ĽUDIA A UDALOSTI

Boli na dne Mariánskej priekopy

Pred pol storočím dvaja odvážni ľudia prenikli na najhlbšie miesto sveta. Odvtedy ich výkon nik nezopakoval.

Piccard s Walshom a batyskaf Trieste.(Zdroj: U.S. NAVY)

Pred pol storočím dvaja odvážni ľudia prenikli na najhlbšie miesto sveta. 23. januára 1960 dosiahli Jacques Piccard a Don Walsh v batyskafe Trieste brázdu Challenger na dne Mariánskej priekopy, 11 kilometrov pod hladinou Tichého oceánu. Odvtedy ich výkon nik nezopakoval.

Švajčiar Jacques Piccard bol pre svoju lásku k morským hlbinám prezývaný Kapitán Nemo. Americký námorný poručík Don Walsh práve spolu s ním strávil po dlhom a dramatickom zostupe v praskajúcej oceľovej škrupinke Trieste dvadsať minút na morskom dne. Najhlbšom mieste na našej planéte.

Boli to okamihy naplnené chladom, prázdnotou a obavami, no súčasne obrovskou radosťou z toho, že obaja si splnili svoj sen.

Podľa vzoru balónu

Špeciálna ponorka Trieste, majetok amerického námorníctva, dostala meno podľa talianskeho prístavného mesta.

V roku 1953 ju tam vyrobili podľa konštrukčných plánov vynálezcu a prieskumníka Augusta Piccarda, Jacquesovho otca. Auguste sa pri návrhu batyskafu inšpiroval svojím balónom, ktorý ho ako prvého človeka vyniesol do výšky 23 kilometrov.

Piccard a Walsh vyskúšali odolnosť ponorky už veľakrát pred rekordným zostupom. Pri pokusoch v Tichom oceáne sa s ňou dokázali spustiť do vyše sedemkilometrovej hĺbky. To im však nestačilo.

Najdramatickejšiu skúšku naplánovali na 23. januára 1960 ráno. Cieľom, vzdialeným 11 kilometrov, bolo najhlbšie známe miesto na Zemi: brázda Challenger v Mariánskej priekope v severnom Tichom oceáne.
Už po hodine, keď Piccard s Welshom prekonali prvých 700 metrov, začali cítiť chlad. Onedlho začala do tlakovej gule batyskafu tiecť drobnými netesnosťami voda, no pokračovali v zostupe.

Približne v hĺbke 5,5 kilometra zastavil prenikajúcu vodu narastajúci tlak.

Po ďalších 3,5 kilometra dosiahli dno Mariánskej priekopy. Piccardovi sa toto miesto javilo ako nepredstaviteľná obrovská prázdnota. No ešte museli ísť ďalej.

Do Challengeru bez okna

Zostup do tesnej priehlbne zvanej Challenger bol najzložitejšou fázou; museli znížiť rýchlosť a manévrovať veľmi opatrne, aby sa vyhli skalám. Pokračovali aj potom, čo stratili spojenie s povrchom a na ponornej guli prasklo vonkajšie plexisklo; bola to vraj rana ako z dela. Našťastie vnútorné, pevnejšie plexisklo obrovskému tlaku odolalo.

Po takmer päťhodinovom zostupe Trieste mäkko dosadol na bahnisté dno. Nad sebou mal neuveriteľné množstvo vody a šťastie, že sa obnovilo prerušené spojenie s povrchom. Piccard sa preto mohol v priamom prenose nadchýnať nad tým, že na morskom dne uvidel rybu. Jeho hlas s touto objavnou správnou putoval hore sedem sekúnd.

Jeho objav sa dnes považuje za diskutabilný, no mal svoj význam: vďaka nemu sa dnes nesmie ukladať do morských priekop jadrový odpad.

Neprekonaní

V čase zostupu ukázali prístroje Trieste najväčšiu hĺbku takmer 11 500 metrov, presnejšie merania ju potom korigovali na 10 916 metrov.

No chýbajúcich 600 metrov nemôže hrať nijakú úlohu, lebo Piccard s Walshom dosiahli aj bez nich naozaj heroický výkon. Zostáva neprekonaný aj dnes napriek tomu, že podmorskí výskumníci majú oveľa modernejšiu techniku.

V roku 1995 sa odvážila na dno Mariánskej priekopy japonská robotická ponorka Kaiko, v máji 2009 dosadla do Challengeru americká hybridná ponorka bez ľudskej posádky Nereus. Takže Piccard a Walsh zostávajú jedinými ľuďmi, ktorí si vyskúšali, ako chutí dvadsať minút na dne najhlbšej priepasti sveta.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 921
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 306
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 378
  4. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 091
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 085
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 879
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 852
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 846
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 686
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 887