Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Astronómovia našli vodný svet

Planéta, ktorá pozostáva z oceánov, sa najviac podobá na Zem. Je od nás ďaleko len 40 svetelných rokov.

Exoplanéta GJ 1214b leží  asi 40 svetelných rokov ďaleko. Objavil ju projekt MEarth, sústava ôsmich amatérskych ďalekohľadov. Vedci zistili, že je najmä z vody.Exoplanéta GJ 1214b leží asi 40 svetelných rokov ďaleko. Objavil ju projekt MEarth, sústava ôsmich amatérskych ďalekohľadov. Vedci zistili, že je najmä z vody. (Zdroj: TASR / HSCFA)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Astronómovia doteraz objavili viac ako štyristo planét, ktoré ležia za hranicami našej slnečnej sústavy. Časopis Nature však v stredu zverejnil objav, ktorý je mimoriadny. Uvidel vodný svet.

Exoplanéta GJ1214b v súhvezdí Hadonosa je asi šesťkrát ťažšia ako naša planéta, veľká je však asi ako devätnásť Zemí. Dôvod je vraj jednoduchý – voda. Vedci predpokladajú, že sa skladá z oceánov, čím sa z dosiaľ objavených planét najviac podobá na našu Zem.

Šťastie vedcov

Pri väčšine exoplanét vedci netušia, z čoho sa skladajú. Teraz však mali astronómovia šťastie. Planéta prešla popred hviezdu, a tak mohli zistiť jej chemické zloženie i veľkosť.

Zistili, že planéta je oveľa bližšie k svojej hviezde ako Zem. Obieha však okolo červeného trpaslíka, čo je chladnejšia hviezda ako naše Slnko. Teplota na jej povrchu presahuje sto stupňov Celzia, no tlak atmosféry podľa vedcov umožňuje, aby sa voda udržala v kvapalnom skupenstve.

Sieť "amatérov"

Planéta sa navyše nachádza neďaleko – vzdialená je len 40 svetelných rokov. „Je to náš sused. Na pochopenie, naše televízne signály už preleteli okolo,“ hovorí autor štúdie americký vedec David Charbonneau podľa msnbc.com.

Pre Guardian dodal, že je ťažké predstaviť si na nej život tak, ako ho poznáme. Tento vodný svet je viditeľný aj amatérskymi teleskopmi. Napokon, pomocou nich bol objavený.

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.

Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.

Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.

Komentovaný prehľad správ.