Gagarina vraj zabili technika a panika

Prvý človek v kozme zahynul pri leteckom nešťastí. Okolo smrti majora Gagarina však jestvuje množstvo dohadov a konšpirácií.

Jurij Gagarin bol prvým človekom vo vesmíre.(Zdroj: ARCHÍV ČTK)

Člen pôvodného vyšetrovacieho tímu na základe moderných meraní tvrdí, že na príčine bolo zlyhanie techniky.

Gagarinova letecká havária

Jurij Gagarin zomrel 27. marca 1968.
Pri leteckom nešťastí zahynul aj inštruktor Vladimir Seriogin.
Pri návrate na letisko stíhačka MiG-15 narazila do zeme.
Jedna z hypotéz tvrdí, že pri dekompresii v kabíne piloti spanikárili, strmhlav so strojom klesli a stratili vedomie.

MOSKVA, BRATISLAVA. Začiatok jeho slávy je jasný. Dvanásteho apríla v roku 1961 odštartoval dovtedy neznámy dvadsaťsedemročný vojenský letec Jurij Gagarin z kozmodrómu Bajkonur. Do vesmíru sa vtedy vydala kozmická loď Vostok 1 a na palube viezla sovietskeho nadporučíka - prvého človeka vo vesmíre. Okolo našej planéty krúžil 68 minút.

Koniec však už taký jasný nie je. Vtedy už major Gagarin zahynul takmer o sedem rokov neskôr pri leteckej nehode. O príčine nešťastia z 27. marca 1968 však jestvuje množstvo špekulácií.

Počasie aj personál

Najrozšírenejšie dohady tvrdia, že Gagarin spolu s inštruktorom Vladimirom Serioginom stratili kontrolu nad svojím lietadlom MiG-15 pre iné nadzvukové lietadlo. Konšpiračné teórie hovoria aj o údajnom Gagarinovom probléme s alkoholom či sovietskom sprisahaní: vraj populárny letec prestal byť pre režim pohodlný.

Dobové vyšetrovanie tajnej služby záležitosť uzavrelo slovami, že na príčine boli zlé počasie i pochybenie pozemného personálu. Ten ponechal na lietadle prídavné palivové nádrže, ktoré nezodpovedali vzdušnému programu letcov. Samotnú príčinu zrútenia stíhačky však správa jednoznačne neuviedla. Špekulovala dokonca o kolízii s vtákom.

Otvorený ventil

Bývalý sovietsky plukovník a člen pôvodného vyšetrovacieho tímu Igor Kuznecov však už roky tvrdí, že príčinou havárie bola dekompresia v kabíne Gagarinovej stíhačky a následná skratová reakcia pilotov.
Teraz vraj jeho teóriu podporujú jasné dôkazy. Spolu s tímom ich mali získať použitím moderným metód vyšetrovania leteckých nešťastí.

„Nikto okrem nás nevie, čo sa naozaj stalo,“ povedal Kuznecov britskému denníku Daily Telegraph. Letecký inžinier sa vyšetrovaniu nehody venoval posledných deväť rokov. Tvrdí, že na príčine bol ventil v kokpite a panika letcov.

Tento čiastočne otvorený ventil spustil všetky následné okolnosti,“ vysvetľuje. Piloti sa vraj rozhodli pre rýchle klesnutie z viac ako tritisíc metrov do bezpečnejšej výšky a zvolili si strmhlavý let. Pri veľkom preťažení však pravdepodobne stratili vedomie, a tak manéver nemohli dokončiť. Kuznecov navyše tvrdí, že piloti ani medicína v tých časoch ešte netušili, že takéto rýchle klesnutie môže mať za následok chvíľkovú stratu vedomia.

Moskva mlčí

Bývalý letecký inžinier však naznačuje aj zanedbanie povinností a snahu Sovietov celú záležitosť utajiť. Predpokladalo sa totiž, že stíhačku pár dní pred osudným letom používal iba Gagarin, a tak bol spoluzodpovedný za jej technický stav.

Kuznecov si však myslí, že toto lietadlo používali aj iní piloti. Práve oni mohli ventil poškodiť alebo aspoň o jeho poškodení vedieť. Vraj ich program podliehal štátnemu utajeniu, a tak nikto presne nevedel, čo vo vzduchu robia, ani prečo.

Takéto i podobné domnienky a konšpiračné teórie by novým a nezávislým vyšetrovaním mohla vyvrátiť Moskva. Už v roku 2007 však Rusko odmietlo kauzu leteckého nešťastia znovu otvoriť - údajne nevidí nijaký dôvod, prečo by malo dôjsť k novému vyšetrovaniu.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 223
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 025
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 546
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 515
  5. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 231
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 205
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 086
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 1 921
  9. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 574
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 561

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania trvá roky, súdy ju nechcú riešiť

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

PRIMÁR

Mužské semeno môže preniesť desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Neprehliadnite tiež

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.