Vedci uvideli studenú planétu. Prvý raz

Medzinárodný tím predložil prvú snímku vzdialenej chladnej planéty, ktorá sa nachádza pri hviezde podobnej Slnku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ESA)

HEIDELBERG. Medzinárodný tím vedcov predložil prvú snímku chladnej planéty (exoplanéty) pri hviezde podobnej Slnku. Novoobjavená exoplanéta je hmotnejšia ako Jupiter a svoju hviezdu obieha asi v takej vzdialenosti ako náš Neptún Slnko.

V článku pre časopis Astrophysical Journal Letters to oznámil Christian Thalmann z Ústavu Maxa Plancka pre astronómiu v Heidelbergu (Nemecko) s kolegami. Okrem jeho krajanov boli v tíme astronómovia z Japonska, USA a Kanady.

Subaru - lovec planét

Objav astronómovia uskutočnili novým "lovcom exoplanét", aparatúrou HiCISAO. Je to veľmi citlivý infračervený detektor nainštalovaný na ďalekohľade Subaru a jeho zrkadlový objektív má priemer 8 metrov. Aparatúre pomohla aj tzv. adaptívna optika, ktorá koriguje momentálne chvenie ovzdušia, čím vzniká mimoriadne ostrý obraz.

Subaru patrí japonskému Národnému astronomickému observatóriu. Umiestnený je na havajskom observatóriu Mauna Kea, na vrchole vyhasnutej sopky v nadmorskej výške vyše 4-tisíc metrov, kde "robí spoločnosť" viacerým veľkým ďalekohľadom.

Novoobjavená exoplanéta obieha hviezdu GJ 758 v súhvezdí Lýry. Vedci ju podľa odborného úzusu označili ako GJ 758 B. Má hmotnosť 10 až 40 hmotností Jupitera a polomer jej obežnej dráhy je o čosi väčší ako dráhy Neptúna okolo Slnka. Teplotou asi 600 kelvinov (330 stupňov Celzia) je to dosiaľ najchladnejšia zobrazená exoplanéta hviezdy podobnej Slnku. Taká teplota napríklad panuje na Slnkom osvetlenej, dennej strane Merkúra. Neptún je oveľa chladnejší, má 70 kelvinov, asi mínus 200 stupňov Celzia.

Mladá planéta

Vysoká teplota GJ 758 B naznačuje, že táto planéta sa dosiaľ utvára, alebo sa utvorila iba nedávno a zachovala si veľa vnútorného tepla. možné však je, že planéta sa stále zmršťuje, so zmenou gravitačnej energie na teplo.

Astronómovia objavili GJ 758 B v máji a objav potvrdili v auguste 2009. Stal osa tak už pri skúškach HiCISAO, čo je veľmi sľubné. GJ 758 navyše môže obiehať v menšej vzdialenosti ešte minimálne jedna ďalšia planéta, ktorú pracovne označili GJ 758 C.

HiCIAO bude najbližších päť rokov využívaná v rámci programu SEEDS, zameraného na objavovanie nových exoplanét a plynoprachových diskov okolo hviezd, v akých sa podľa všetkých doterajších poznatkov rodia planéty.

Dosiaľ sme mali k dispozícii priame snímky iba desiatich exoplanét. Vždy však svoje hviezdy obiehajú buď extrémne ďaleko (stovky vzdialeností Slnko-Zem), alebo je exoplanéta veľmi horúca a teplotou sa blíži hviezde (tisíc kelvinov a viac), prípadne sa materská hviezda nepodobá Slnku (je hmotnejšia a horúcejšia, alebo menej hmotná a chladnejšia).

Celková bilancia prevažne nepriamo objavených exoplanét nedávno presiahla 400. Hoci sa nenašli pri každej skúmanej hviezde, ich výskyt je skôr pravidlom ako výnimkou.

Hlavný zdroj: Komuniké Max-Planck-Institut für Astronomie z 3. decembra 2009. Pre TASR Zdeněk Urban