Google Earth možno našiel Eldorádo

Legendárne miesto rozvinutej civilizácie v amazonskom pralese hľadá aj internetová služba.

Satelity pomáhajú nájsť vedcom staré civilizácie.Satelity pomáhajú nájsť vedcom staré civilizácie. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Miesto, kde králi zo seba zmývajú zlato. Mesto plné neskutočného bohatstva, ktoré len čaká, aby si ho niekto vzal. Eldorádo – pozlátené, to bol cieľ cesty, ktorý od 16. storočia hnal conquistadorov do pralesov Južnej Ameriky.

Pozemský raj vytvorený zabudnutou civilizáciou, niekedy označovaný ako mesto Z, sa však nepodarilo objaviť. Možno až dosiaľ.

Počítačový objav?

Z amazonských pralesov sa nikdy nik nevrátil s dôkazom, že takéto mesto vôbec jestvuje. Legendárne miesto však možno objavila populárna internetová služba Google Earth. A ak aj na satelitných a leteckých snímkach nie je tajomné mesto stratenej civilizácie, vedci na záberoch pravdepodobne objavili stopy po nejakej inej rozvinutej kultúre.

Neďaleko hraníc Brazílie s Bolíviou našli v lese stopy po asi dvoch stovkách stavieb. Napísal o tom archeologický magazín Antiquity. Vedci veria, že stopy v lese a na zemi sú pozostatkami po asi 60-tisícovej populácii, ktorá na mieste žila medzi 3. a 13. storočím. Paradoxne, archeológom v objave pomohlo rozsiahle odlesňovanie amazonského pralesa.

„Stovky rokov vedci predpokladali, že džungľa je smrteľná pasca, miesto, kde žijú prinajlepšom malé, primitívne kmene nomádov,“ komentoval pre The Times objav David Grann, novinár, ktorý o stratenom meste nedávno napísal knihu. „Tento objav však je dôkazom, že Amazónia bola domovom pre veľkú civilizáciu, ktorá predchádzala inkskej ríši.“

Cieľ dobrodruhov

Hľadanie bájneho mesta v pralese sa stalo európskou tradíciou. Počiatky tohto úsilia možno vysledovať až k Hernánovi Cortésovi, ktorý objavil mexický Tenochtitlan, či Franciscovi Pizarrovi, ktorý rovnako v 16. storočí zničil inkskú ríšu .

Najznámejším pátračom Eldoráda bol pravdepodobne anglický dobrodruh Percy Fawcett, ktorý nakoniec v amazonskej džungli zmizol. Práve on pravdepodobne poslúžil ako predobraz známej filmovej postavy Indiana Jonesa.

Ak by prešiel Tarabov ústavný návrh, hrozí, že prídeme o deväťdesiatpäť percent medveďov, hovorí expert.

Historická budova Burzy v Kodani v plameňoch.

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.

SITA
Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.

Nataša Holinová

Človek lezie medveďom do brlohov a potom chce uzákoniť zabíjanie.