James Cameron’s Avatar: The Game - farebná nuda

Niektoré veci je náročné pochopiť, veď už len rôznorodosť pohlaví núti každého zástupcu vysloviť čarovné slovíčko „Prečo?“ alebo „Ako?“. Jednoducho to tak je.

Teraz však konkrétne: Ako môže štúdio stojace za skvelými hrami vytvoriť totálne nudnú zlátaninu založenú na filmovej predlohe? Prečo nás vodili za nos na čele so známym režisérom, ktorý prehlasoval, že pôjde o trhák a s vývojármi bude i naďalej pokračovať v spolupráci?

Je to len nedávno, čo sme sa tešili z Assassin’s Creed 2 od montrealského UbiSoftu a aby sme náhodou nezačali premýšľať optimisticky a tešiť sa z vývojárskeho tímu, ktorý čo vydá, je kvalitné, prišla studená sprcha v podobe virtuálneho Avatara. Film ponecháme stranou, ide o klasického Camerona: jednoduchší príbeh a odhaliteľné zvraty na pozadí boja dobra proti zlu fungujú. A navyše vyzerajú dobre. Tam, kde filmový Avatar zaujal spracovaním a chytľavou formou rozprávania, až sme sa pukancami zadrhnúť mohli, je herná verzia slaboduchým kriplom.


Všetky screenshoty nájdete v galérii hry

Avatar (ten herný) sa odohráva pred filmovou predlohou. Nevadí, veď budeme uvedení do deja, nie? Klasická akčná hra videná z pohľadu tretej osoby je na papieri k bombastickému rozprávaniu vždy priaznivo naklonená. Spomeňme na Gears of War alebo dokonca aj na Assassin’s Creed – alebo na akúkoľvek zaujímavú akčnú hru. Tak presne taký Avatar nie je! Nie, že by vývojári úplne vynechali reálie vytvorené Cameronom, stále tu máme planétu Pandora, ktorú chcú ľudia kolonizovať. Nestačí to. Organizácia RDA (Resources Developer Administration či niečo podobne zvrhlé) prahne primárne po surovinách a príliš sa nepozerá na okolitú, panenskú prírodu. A taktiež miestnych obyvateľov nazvaných Na’Vi. To sú tí modrí panáci, len aby sa vedelo. Aby ohavní ľudia s ohavnými zbraňami lepšie zapadli medzi domácich, môžu byť v špeciálnom programe pretvorených na avatarov. Takých modrých panákov. A potom hlavný hrdina, Ryder, zistí, že ono RDA holubice z dlaní nepúšťa, ale systematicky sa podieľa na vyvražďovaní domáceho obyvateľstva. Citlivejšie povahy pri voľbe, za ktorý charakter pokračovať (buď ako vojak alebo avatar) uronia nejednu horúcu slzu.

To je príbeh a verte, že je rozprávaný podobne stroho, nepútavo. Neoriginálne, pomocou fádnych rozhovorov a nudných videosekvencií, ktoré vám nič nedajú, nič poriadne nevysvetlia a keby sme nevedeli, o čo vlastne ide, asi by sme tápali. Výsledok je porovnateľný s celkovou zábavou: s panákom beháte a strieľate v kvázi otvorenom svete. Len na oko, pretože Pandora, nech je akokoľvek pestrá, je spleťou cestičiek a uličiek, po ktorých sa pachtíte, aby ste od postavy A prišli k postave B a vrátili sa späť. Cesta je to nudná, pozorovaným javom pri testovaní bolo postupné zatváranie očí recenzentovych. Nie slasťou, lež od nudy. Chvíľu bežíte, skáčete, potom sa snažíte trafiť do podivných zvieratiek v totálne neprehľadnej akčnej časti so šialenou kamerou. A potom zas bežíte, pozeráte na stupídny dialóg, ženiete sa ďalej a dokola.

Presne na tom je založená celá hrateľnosť. Prijímanie questov od postáv je primitívne a nezábavné, rozhodne vás zápletkou neprilákajú. Akčná časť je zbytočne rozdrobená a štvorica zbraní, ktorú pri sebe môžete mať, je síce rôznorodá, no vďaka slabým, ťažko ovládateľným a roztrúseným prestrelkám, to plnohodnotná strieľačka rozhodne nie je. Príjemnou výzvou sú súboje s väčšími nepriateľmi: spapajú viac olova ako ostatná zver a musíte sa uhýbať ich atakom, takže dianie na obrazovke pripomína skôr naháňačku. Ku slovu sa dostanú aj dopravné prostriedky, avšak ich ovládanie je rovnako podivné ako tápanie pri boji a šialene arkádový model vás pri zasekávaní sa o kadečo neraz rozhodí.

