BRATISLAVA. Kto si v stredu ráno potreboval súrne zatelefonovať zo siete Orange alebo do siete Orange, mal s volaním problém. Mobilnému operátorovi ráno o piatej „spadla" sieť na celom Slovensku. Firme nefungovali dátové ani hlasové služby.
Aké výpadky boli v minulosti21. apríla 2003 – výpadok siete EuroTel v časti východného Slovenska,11. februára 2005 – výpadok služieb pre majiteľov kariet EASY Team EuroTel , 14. februára 2008 – globálny výpadok postihol sieť Telefónica O2 Slovakia,14. októbra 2009 – vypadla
časť 2G a 3G siete Orange.Zdroj: Mobilmania.sk. Mobil.sk
Orange poruchu odstraňoval postupne. O desiatej ráno sa mu podarilo spustiť sieť 2G. Správa o tom, že je mobilná sieť opäť plne funkčná, prišla okolo štvrtej popoludní.
Na vine technická poruchaDefinitívnu príčinu spadnutia siete Orange zisťuje v spolupráci s dodávateľom. „Podľa predbežných informácií bola príčinou technická porucha na technologickom zariadení NG HLR - dôležitého sieťového komponentu, ku ktorej došlo po softvérovom upgrade," povedal hovorca firmy Richard Fides.
Firma tvrdí, že počas celého výpadku oboch mobilných sietí Orangeu boli riadne dostupné volania na tiesňovú linku. Z tiesňovej zdravotníckej linky 155 však prišli odlišné informácie. Dovolať sa na ňu pre výpadok nedalo podľa hovorkyne Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Dominiky Šulkovej.
Riaditeľ tohto strediska Ľubomír Kočiš hovoril zasa o probléme spojiť sa s niektorými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti v teréne.
Firmám sa fungovalo ťažšieNiekoľkohodinový výpadok siete skomplikoval život aj viacerým firmám. Trnavská automobilka PSA Peugeot-Citroen mala problém skoordinovať externých dodávateľov. Pracovníkov, ktorí v rámci údržby v teréne zvyknú komunikovať cez mobil, museli vybaviť kancelárskymi bezdrôtovými telefónmi. Výroba však nebola podľa hovorcu Petra Šveca ohrozená.
Oceliarskemu gigantu U.S. Steel možno výpadok spôsobil vážnejšie problémy. Na otázky, o dosahoch odstávky siete či prípadných škodách jeho hovorca Jána Bača odpovedal: „Bude to vec rokovaní s predstaviteľmi spoločnosti Orange."
Pád siete môže ohroziť mýtoMobilný operátor nepredpokladá, že by výpadok spôsobil vážnejšie problémy. „Pretože k nemu došlo v skorých ranných hodinách a 2G sieť bola dostupná krátko po obvyklom začiatku pracovného času, nepredpokladáme, že výpadok mohol viesť k vážnejším následkom ako napríklad výpadok elektrickej energie či inej nenahraditeľnej siete," povedal Fides.
Faktom je, že výpadky sietí mobilných operátorov sa už na Slovensku vyskytli. Podľa bývalého šéfa Telekomunikačného úradu Branislava Máčaja išlo väčšinou o poruchy po upgrade systému.
Prípady však neboli takéhoto rozsahu. Keby k podobnému výpadku došlo napríklad v spoločnosti T-Mobile, odstavilo by to podľa neho mýtny systém. Jeho prevádzkovateľovi, firme SkyToll totiž poskytuje služby mobilného operátora práve T-Mobile.
Spoločnosť Orange sa na svojich stránkach za výpadok služieb ospravedlnila
Peniaze vrátia len za istý čas
O finančné odškodnenie za nefungovanie siete treba požiadať najneskôr do troch mesiacov.
BRATISLAVA. Klient, ktorý má pocit, že výpadkom siete utrpel ujmu, môže službu do troch mesiacov reklamovať a operátora požiadať o vrátenie peňazí. Získa ju však len v pomere, aký tvoril niekoľkohodinový výpadok k mesačnému obdobiu služby objednanej u operátora.
Otázka výšky náhrady za čas výpadku je na rozhodnutí spoločnosti. Orange sľúbil, že zákazníkom predplatených služieb zvýši kredit. Symbolický kredit navyše po výpadku v minulosti pripísala klientom aj spoločnosť Telefónica O2.
Pri väčšej škode sa dajú podľa advokáta Juraja Bizoňa vymáhať aj peniaze navyše. „Využívam služby Orange a nemohol som telefonicky oznámiť súdu, že budem meškať," povedal Bizoň. Ak by súd počas jeho neprítomnosti rozhodol v neprospech jeho klienta, vznikla by mu škoda.
„Orange by za ňu zodpovedal," povedal Bizoň. Treba však dokázať vznik škody aj jej výšku. Tiež priamu súvislosť s výpadkom.
Výpadok siete nie je dôvodom na odstúpenie od zmluvy. Od nej sa dá podľa zákona odstúpiť iba vtedy, ak by operátor opakovane poskytoval nekvalitné služby. Potvrdil to hovorca Telekomunikačného úradu Roman Vavro.
„Spoločnosť Orange nie je poskytovateľom univerzálnej služby a nemá stanovené merateľné ukazovatele kvality verejných služieb. Sankcie za prerušenie prevádzky jej od Telekomunikačného úradu nehrozia," dodal Vavro.
Adam Valček
Problémy boli aj s lístkami
Elektronické prevody peňazí či kúpa lístkov na MHD cez SMS boli tiež obmedzené.
BRATISLAVA. Pre výpadok mobilnej siete Orange si cestujúci v Bratislave či Košiciach nemohli kúpiť lístok na mestskú hromadnú dopravu cez SMS. Ak napriek tomu nastúpili do autobusu, neuspeli.
„Cestujúci je povinný mať vo vozidle platný cestovný lístok, čo v prípade SMS lístka znamená, že nemá nastúpiť do vozidla bez spätnej SMS od operátora na svojom mobile," povedala Monika Murová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice.
Podľa hovorcu Dopravného podniku Bratislava Petra Kaveckého firma zatiaľ sťažnosti cestujúcich neeviduje.
Nespokojní však mohli byť aj klienti bánk.
„Niekoľkohodinová porucha v sieti Orange spôsobila, že našim klientom v tomto čase nefungovali služby GSM," povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. To znamená, že nefungoval mobilbanking, SMS banking, SMS notifikácia a takisto SMS kľúč.
„Nemohli preto autorizovať transakcie cez elektronické bankovníctvo a nemali tiež k dispozícii v reálnom čase informácie o obratoch a zostatkoch na svojich účtoch," dodal.
(dak)
Sieť 2G ožila skôr ako 3G
Kvalitnejšiu sieť obnovoval Orange dlhšie. Sieť 3G zvláda videohry aj mobilné televízne vysielanie.
BRATISLAVA. Po výpadku sa spoločnosti Orange podarilo obnoviť prevádzku 2G siete v jednotlivých regiónoch Slovenska skôr ako 3G sieť.
Siete druhej generácie 2G boli budované hlavne na prevádzkovanie hlasových služieb a pomalšie dátové prenosy pre prístup k e-mailom, ako aj pre jednoduché surfovanie.
Skutočnému rýchlemu internetu a multimédiám otvorila cestu ich vynovená 3G verzia so širšou dátovou priepustnosťou. Táto sieť zvláda video hovory, mobilné televízne vysielanie, dokáže zastúpiť pevné internetové pripojenie a stavia dáta na rovnakú úroveň ako hlasové služby.
(mg)