Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Rusi sa chystajú zastaviť asteroid

Ruská kozmická agentúra sa pripravuje na zastavenie asteroidu, o ktorom nie je isté, či zasiahne našu Zem.

Dopad Apophisu by spôsobil katastrofu väčšiu ako Tunguský meteorit.Dopad Apophisu by spôsobil katastrofu väčšiu ako Tunguský meteorit. (Zdroj: ILUSTRAČNÁ VIZUALIZÁCIA – NASA)

MOSKVA, PRAHA. Ruská federálna kozmická agentúra Roskosmos začala boj proti nebezpečnému asteroidu. Včera to oficiálne potvrdil šéf inštitúcie Anatolij Perminov. Ničivou rýchlosťou sa k nám vraj rúti asteroid Apophis, ktorý objavila americká NASA v roku 2004.

Predísť katastrofe

Prvé odhady hovorili, že asteroid sa môže so Zemou zraziť v roku 2036. Neskôr sa však názory vedcov na to, aká je pravdepodobnosť katastrofy, začali rozchádzať. Američania tvrdia, že taká možnosť je jedna k 45­-tisíc.

Perminov však chce mať istotu, že nešťastiu sa pokúsia predísť. V rozhovore pre rozhlasovú stanicu Golos Ruska povedal, že mu nedávno istý známy vedec vysvetlil, ako sa dráha asteroidu, ktorý je oveľa vačší ako kométa pri Tunguskej udalosti, približuje k Zemi.

Stačí vychýliť

Roskosmos preto zvolala zasadnutie kolégia a vedeckej rady. Na tajnom rokovaní sa má diskutovať, ako zmeniť dráhu vesmírneho telesa. Ako povedal Perminov, mnohé projekty sú už na stole.

Najpravdepodobnejším spôsobom boja s asi tristometrovým asteroidom bude špeciálny prístroj, ktorý však nesmie asteroid zničiť a ani nesmie využiť na zmenu jeho dráhy jadrový výbuch.

Vstup do jaskyne Hučivá diera.

Výskum zverejnil časopis Antiquity.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.