Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Vedci našli nové super-Zeme

Vedci objavili planéty väčšie ako Zem pri dvoch pomerne blízkych hviezdach, ktoré sa podobajú Slnku.

Na novoobjavených planétach zatiaľ život byť nemôže.Na novoobjavených planétach zatiaľ život byť nemôže. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - NASA)

WASHINGTON. Vedci objavili planéty s niekoľkonásobkom hmotnosti Zeme pri dvoch pomerne blízkych hviezdach, ktoré sú na rozdiel od všetkých dosiaľ známych materských hviezd takýchto super-Zemí podobné nášmu Slnku. V dvoch článkoch pre časopis Astrophysical Journal to napísal trinásťčlenný medzinárodný tím známeho "lovca exoplanét" Paula Butlera z Carnegieovej inštitúcie vo Washingtone a Stevena Vogta z Kalifornskej univerzity v Santa Cruz (oboje USA).

Ide o výsledky viac ako štvorročných pozorovaní ďalekohľadmi Keck I na havajskom observatóriu Mauna Kea a anglo-austrálskeho ďalekohľadu na observatóriu Siding Spring v Novom Južnom Walese v juhovýchodnej Austrálii. Prvý má priemer zrkadlového objektívu desať metrov, druhý 3,9 metra.

Nepriama metóda

Objavy exoplanét prišli vďaka analýze jemných kolísaní špecifických znakov v rozloženom svetle materských hviezd, meraním tzv. radiálnych rýchlostí. Teda z nepriamej metódy, ktorá je však pomerne spoľahlivá a umožňuje dosť presne určiť parametre exoplanét. Súbežné sledovanie jasnosti materských hviezd tretím, menším ďalekohľadom na území USA pritom vylúčilo skreslenie meraní radiálnych rýchlostí javmi na ich povrchu.

V prvom prípade ide o hviezdu 61 v súhvezdí Panny (61 Virginis alebo skrátene 61 Vir), ktorú vidno voľným okom. Nachádza sa približne 28 svetelných rokov od Zeme. Veľkosťou, hmotnosťou, vekom a ďalšími parametrami pripomína našu hviezdu, Slnko.

Hviezdu obehne za pár dni

Nové pozorovania pri nej odhalili prítomnosť troch planét. Dve pripomínajú Neptún a majú hmotnosti 18,2 a 24 hmotností Zeme. Svoju hviezdu obehnú za 38 respektíve 124 dní. Tretia ale spadá do kategórie tzv. super-Zemí, planét s hmotnosťou medzi Zemou a Uránom či Neptúnom. Má hmotnosť iba 5,1 hmotností Zeme. Okolo materskej hviezdy však preletí raz za 4,2 dňa.

V druhom prípade ide o takisto pomerne jasnú hviezdu HD 1461 v súhvezdí Veľryby (Cetus, Cet), ktorá je od nás vzdialená 76 svetelných rokov. Jej super-Zem, ktorú vedci označili HD 1461b, má hmotnosť 7,5 hmotností Zeme. V sústave môžu byť ešte dve ďalšie planéty.

Obidve super-Zeme sa zdajú byť príliš blízko k materským hviezdam a teda je na nich príliš teplo na to, aby na nich mohla byť kvapalná voda. Pri pátraní po prípadnom mimozemskom živote preto zatiaľ viac vyhovujú chladnejšie červené hviezdy.

Hlavné zdroje: Rukopisy článkov pre Astrophysical Journal; Komuniké Carnegie Institution for Science a University of New South Wales, obe zo 14. decembra 2009. Pre TASR Zdeněk Urban

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.
Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.