Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Videli sme prvú zrážku planétok

Hubblov kozmický ďalekohľad pred niekoľkými dňami zachytil čudný útvar a prachové pruhy. Sú to stopy po zrážke dvoch planétok.

Pozostatky po zrážke planétok?Pozostatky po zrážke planétok? (Zdroj: NASA / ESA)

WASHINGTON. Hubblov kozmický ďalekohľad pred niekoľkými dňami zachytil pri sledovaní kométovitého telesa čudný útvar a prachové pruhy, ktoré naznačujú na celkom nedávnu čelnú zrážku dvoch planétok. Oznámil to David Jewitt z Kalifornskej univerzity v Los Angeles (USA) s kolegami.

Vedci sa síce domnievajú, že podobné zrážky sú v tzv. páse planétok medzi obežnými dráhami Marsu a Jupitera bežné, no v dejinách astronómie dosiaľ nikto nijakú nepozoroval.

Trosky okolo telesa

Zvláštne vesmírne teleso označené ako P/2010 A2, ktoré má priemer približne 140 metrov, objavila 6. januára 2010 sieť ďalekohľadov LINEAR (Lincoln Near-Earth Asteroid Research, Lincolnský výskum blízkozemných planétiek). Tá vykonáva akúsi nebeskú strážnu službu s cieľom včas zachytiť telesá na kolíznom kurze k Zemi.

Podrobnejšie ho 25. a 29. januára 2010 skúmal Hubblov kozmický ďalekohľad. Snímky odhalili blízko samotného telesa záhadný vzor trosiek v tvare písmena "X", a navyše ešte viacero pruhov či prúdov prachu, ktoré sa tiahli za telesom.

"Je to čosi úplne iné ako hladké prachové obálky normálnych komét. Jednotlivé vlákna sa skladajú z prachu a štrku, podľa všetkého iba nedávno vyvrhnutého z jadra kometárneho telesa. Niektoré strhol tlak slnečného žiarenia a vytvárajú rovné prachové pruhy. Vo vláknach sú ponorené prachové zhustky, ktoré pravdepodobne pochádzajú z malých neviditeľných materských telies," povedal David Jewitt.

Kométa či asteroid?

Normálne kométy vstupujú do vnútorných oblastí slnečnej sústavy z rezervoáru prevažne ľadových telies v Kuiperovom páse a Oortovom oblaku na periférii slnečnej sústavy. Keď sa priblížia k Slnku a zohrejú sa účinkom jeho žiarenia a ľad blízko ich povrchu sa vyparuje. To vedie k vyvrhovaniu tuhého materiálu z kometárneho jadra.

P/2010 A2 však zrejme pochádza odinakiaľ, lebo obieha vo vnútornej časti pásu planétok, kde je pomerne teplo, a jeho susedia neobsahujú prchavé látky ako kométy. Pozorované prachové pruhy môžu byť pozostatky po zrážke dvoch telies, nie topenia ľadu na materskom telese.

P/2010 A2 (v strede s chvostom) pohľadom zo Zeme.

"Ak je toto vysvetlenie správne, nedávno sa zrazili dve malé a predtým neznáme planétky, čím vznikla spŕška trosiek, ktorú tlak slnečného žiarenia strháva do podoby chvosta, tiahnuceho sa od miesta zrážky," pokračoval David Jewitt.

Jadro P/2010 A2 by potom bolo zvyškom tejto veľmi rýchlej zrážky. Podľa teoretikov sa totiž planétky zrážajú typicky rýchlosťou takmer 18-tisíc kilometrov za hodinu, čo je zhruba päťnásobok rýchlosti guľky z pušky.

Proti kometárnemu vysvetleniu P/2010 A2 svedčí tiež fakt, že ďalekohľady na zemskom povrchu pri tomto telese nezachytili plyn.

Svedok katastrofy?

Obežná dráha P/2010 A2 zodpovedá členstvu v rodine planétok Flora, ktorá vznikla práve zrážkou väčších telies pred vyše 100 miliónmi rokov. Jeden či niekoľko fragmentov z tejto zrážky mohli neskôr, pred 65 miliónmi rokov, vyvolať dopadom na Zem katastrofu, pri ktorej vyhynuli veľké dinosaury.

Teleso P/2010 A2 tak novou zrážkou "zostalo verné rodinnej tradícii". V dobe pozorovaní Hubblovým kozmickým ďalekohľadom sa nachádzalo približne 290 miliónov kilometrov od Slnka a 145 miliónov kilometrov od Zeme.

Hlavný zdroj: Komuniké NASA a Space Telescope Science Institute, obe z 2. februára 2010. Pre TASR Zdeněk Urban

Téma: Sme v obrazoch

Fotky, Fotografie a fotogalérie, Asteroidy

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Koronavírus: Slovensko má ďalších 19 úmrtí, Oravu a Bardejov plošné testujú (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 134 obetí.

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Dušan Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Kanadsko-americký bývalý iluzionista James Randi, ktorý podstatnú časť kariéry strávil vyvracaním tvrdení o nadprirodzene, zomrel vo veku 92 rokov.

Dávne stopy naznačujú príbeh nebezpečnej púte

Stopy majú viac ako desaťtisíc rokov.

Umelecká predstava o putovaní ženy s batoľaťom cez územie, ktoré je dnes v Národnom parku White Sands. Jej stopy sa zachovali viac ako desaťtisíc rokov, vedci ich teraz podrobili detailnej analýze. KLIKNITE PRE ZVÄČŠENIE.