Ak sa vám nebude chcieť strieľať, rozhodne odporúčame zvoliť si dráhu modrého avatara pomáhajúceho rase Na’Vi. Hrateľnosť sa síce v podstate zmení len minimálne, ale máte možnosť aktívne využívať zbrane na blízko, na ktoré sa avatar špecializuje. Tresnúť jednu bakuľou po mariňákovej hlave síce je istým rizikom, pretože sa musíte dostať do tesnej blízkosti strieľajúceho vojaka, no vždy je lepšie behať s trojmetrovým obrom ako plechovým panáčikom. Navyše má Ryder ako avatar i luk. Keby išlo o raketomet, sedel by popis na túto mocnú zbraň presnejšie, no využívať ho často nie je príliš jednoduché vďaka nabíjaniu, výmene šípov. Síce pomôže automatické zameriavanie, no je to príliš pomalé a príliš nudné. Miesto vozidiel v úlohe avatara využijete živé tvory a kto z vás zvládne lietanie, má prsty klaviristu.

Po stránke hrateľnosti vám Avatar nič nedá. Poslíčkovanie príliš obmedzuje akčnú zložku. RPG prvky sú akoby automatické: po získaní určitého počtu skúsenosti sa vám otvorí vylepšenie špeciálnych schopností alebo zbraní a vy si už len vyberiete, či sa budete uzdravovať a mať v rukách brokovnicu alebo raketomet. Navyše je level up až príliš rýchly a jednotlivé postupy a zlepšenia si nestačíte uvedomiť. Maximálne pri výraznejších posunoch alebo niekoľkých hodinách hrania zistíte, že automat IV je lepší ako automat I. Avatar neponúka nič nové, nič špeciálne a ani kopírovať známe a videné sa mu vôbec nedarí. Strohosť rozprávania príbehu všetko zabíja.

Technické spracovanie sa drží na pomerne vysokej úrovni. Z obrázkov budete mať pocit, že ide o neskutočnú nádheru, avšak po skúsenosti s umelým prostredím vám zostane v mysli zapísaná iba pestrosť prírody. Tá má čosi do seba, chýba však výraznejší fyzikálny model a väčšia voľnosť. Ak však patríte medzi tých, ktorí si obľúbili film a chcú len podobne vyzerajúcu hru, grafika vás spoločne audio efektmi dostatočne poteší. Pompéznej hudby sa dočkáte vo vyhranených momentoch a správne zdvihne atmosféru. Keby boli samotné súboje epické, bola by hudba skvelým doplnkom k momentu masovej akcii, no ono ide skôr o komorné súboje a hudba z nich robí čosi viac.

Hype okolo Avatara bol obrovský. Ten herný je na rozdiel od filmového obrovským sklamaním, nudnou prechádzkou po pestrej planéte. Príbeh je rozprávaný stroho, bez akejkoľvek pompéznosti, takže nedokáže poriadne navnadiť na inak hluché časti počas hrania. Šitie horúcou ihlou v snahe vydať hru ešte pred filmom (ide totiž o prequel), sa znovu nevyplatilo. Nahádzať do hry čo najviac (strieľanie, skákanie, vozidlá, RPG, dokonca i ťahová stratégia), pekne to zabaliť, predávať pod známym menom, podpísať úspešným vývojárskym tímom. To je Avatar. A len tak mimochodom aj poriadny brak.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 010
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 731
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 270
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 542
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 907
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 419
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 324
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 145
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 786
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 703

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Krachujúcim hudobníkom môže pomôcť veda. Ukázala, ako zmeniť vkus ľudí

Výskumníci dokonca ovplyvnili, akú sumu boli dobrovoľníci ochotní minúť za hudbu.

Google priznal zber údajov o polohe, aj keď bola vypnutá

Polohu vedel zistiť aj vtedy, ak zariadenie nemalo kartu SIM.

Intel predával roky čipy, ktoré majú bezpečnostné nedostatky

Hackeri môžu vďaka bezpečnostnej diere získať kontrolu nad počítačom.

Niekoľko stoviek webov dokáže zistiť každé stlačenie klávesnice

Bez vedomia ľudí sa môžu ich osobné údaje dostávať na servery, na ktoré nepatria.