTube urobil z každého človeka filmára. Celkom zmenil svet internetu.

Najsledovanejšie na stránke YouTube sú najmä zvláštne rodinné videá.Najsledovanejšie na stránke YouTube sú najmä zvláštne rodinné videá. (Zdroj: REPROFOTO – SME)

Štvrtý najnavštevovanejší web na svete oslavuje 15. februára piate narodeniny.

Tento príbeh majú médiá obzvlášť rady, hoci sa možno nikdy nestal. Traja študenti Chad Hurley, Steve Chen and Jawed Karim sa začiatkom roka 2005 zúčastnili jednej zo študentských osláv. Nahrali tam video, keď ho však chceli ho poslať priateľom, zistili, že to nie je vôbec také jednoduché. Vytvorili preto na tento účel jednoduchú stránku a tá sa za rok stala štvrtou najnavštevovanejšou webovou stránkou planéty a z nich urobila milionárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh stránky YouTube, ktorá oslavuje piate narodeniny, bol v skutočnosti možno oveľa menej senzačný. Jeho úspech však nie.

Nahraj sám seba

Doména YouTube.com, ktorú 15. februára traja mladíci zaregistrovali, umožnila svetu úplne primitívnu a pritom takú dôležitú vec: možnosť nahrať na internet svoje amatérske video natočené kamerou, fotoaparátom, alebo počítačom.

A hlavne: ukázať ho priateľom, vložiť do svojej stránky a šíriť medzi všetkými ľuďmi, ktorí majú prístup k internetu.

Slogan „Vysielaj sám seba“ presne vystihuje to, čo urobilo YouTube takým populárnym - povýšil domácke, na kolene vytvorené videá, na mainstream, z bežných ľudí urobil hviezdy. Kritici vždy pridajú ešte ďalší dôvod, prečo sa YouTube.com tak rýchlo rozšíril a stal populárnym: stránka sa od začiatku nevyhýbala kradnutému obsahu, uverejňovala scény z filmov, kompletné videoklipy a veľké množstvo hudby.

SkryťVypnúť reklamu

Do roka od vzniku stránky pozeralo videá na YouTube denne 65 miliónov ľudí, denne ich na servery pribudlo 150–tisíc. Aspoň jedno z nich už určite videl každý z vás - mladú tínedžerku plačúcu a vykrikujúcu na novinárov „nechajte Britney Spears na pokoji“, alebo malé dieťa, ktoré sa smeje tak, že rozosmeje každého.
Obe trvalo nahrať možno päť minút, dodnes ich však videlo dvesto miliónov ľudí.

Prišiel aj biznis

Veľký úspech YouTube, ktorý mladú firmu vyšvihol na štvrté miesto v návštevnosti na svete, zaujal aj giganta Google.

Internetový vyhľadávač v novembri 2006 stránku odkúpil. Cena? Viac ako jeden a pol miliardy dolárov. Stránku v roku 2007 navštevovalo toľko ľudí ako celý internet v roku 2000, dnes je to už miliarda návštev denne.

Takmer 20 hodín videí za minútu, ktoré sem pribudnú, dali možnosť vzniknúť celkom novým profesiám - celé firmy sa dnes venujú hľadaniu kradnutých videí na YouTube.com, aby potom za ne mohli pre svojich klientov pýtať od Google peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Iné, tvorivé tímy, sa zase priamo špecializujú na tvorbu videí pre YouTube - natáčajú tzv. virálne videá a žijú z provízií, ktoré im Google vypláca zo zobrazenej reklamy.

Aj tak ťažký chlieb

Pred YouTube však ani dnes nie je úplne jednoduchá budúcnosť.

Pirátsky uverejňované scény z filmov a kompletné videoklipy k populárnym skladbám ho podľa odhadov stoja 300 miliónov dolárov ročne a sto miliónov dolárov ho stoji prevádzka.

Reklama, ktorá je na YouTube čím ďalej tým agresívnejšia, na jeho výdavky nestačí - podľa Credit Suisse by YouTube mohol ročne strácať pol miliardy dolárov, menej pesimistické odhady hovoria o dvesto miliónoch dolárov.

Napriek tomu pri príležitosti piatych narodenín Chad Hurley, jeden zo zakladateľov stránky, nehovoril o svojich víziách negatívne.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to päť rokov, čo sme dali dokopy základné princípy nášho webu a to všetko pre nás platí aj dnes: chceme tvoriť miesto, kde ľudia môžu jednoducho vymeniť s ostatnými svoj príbeh.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 899
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 748
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 648
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 511
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 962
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 687
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 468
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 591
SkryťZatvoriť reklamu