Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

K Zemi smeruje asteroid

V stredu čosi po jednej hodine preletí „tesne“ popri Zemi asi desaťmetrový asteroid. Špekuluje sa však, či to nie je iba vesmírny odpad.

Planétka 2010 AL30 by Zem ohroziť nemala.Planétka 2010 AL30 by Zem ohroziť nemala. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - topnews.in)

PRAHA, BRATISLAVA. V stredu, asi o 13:14 nášho času, len tesne minie Zem asi desaťmetrový asteroid. Okolo našej planéty preletí vo vzdialenosti približne 125-tisíc kilometrov, čo je zhruba trikrát bližšie, ako je od Zeme vzdialený Mesiac.

Odborníci však hovoria, že i v prípade, ak by sa dráha telesa krížila s dráhou našej planéty, k dopadu nedôjde. Planétka s označením 2010 AL30 by pravdepodobne zhorela v atmosfére. „Rozpadla by sa a vyparila v atmosfére, na zemský povrch by dopadli nanajvýš drobné úlomky, " povedal pre iDnes odborník na astronautiku Antonín Vítek.

Odpad či asteroid?

Teleso sa v našej slnečnej sústave pohybuje po pravidelnej dráhe veľmi blízkej dráhe Zeme. Podľa niektorých názorov by tak mohlo ísť aj o pozostatky človekom vyrobeného telesa. Ian O'Neill pre Discovery News špekuluje o pomocnom raketovom stupni, ktorý slúži na dopravu amerických raketoplánov do vesmíru.

FOTO - NASA / Ernesto Guido & Giovanni Sostero

Alan W. Harris vedúci vedecký pracovník na americkom Space Science Institute však tvrdí, že túto domnienku nič nepotvrdzuje. Na asteroid údajne ukazuje aj rýchlosť telesa - preletí asi 9,5 kilometrov za sekundu.

Stopujúce ďalekohľady

„Môže však ísť aj o niektorý z posledných stupňov nosnej rakety Saturn 5, ktoré koncom 60. rokov minulého storočia vyniesli prvé expedície amerických astronautov v lodiach Apollo k Mesiacu," doplnil však pre iDnes Vítek.

Planétku 2010 AL30 objavil systém ďalekohľadov GEODSS v Lincolnovom observatóriu v Novom Mexiku v nedeľu 10. januára. Astronómovia budú môcť pozorovať 2010 AL30 ako hviezdu 14. magnitúdy v súhvezdiach Orión, Býk a Ryby.

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Píše Luboš Palata

Česi robia všetko pre to, aby sa udržali na čele rebríčka

Na Covid zomiera sto ľudí denne, hlavné však je, že sme premianti.

Ľudia si prezerajú stánky na trhu pri rieke Vltava v Prahe v sobotu 24. októbra 2020.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.

NASA dnes prezradí vzrušujúci objav z Mesiaca