Gagarina vraj zabili technika a panika

Prvý človek v kozme zahynul pri leteckom nešťastí. Okolo smrti majora Gagarina však jestvuje množstvo dohadov a konšpirácií.

Jurij Gagarin bol prvým človekom vo vesmíre.(Zdroj: ARCHÍV ČTK)

Člen pôvodného vyšetrovacieho tímu na základe moderných meraní tvrdí, že na príčine bolo zlyhanie techniky.

Gagarinova letecká havária

Jurij Gagarin zomrel 27. marca 1968.
Pri leteckom nešťastí zahynul aj inštruktor Vladimir Seriogin.
Pri návrate na letisko stíhačka MiG-15 narazila do zeme.
Jedna z hypotéz tvrdí, že pri dekompresii v kabíne piloti spanikárili, strmhlav so strojom klesli a stratili vedomie.

MOSKVA, BRATISLAVA. Začiatok jeho slávy je jasný. Dvanásteho apríla v roku 1961 odštartoval dovtedy neznámy dvadsaťsedemročný vojenský letec Jurij Gagarin z kozmodrómu Bajkonur. Do vesmíru sa vtedy vydala kozmická loď Vostok 1 a na palube viezla sovietskeho nadporučíka - prvého človeka vo vesmíre. Okolo našej planéty krúžil 68 minút.

Koniec však už taký jasný nie je. Vtedy už major Gagarin zahynul takmer o sedem rokov neskôr pri leteckej nehode. O príčine nešťastia z 27. marca 1968 však jestvuje množstvo špekulácií.

Počasie aj personál

Najrozšírenejšie dohady tvrdia, že Gagarin spolu s inštruktorom Vladimirom Serioginom stratili kontrolu nad svojím lietadlom MiG-15 pre iné nadzvukové lietadlo. Konšpiračné teórie hovoria aj o údajnom Gagarinovom probléme s alkoholom či sovietskom sprisahaní: vraj populárny letec prestal byť pre režim pohodlný.

Dobové vyšetrovanie tajnej služby záležitosť uzavrelo slovami, že na príčine boli zlé počasie i pochybenie pozemného personálu. Ten ponechal na lietadle prídavné palivové nádrže, ktoré nezodpovedali vzdušnému programu letcov. Samotnú príčinu zrútenia stíhačky však správa jednoznačne neuviedla. Špekulovala dokonca o kolízii s vtákom.

Otvorený ventil

Bývalý sovietsky plukovník a člen pôvodného vyšetrovacieho tímu Igor Kuznecov však už roky tvrdí, že príčinou havárie bola dekompresia v kabíne Gagarinovej stíhačky a následná skratová reakcia pilotov.
Teraz vraj jeho teóriu podporujú jasné dôkazy. Spolu s tímom ich mali získať použitím moderným metód vyšetrovania leteckých nešťastí.

„Nikto okrem nás nevie, čo sa naozaj stalo,“ povedal Kuznecov britskému denníku Daily Telegraph. Letecký inžinier sa vyšetrovaniu nehody venoval posledných deväť rokov. Tvrdí, že na príčine bol ventil v kokpite a panika letcov.

Tento čiastočne otvorený ventil spustil všetky následné okolnosti,“ vysvetľuje. Piloti sa vraj rozhodli pre rýchle klesnutie z viac ako tritisíc metrov do bezpečnejšej výšky a zvolili si strmhlavý let. Pri veľkom preťažení však pravdepodobne stratili vedomie, a tak manéver nemohli dokončiť. Kuznecov navyše tvrdí, že piloti ani medicína v tých časoch ešte netušili, že takéto rýchle klesnutie môže mať za následok chvíľkovú stratu vedomia.

Moskva mlčí

Bývalý letecký inžinier však naznačuje aj zanedbanie povinností a snahu Sovietov celú záležitosť utajiť. Predpokladalo sa totiž, že stíhačku pár dní pred osudným letom používal iba Gagarin, a tak bol spoluzodpovedný za jej technický stav.

Kuznecov si však myslí, že toto lietadlo používali aj iní piloti. Práve oni mohli ventil poškodiť alebo aspoň o jeho poškodení vedieť. Vraj ich program podliehal štátnemu utajeniu, a tak nikto presne nevedel, čo vo vzduchu robia, ani prečo.

Takéto i podobné domnienky a konšpiračné teórie by novým a nezávislým vyšetrovaním mohla vyvrátiť Moskva. Už v roku 2007 však Rusko odmietlo kauzu leteckého nešťastia znovu otvoriť - údajne nevidí nijaký dôvod, prečo by malo dôjsť k novému vyšetrovaniu.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Je lepší vinyl alebo cédečko? Čo o kvalite zvuku hovorí matematika

Fanúšikovia na platne nedajú dopustiť, argumentujú vernosťou zvuku.